Gå til innhold

Drikkevaner...er dette normalt?

Anbefalte innlegg

Gjest _*IngerLise*_
Skrevet

Enda en tråd om alkohol vaner :tunge1:

Det som er er at mine venner går ut på byen hver helg.

Flere av dem går ut på byen både fredag og lørdag, og da drikker de seg mest mulig dritingse begge dagene.

Fra i sommer har jeg også vært med ut hver helg. Men kun en av dagene...

Etterhvert kommenterte en annen venninne (en som ikke kjenner disse "drikkefolkene") at de gikk for ofte ut, og drakk for ofte.

Jeg har egentlig aldri tenkt på det sånn, men kanskje hun har rett?

Er det "normalt" å drikke hver helg når man er rundt 23år?

For når jeg har tenkt tilbake på det så har alle av mine venner drukket hver helg i flere år nå :o

Og er ikke det litt mye???

De blir ofte kjempe fulle, og kaster opp på slutten av kvelden. Krangling forekommer også ganske ofte (fylla).

Nå har jeg kuttet ned på byturene og alkoholen. Nettopp fordi venninnene min fikk meg på bedre tanker.

Det jeg lurer på er om det er vanlig for ungdom på min alder å drikke så mye så ofte?

Er det flere her som drikker hver helg?

Overreagerer jeg?

Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Daniella_
Skrevet

Ikke blandt meg og mine i allefall.

Skrevet

Det er nok ikke så veldig uvanlig. La folk få lov til å feste litt mens de er unge! :)

man blir tidsnok voksne lell. (sier nyibyen som også var ute i helga og spydde etterpå...)

Gjest ung mor
Skrevet

tror dette er relativt normalt,

selv om ikke jeg gjør det - kan det hende at jeg og mannen min deler en flaske vin en av dagene i helgen..

men ikke hver helg vi rører alkohol, nei :-?

hadde vi ikke hatt barn derimot...

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

*inger_lise* skriver:

..................................Flere av dem går ut på byen både fredag og lørdag, og da drikker de seg mest mulig dritingse begge dagene.

Dengang da jeg var ung var vi på byen nesten hver fredag og lørdag vi også - og vi drakk øl. Det var kun noen få av mine venner som nesten alltid ble dritings - og de har ofte samme problem enda. Er de på fest idag MÅ de drikke til det er tomt. Etter mitt syn har de da et problem. Hvis man drikker alkohol har det noe med å kjenne seg selv - og målet må(eller bør) jo ikke være å bli fullest mulig?

Selv liker jeg alkohol meget godt - og drakk vel mer tidligere enn nå. Nå er ofte helgen alkoholfri, mens kona og jeg kan ta oss et glass vin midt i uka. Årsaken til at helgen er alkoholfri - vi sitter oppe og venter på barn som skal hentes fra fest. Tidene forandrer seg.

Skrevet

Tror det er ganske vanlig å feste mye (les hver helg) fram til midten av 20 årene! Ihvertfall var dette et vanlig fenomen her hvor jeg bor!

Skrevet

Å drikke hver helg gjorde jeg og mine venninner da vi var single. De fleste andre bekjente også.

Men å drikke seg dritings, nei.. hva er gøy med å være sååå full at du ikke husker mye & spyr.. uff a meg ;)

Skrevet

Tror det er mest vanlig blandt gutta. Ingen av mine venninner drakk så mye i allefall.

Skrevet

Tror det er mest vanlig blandt gutta. Ingen av mine venninner drakk så mye i allefall.

Uansett, mitt poeng er at det går over for de fleste. Heldigvis!

Gjest Madam Felle
Skrevet

Tror det er ganske vanlig i den alderen, og spesielt om en er singel.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ingen av mine venner gjør dette... Har hørt at om man ikke klarer en helg uten alkohol kan man betegne seg selv som alkoholiker... Kanskje en tankevekker?

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det "normalt" å drikke hver helg når man er rundt 23år?

De blir ofte kjempe fulle, og kaster opp på slutten av kvelden. Krangling forekommer også ganske ofte (fylla).

Noen synspunkter?

Hva som er normalt ang drikking, kommer mye an på hvilket miljøet man selv vanker i.

Men oppkast og krangling (slossing sa du ikke, men...) - det virker som disse folka du kjenner kanskje har et litt skjevt syn på hvordan man drikker og hvor mye... (hvor ofte, har mindre betydning, egentlig...)

Skrevet

Vel - vi er ikke unge, annen halvdel av 30-åra, men ja - vi går ut og drikker som regel hver helg - enten fredag eller lørdag. Alle vennene våre gjør det samme, og det er sånn vi vil ha det. Føler ikke at jeg eller mine nærmeste har ett alkohoproblem, og hva eventuelle andre måtte mene om det er meg knekkende likegyldig.

Skrevet

For de som ikke jobber i helgene, eller har andre organiserte aktiviteter, er ofte det å gå ut i helgene en innarbeidet vane. Det er sosialt, og noen takler alkohol bedre enn andre. Selv om de kaster opp klarer de å drikke igjen dagen etter. Selv liker jeg ikke å drikke meg dritings, men vil ikke si det er unormalt likevel.

Skrevet

Stemmer nok dette, vi driver ikke med organiserte aktiviteter i helgene, og vi liker å være sammen med venner. Det naturlige møtestedet for oss alle er stam-puben, og det er naturlig å møtes der for en øl eller 10 enten fredag eller lørdag.

Det betyr jo ikke det at dersom vi faktisk har en avtale som ikke inkluderer alkohol en helg, så får vi abstinenser og panikk fordi vi ikke får drukket eller vært på puben. :wink:

Skrevet

Ingen jeg omgås har et slikt drikkemønster nå (30 år). De som hadde det over lang tid på begynnelsen av 20-årene fikk det ofte litt vanskelig etterhvert - problemer med å omgås uten alkohol, dårlig framdrift i jobb/studier osv.

Å gå på fylla til stadighet er dyrt, veldig helseskadelig, og en sikkerhetsrisiko i forhold til vold.

Skrevet

Vel - da har vi tydeligvis helt forskjellige bekjentskapskretser, og det er kanskje like greit? Min vennegjeng inneholder masse forskjellige mennesker fra 30 til 55 år, og de aller fleste av dem har tildels svært gode jobber og klarer seg utmerket i samfunnet. Vold og faenskap er det heller ingen av oss som driver med, hverken i beruset eller edru tilstand.

Hva helsa angår så anser jeg at den mentale helsen er like viktlig som den fysiske. Det er godt mulig at det ikke er så mange av oss som blir 80 år gamle, men det er faktisk noe vi har reflektert over, og villige til å ta konsekvensen av. Vi lever livet vårt slik vi ønsker å gjøre det, og vi plager faktisk ingen.

Jeg respekterer imidlertid fullt ut de som ikke ønsker en slik livsstil, enhver må finne sin egen vei gjennom livet.

Skrevet

Apropos det å omgås venner i edru tilstand. Selvsagt gjør vi det også - vi går på kino sammen, er på middag hos hverandre (og ja - det kan like gjerne være alkoholfritt - kommer an på settingen) og vi kan møtes hjemme hos hverandre dersom noen plutselig har bakt boller eller laget pizza. Og øl til boller synes jeg egentlig ikke er noe særlig, så det styrer vi unna da - bedre med melk! :wink:

Men lørdagsettermiddagen og kvelden med øl og tippekamp på puben - den forbeholder jeg meg retten til å nyte som jeg vil! 8)

Jeg har det egentlig kjempefint, smiler hver dag - og er glad!

Skrevet
Stemmer nok dette, vi driver ikke med organiserte aktiviteter i helgene, og vi liker å være sammen med venner. Det naturlige møtestedet for oss alle er stam-puben, og det er naturlig å møtes der for en øl eller 10 enten fredag eller lørdag.

Det betyr jo ikke det at dersom vi faktisk har en avtale som ikke inkluderer alkohol en helg, så får vi abstinenser og panikk fordi vi ikke får drukket eller vært på puben. :wink:

:enig_animasjon:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...