Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

har snakket med noen venner og trenger hjelp fordi jeg er usikker på om det er vi som er helt skrudde eller om vi har "lov" til å være frustrerte. 

Vi jobber på diverse barneskoler i Oslo og i området rundt, her er noen saker vi har hatt de siste ukene:

- foreldre som ber om at barnet skal gå tidlig hver torsdag (ca femten min) pga trening. Eleven er helt gjennomsnittlig og går i 6 klasse. (Lærer har svart at det har vi ikke mulighet til)

- foreldre som mener at gloseprøve er svaret på alt og vil at læreren skal lage egen gloseprøve til barnet. Foreldrene er ikke interessert i andre løsninger som lærer foreslår.

- foreldre krever at lærer sitter ved eleven under spising og når de er misfornøyde med hvor mye eleven har spist ringer de rektor for å klage på læreren og krever ny lærer evt bytte av klasse. ( rektor og lærer svarer at vi passer på så godt vi kan men vi kan ikke tvinge eleven til å spise). 

- foreldre ønsker fremgang i engelsk, men er ikke interessert i å følge opp hjemme, lærer får ukentlig klager og henvendelser om møte pga dårlig undervisning.

- foreldre har ikke møtt opp til samtale for tredje gang, meldinger har blitt sendt for å minne på avtale. Mor ringer flere ganger i uken for å klage på lærer og krever møte (som hun ikke møter opp på)

- foreldre som sender Mail om at barnet ikke har gjort leksene pga trening etc og er ikke interessert i å ta lekser igjen en senere kveld (fordi det er alltid noe som kommer i veien)

- foreldre som mener at barnet trenger konkurranse for å følge med, når konkurranser blir gjennomført gråter alltid barnet. Hvor lærer får sinna telefon fra foreldre om hvorfor vi fikk barnet til å gråte.. 

hva tenker dere? Innafor foreldrebekymeinger eller burde lærerne fått lov å svare litt krast at det får da være måte på..

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldr, Ts, må oppdras. Dette (evnen til å realitetsorientere, kravsette, ansvarliggjøre og grensesette foreldrene) skiller en vellykket skole fra en ikke-vellykket. Det er viktig å jobbe målrettet og jevnt med oppdragelsen, og det er viktig å starte tidlig. Du må altså oppdra dem bedre. Eller slite med dem sånn de er. 

Det er også viktig at lærere og rektor husker på at de skal ha en god skikk og lav terskel for å melde alt rart inn til ppt og barnevern. Minst 1 av 10 foreldrepar er klin gærne. Det er 3 par per klasse. At foreldre ikke møter bør alltid resultere i melding til barevern. 

Anonymkode: 03d41...c01

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, Bianconera skrev:

Hei, 

har snakket med noen venner og trenger hjelp fordi jeg er usikker på om det er vi som er helt skrudde eller om vi har "lov" til å være frustrerte. 

Vi jobber på diverse barneskoler i Oslo og i området rundt, her er noen saker vi har hatt de siste ukene:

- foreldre som ber om at barnet skal gå tidlig hver torsdag (ca femten min) pga trening. Eleven er helt gjennomsnittlig og går i 6 klasse. (Lærer har svart at det har vi ikke mulighet til)

- foreldre som mener at gloseprøve er svaret på alt og vil at læreren skal lage egen gloseprøve til barnet. Foreldrene er ikke interessert i andre løsninger som lærer foreslår.

- foreldre krever at lærer sitter ved eleven under spising og når de er misfornøyde med hvor mye eleven har spist ringer de rektor for å klage på læreren og krever ny lærer evt bytte av klasse. ( rektor og lærer svarer at vi passer på så godt vi kan men vi kan ikke tvinge eleven til å spise). 

- foreldre ønsker fremgang i engelsk, men er ikke interessert i å følge opp hjemme, lærer får ukentlig klager og henvendelser om møte pga dårlig undervisning.

- foreldre har ikke møtt opp til samtale for tredje gang, meldinger har blitt sendt for å minne på avtale. Mor ringer flere ganger i uken for å klage på lærer og krever møte (som hun ikke møter opp på)

- foreldre som sender Mail om at barnet ikke har gjort leksene pga trening etc og er ikke interessert i å ta lekser igjen en senere kveld (fordi det er alltid noe som kommer i veien)

- foreldre som mener at barnet trenger konkurranse for å følge med, når konkurranser blir gjennomført gråter alltid barnet. Hvor lærer får sinna telefon fra foreldre om hvorfor vi fikk barnet til å gråte.. 

hva tenker dere? Innafor foreldrebekymeinger eller burde lærerne fått lov å svare litt krast at det får da være måte på..

Og du har fullført lærerskolen eller annen utdannelse som kvalifiserer for arbeid i skolen uten å ha klare svar på disse temaene? I tilfellet ja, jeg er sjokkert over ts. 

Anonymkode: 9b6f4...ea7

• Liker 8
Skrevet

Synes det er litt rart å legge ut dette her. Hva jobber du med på skolen?! 

Dette er situasjoner lærere møter hele tiden og på ingen måte unormalt. De kan takle det og har rutiner som skal følges i slike tilfeller.  Men det blir mer og mer av det! 

Anonymkode: 1c602...319

• Liker 6
Skrevet

Edit: ser nå at dere er flere lærere som lurer på dette.. merkelig! 

• Liker 5
Skrevet

Er dere veldig unge? Nyutdannet?

Anonymkode: 3bb3e...420

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldr, Ts, må oppdras. Dette (evnen til å realitetsorientere, kravsette, ansvarliggjøre og grensesette foreldrene) skiller en vellykket skole fra en ikke-vellykket. Det er viktig å jobbe målrettet og jevnt med oppdragelsen, og det er viktig å starte tidlig. Du må altså oppdra dem bedre. Eller slite med dem sånn de er. 

Det er også viktig at lærere og rektor husker på at de skal ha en god skikk og lav terskel for å melde alt rart inn til ppt og barnevern. Minst 1 av 10 foreldrepar er klin gærne. Det er 3 par per klasse. At foreldre ikke møter bør alltid resultere i melding til barevern. 

Anonymkode: 03d41...c01

Takk for svar:)

har skjønt at vi må oppdra foreldre, min undring er litt rundt hvorfor foreldre syns denne oppførselen er grei? En følger rutiner, men ja noen ganger har en lyst å svare foreldre "skjerp dere, dette er ikke greit". Takker for innspill og tilbakemeldinger

• Liker 8
Skrevet

Slik er det, og slikt bør man takle. Blir det for virkelighetsfjernt hadde jeg ikke nølt med en bekymringsmelding til barnevernet. Ellers realitetsorienterer jeg og finner løsninger sammen med foreldrene.

Anonymkode: ee2ad...3ed

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du har fullført lærerskolen eller annen utdannelse som kvalifiserer for arbeid i skolen uten å ha klare svar på disse temaene? I tilfellet ja, jeg er sjokkert over ts. 

Anonymkode: 9b6f4...ea7

Huff ja tenk, det har jeg. Helt utrolig at noen som er relativt nyutdannet ikke er 100% sikker i sin sak. Selv syns jeg foreldrekontakt nesten ikke var tilstede i min utdanning, men du vet kanskje noe annet?

Jeg vet hva jeg skal gjøre, men spørsmålet var om vi har lov til å bli frustrerte. At spørsmålene og kravene foreldrene kommer med kanskje er på grensen til urimelig? 

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, Bianconera skrev:

Takk for svar:)

har skjønt at vi må oppdra foreldre, min undring er litt rundt hvorfor foreldre syns denne oppførselen er grei? En følger rutiner, men ja noen ganger har en lyst å svare foreldre "skjerp dere, dette er ikke greit". Takker for innspill og tilbakemeldinger

"Skjerp dere" og "dette er ikke greit" er det ingen læring i, derimot er god kommunikasjon og få andre til og reflektere mye læring ..

du har ikke ikke så mye erfaring?

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er litt rart å legge ut dette her. Hva jobber du med på skolen?! 

Dette er situasjoner lærere møter hele tiden og på ingen måte unormalt. De kan takle det og har rutiner som skal følges i slike tilfeller.  Men det blir mer og mer av det! 

Rart å spørre om det her? Ok, kan jeg spørre hvorfor? 

Ja vet at mange lærere møter dette, spørsmålet var om dette er lov å bli frustrert over? Hvorfor eller hvorfor ikke:)

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Bianconera skrev:

Huff ja tenk, det har jeg. Helt utrolig at noen som er relativt nyutdannet ikke er 100% sikker i sin sak. Selv syns jeg foreldrekontakt nesten ikke var tilstede i min utdanning, men du vet kanskje noe annet?

Jeg vet hva jeg skal gjøre, men spørsmålet var om vi har lov til å bli frustrerte. At spørsmålene og kravene foreldrene kommer med kanskje er på grensen til urimelig? 

Ja, og så hva? du jobber med mennesker så du skal takle urimelige spørsmål i mange mange år...

;)

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere veldig unge? Nyutdannet?

Anonymkode: 3bb3e...420

Ja til begge spm:)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik er det, og slikt bør man takle. Blir det for virkelighetsfjernt hadde jeg ikke nølt med en bekymringsmelding til barnevernet. Ellers realitetsorienterer jeg og finner løsninger sammen med foreldrene.

Takk for svar, ja en takler det jo. Bare lurer på om det er sånn det skal være de neste 40 årene, eller om det er en tilvenningsperiode i starten:)

syns det er vanskelig når foreldre stiller på grensen til urimelige krav til skolen

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Bianconera skrev:

Ja til begge spm:)

Da er det bare å lære mest mulig, også med egne holdninger, dere skal også være med og forebygge sosiale problemer på samfunnsnivå, som lærere har dere mye ansvar for barns liv. Blir dere frustrerte over vanskelige spørsmål så reflekter over det, vi er alle forskjellige..hva er det viktigste? JO barnet. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Skjerp dere" og "dette er ikke greit" er det ingen læring i, derimot er god kommunikasjon og få andre til og reflektere mye læring ..

Det er ikke alle som kan degges med, noen ganger er "ta dere sammen" på sin plass. Da har man gjerne prøvd mer konstruktive måter først. Vi trenger flere harde og kompromissløse lærere i klasserommet. Som f. eks. tidligere realfagslærer som var en høy mann og bokser...Var ikke en kjeft som turte å si han imot, hverken blant foreldre eller lærere...Man fikk et kuldeblikk som kunne drepe. Men dyktig lærer var han. 

Anonymkode: 2f147...ce0

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så læreren står til ansvar og må holde god kommunikasjon uansett hva foreldre kommer med? Jeg forstår at vi har med det dyrebareste foreldrene eier, men ser de ikke at en lærer kanskje har 60 elever å ta hensyn til? 

Satser på erfaring og magefølelse ja etterhvert. 

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, 

hmm ja det er denne realitetsorienteringen jeg trenger å øve mye på tror jeg, hvordan få til noe sammen med foreldre. Men får du det til uansett hva slags krav foreldre kommer med? 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du Barnevernet gjør med det da? Er du klar over hvor mye Barnevernet har å gjøre? Kast ikke bort tiden deres med  fillesaker!!!

Skrevet

Nå er ikke jeg lærer, kun forelder. Så jeg vet jo ikke akkurat hva læreren møter, men jeg har forstått at det er mye rart. Vi har nå tett dialog med skolen ang en sak, og læreren er sååå glad for at vi kan samarbeide godt, for det var ikke noen selvfølge. Det fikk det meg til å tenke, det burde jo være en selvfølge at man samarbeider med de som skal gi barnet ditt en utdannelse. 

Folk er så rare. Jobber med mennesker selv og ser så mye rart. Man kan bli litt perpleks innimellom.

Men har du ikke noen erfarne lærere du kan snakke med om dette? For det garantert noen som har vært borti dette før. 

Anonymkode: a84d9...9c3

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...