frustrert_frue Skrevet 23. oktober 2017 #1 Skrevet 23. oktober 2017 Datteren min er åpen og ærlig og forteller at hun vil prøve å drikke. Hun lurer på om det er greit for meg. Det er ikke greit for meg, men utover det er dette et dilemma som er veldig vanskelig. Nekter jeg henne, vil hun trolig ikke være åpen og ærlig neste gang. Tillater jeg det, gir jeg min velsignelse til at hun gjør noe ulovlig. Andre som har håndtert dette? Hva veier tyngst?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #2 Skrevet 23. oktober 2017 Det er jo en del som begynner å drikke i den aldren der. Det er jo bare 1år til det blir lovlig for henne å kjøpe drikke. Det e jo bedre at du kjøper en flaske vin til hun , enn at hun får noen til å kjøpe en flaske sprit til hun. Om du skulle latt henne prøve å drikke, er det viktig med innetider og telefonsamtaler. Anonymkode: 792f0...391 12
Sirah Skrevet 23. oktober 2017 #3 Skrevet 23. oktober 2017 Det der er et veldig vanskelig dilemma. I det minste skal du sette pris på at hun er ærlig med deg! Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort. På den ene siden kan du nekte henne, men mest sannsynlig vil hun da drikke i smug. Hvem vet hva hun vil få tak i av drikkevarer. På den andre siden kan du kjøpe 4 cider til henne og få henne til å love å ikke drikke noe annet. Men da gjør du jo noe ulovlig. Får venninnene hennes lov? 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #4 Skrevet 23. oktober 2017 Det her helt klart ikke greit å kjøpe alkohol for henne! Da er det lovbrudd fra din side også. Anonymkode: 0cc11...2b7 13
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #5 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg ville tatt henne på alvor. Sagt at jeg setter pris på at hun kommer til meg. Så måtte jeg vært ærlig å sagt at det er ulovelig å kjøpe alkohol til barn, og at du ikke kan hjelpe henne til å få tak i alkohol, og oppfordre henne til fyll. MEN det jeg kanskje ville gjort er å snakket om alkohol, mine egne erfaringer, og kanskje i desember kjøpt inn litt forskjellig juleøl, og gi henne smaksprøve. Altså ikke kjenke henne full selvfølgelig, men la henne få en erfaring med alkohol som ikke handler om å helle ned på alkohol. Heller ha fokus på at man kan drikke litt alkohol til mat osv. Så er det sånn at barn går ut å prøver ting som foreldre ikke har lyst til, men som er viktig for deres utvikling. Da er det fint å vite at de har fått informasjon, og veiledning så de takler gruppepress, hormoner, og andre utfordringer som kan komme. Feks det å vite at hjemmebrent er farlig feks er viktig å gi informasjon om, at man kan bli avhengig av alkohol, og at alkohol burde være noe man kan kose seg med, og det viktige er det sosiale og ikke bli stupfull. Og ikke minst viktig å si til henne at hvis det skjer noe, og hun trenger hjelp så kan hun alltid ringe eller komme hjem. Anonymkode: a00da...dbe 29
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #6 Skrevet 23. oktober 2017 Å prøve alkohol som 17 åring er relativt normalt. Kanskje bedre å spille kontrollert på lag, enn å prøve å kontrollere og nekte siden det siste gjerne bare gjør at de skaffer alkohol på andre måter=drikker hjemmelaget vin med høy prosent eller stjeler og blander sammen alt mulig fra barskapet i en mix osv.. Anonymkode: 6d18d...c1f 15
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #7 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg hadde kjøpt 2-3 øl eller cider til henne. Hun kommer til å drikke uansett, og det er mye tryggere at det kommer fra deg enn fra andre hun ikke kjenner. Du er heldig som har en så ansvarsfull datter. En ting du må tenke på, kan det hende hun spør fordi hun vil du skal si nei? Er det mye drikkepress? Kanskje du bør snakke med henne om det først. Anonymkode: d8f44...bec 11
bortebra Skrevet 23. oktober 2017 #8 Skrevet 23. oktober 2017 Undersøkelser viser at det ikke hjelper å utstyre tenåringene med små mengder, de vil få tilgang på mer på festen. Så å begå et lovbrudd for å sikre seg mot at noen drikker mindre, er lite hensiktsmessig. 20
skruf Skrevet 23. oktober 2017 #9 Skrevet 23. oktober 2017 (endret) Har ei datter på 20 selv, så var igjennom akkurat det samme selv for noen år siden. Men ja, hun og venninne begynte å dra på fest og drikke i 17-årsalderen. Jeg tenkte for det første at jeg var glad for at hun var så åpen om det til meg. Tenkte også som så at jeg var glad de ikke begynte enda tidligere å drikke ( herlighet, vi begynte å feste og drikke da vi var nykonfirmanter! Kulturen der jeg vokste opp var sånn; konfirmert, ja da var det bare å stikke på bygdafest. De eldre hadde mye moro med å skjenke nykonfirmantene) Vi hadde i allefall en fin dialog rundt det, og jeg ba henne holde seg unna sprit og heller drikke vin, øl, cider. Likedan at hun alltid måtte ringe hvis det var noe, enten med henne eller venninnene, ikke være redd for å ringe pga hun var full. Presiserte også at de aldri måtte gå alene i beruset tilstand. Slå følge, ringe for å bli hentet eller taxi. Mange ungdommer i den alderen der drikker. Det er bedre å ha en åpen dialog enn å være streng sånn at de heller skjuler at de drikker og ikke tør å ringe hvis de havner i vanskeligheter i redsel for sinte mødre og fedre tenker nå jeg, Endret 24. oktober 2017 av skruf 26
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #10 Skrevet 23. oktober 2017 Hun kommer til å drikke uansett hva du sier, og da er det bedre at du møter henne med omsorg enn fordømmelse. Bedre at hun tør å ringe deg for å bli hentet på fest, enn å sove hos en fremmed gutt som foregriper seg på henne. Anonymkode: 5bf72...283 15
Rufino Skrevet 23. oktober 2017 #11 Skrevet 23. oktober 2017 (endret) I dine sko ville jeg sagt noe alla dette til min datter: "Jeg synes det er flott at du er ærlig, og håper du vil fortsette å være så åpen mot meg. Du er fremdeles under 18 år, og derfor ikke gammel nok til å drikke. Det vil derfor bli feil av meg som forelder å si at det er ok, eller kjøpe drikke til deg. Jeg tar gjerne noen glass vin med deg når du fyller 18" Så ville jeg forsøkt å ta en dialog rundt om det var mulig å vente til hun ble 18. Dersom dette er helt umulig, ville jeg sagt at dersom hun skulle finne på å drikke før er det viktig for meg at hun var forsiktig med hva hun drikker, hvor mye hun drikker og hvem hun drikker sammen med. Og at jeg da ønsker at hun enten tar taxi hjem, eller at jeg kjører henne hjem - dersom det er et stykke unna hjemmet. Jeg ville forsøkt å møte henne med den samme åpenheten tilbake. En 17 åring er gammel nok til å klare å se tingene fra din side også, og forstå at du gjør det fordi du bryr deg om henne og fordi du vil være en god rollemodell ved ikke å servere alkohol til mindreårige. Endret 23. oktober 2017 av Rufino 15
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #12 Skrevet 23. oktober 2017 Hun er under 18 år og da svarer dere nei. Hun må da klare å vente til hun er 18 Anonymkode: 5160c...3e4
Kalevala Skrevet 23. oktober 2017 #13 Skrevet 23. oktober 2017 Dette spørsmålet fikk jeg selv av min datter, da hun var 17 og et halvt. Svarte at jeg synes det er greit. Jeg vet at det drikkes på de festene hun er med på, og at hun hadde vært edru der mange ganger. Jeg sa også at jeg ikke kommer til å bryte loven ved å kjøpe alkohol til henne. Jobben med å skaffe alkohol får de ta selv. Perioden mellom 17 og 18 ser jeg på som en utviklende fase, der det å drikke alkohol er en av elementene i prosessen, for de som har ønske om det. 6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #14 Skrevet 23. oktober 2017 30 minutter siden, frustrert_frue skrev: Datteren min er åpen og ærlig og forteller at hun vil prøve å drikke. Hun lurer på om det er greit for meg. Det er ikke greit for meg, men utover det er dette et dilemma som er veldig vanskelig. Nekter jeg henne, vil hun trolig ikke være åpen og ærlig neste gang. Tillater jeg det, gir jeg min velsignelse til at hun gjør noe ulovlig. Andre som har håndtert dette? Hva veier tyngst? Et dilemma fordi samme hva man gjør er det galt. I tillegg blir det ikke lettere når foreldre kan lese at «hvis du forsyner ditt barn med alkohol så er sannsynligheten større for at barnet dropper ut og gjør alt det forferdelige der...» Jeg ville ikke ha forsynt egne barn med alkohol! Jeg ville ha gitt innetider og sørget for at de hadde nok penger - og formanet til anstendig oppførsel samt minnet om at hvis man går fra glasset sitt et sekund så kan noen med onde hensikter putte i tablett/stoff med bedøvende middel som kan føre til voldtekt. Anonymkode: 9f406...f15 1
Kalevala Skrevet 23. oktober 2017 #15 Skrevet 23. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er under 18 år og da svarer dere nei. Hun må da klare å vente til hun er 18 Anonymkode: 5160c...3e4 Har du barn i den alderen selv? Jeg tenkte som deg da mine barn var en del yngre. Men som det er med mange ting i livet, endrer synet på det seg når en plutselig står der selv. En faktor jeg ikke hadde tenkt på, er at en som fyller 18 i november vil delta i en god del 18-års bursdager det året, der alle vennene drikker. 14
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #16 Skrevet 23. oktober 2017 'Jeg kan ikke gi deg lov til å drikke alkohol før du er gammel nok. Jeg kan ikke hindre deg, men jeg kommer heller ikke til å gi deg tillatelse. Bare lov å ringe meg om du får trøbbel.' Anonymkode: 92e85...1d5 9
Gjest making.a.mess Skrevet 23. oktober 2017 #17 Skrevet 23. oktober 2017 Snakk med henne om fornuft og konsekvenser. Gi henne en rusbrus til å ha med på fest (ogbli enige om at det kun er den hun skal drikke og at du skal hente henne etter festen) kan hun både holde deg fornøyd, seg selv nesten edru og være en av gjengen. Og bli enige om når dere øker til to. Jeg begynte tidlig å påpeke hvor dumt folk oppfører seg når de er fulle, pekt ut narkomane og alkiser de gangene vi har kjørt forbi sånne og sagt at «sånn går det når man ruser seg». Og hver gang hun har hatt omgangssyke påpekt at akkurat sånn er det dagen derpå for de som drikker. 17 åringen har smakt og fått tilbud om et glass vin, øl etc, men hun har kommet frem til at drikking ikke er noe for henne. Hun er den som hjelper venner på fest som er så fulle at de ikke kan gjøre rede for seg. Hun syntes de oppfører seg dårlig og at det er helt unødvendig at de skal bli så fulle. Flere av disse har foreldre som tror de ikke drikker.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #18 Skrevet 23. oktober 2017 2 minutter siden, Mrs.Purdey skrev: Snakk med henne om fornuft og konsekvenser. Gi henne en rusbrus til å ha med på fest (ogbli enige om at det kun er den hun skal drikke og at du skal hente henne etter festen) kan hun både holde deg fornøyd, seg selv nesten edru og være en av gjengen. Og bli enige om når dere øker til to. Jeg begynte tidlig å påpeke hvor dumt folk oppfører seg når de er fulle, pekt ut narkomane og alkiser de gangene vi har kjørt forbi sånne og sagt at «sånn går det når man ruser seg». Og hver gang hun har hatt omgangssyke påpekt at akkurat sånn er det dagen derpå for de som drikker. 17 åringen har smakt og fått tilbud om et glass vin, øl etc, men hun har kommet frem til at drikking ikke er noe for henne. Hun er den som hjelper venner på fest som er så fulle at de ikke kan gjøre rede for seg. Hun syntes de oppfører seg dårlig og at det er helt unødvendig at de skal bli så fulle. Flere av disse har foreldre som tror de ikke drikker. Den metoden der kan ha totalt motsatt effekt også, fordi det er langt fra majoriteten som blir narkoman eller alkis av å drikke på fest. Anonymkode: 41581...ca5 10
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #19 Skrevet 23. oktober 2017 Kjipeforeldre.no Anonymkode: 7b8d0...7d2 2
Gjest making.a.mess Skrevet 23. oktober 2017 #20 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg ser at noen i tråden gir tillatelse til å drikke men at de ikke vil kjøpe det for dem. Det er ikke lurt. Hadde du selv kjøpt noe de kunne drikke så hadde du passet på at det var noe med så lav alkoholprosent som mulig. Det andre kan gi dem kan være rent brennevin eller andre sterke saker. Jammen drakk jeg mye dårlig hjemmebrent som ungdom og ble full og dårlig. Alt mulig kunne ha skjedd. Hadde jeg fått to øl hjemmefra isteden så hadde det både vært hyggelig fest og risikoen for dumme ting vært minimal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå