Gå til innhold

Feirer du jul eller Jol ?

Anbefalte innlegg

Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Jul= Kristus fødsel

Jol=Midtvinter ( sola snur)

Jeg feirer Jol.

Hva gjør dere?

Endret av Catalina Culès
Videoannonse
Annonse
Gjest Gregory Trevelyan
Skrevet

Jeg feirer vintersolverv 3 dager for sent.

Skrevet

Jul er vel opprinnelig en hedensk høytid. :nisse:

All denne overfloden av god mat og drikke (og gaver!) er vel egentlig mer hedensk, enn kristent... 

Anonymkode: 423c6...418

• Liker 5
Skrevet

Jeg feirer snøen og kulda, jeg. I god gammeldags hedensk stil, men med kristen musikk og diverse pynt da. 

Anonymkode: c1cf3...e4c

Skrevet

Jeg feirer julen med en blanding av begge deler, både med hedenske og kristne innslag, slik jeg tror de fleste gjør i dag. :nissevink::tree:

Anonymkode: 52c4d...d78

• Liker 3
Skrevet

Jeg feirer det som er en ganske typisk norsk jul, tror jeg:

Markerer advent, med bl.a. adventskrans.

Hører på en mix av kristne og kommersielle julesanger.

Gamle, norske mattradisjoner står i fokus, men har også noen nyere tradisjoner, som å lage Rocky Road.

Leser julehefter, og ser juleprogrammer på TV.

Går i kirken på julaften (eneste gangen i året, unntatt i dåp/ bryllup o,l,).

Vi har julekrybbe til pynt, dog i en moderne og en litt humoristisk (ikke blasfemisk) variant. Humørfylt design fra Alessi.

Vi har juletre.

Jeg deltar på både kristne og ikke-religiøse arrangementer, som konserter. 

Anonymkode: 07011...c0f

• Liker 2
Skrevet

Jeg feirer ingenting. Gjør ingen av de tingene ABc0f lister opp. Er ikke religiøs på noen som helst måte, så for meg er det en helt vanlig dag. 

Anonymkode: 18c9f...7ed

• Liker 1
Skrevet

Jul selvfølgelig. Er ikke en liten kranglefant som skal liksom feire noe annet som unnskyldning for å feire. Hvis jeg ikke tror på noe så feirer jeg det ikke. Siden jeg ikke tror på Halloween kaller jeg det ikke noe annet og gjør akkurat det samme den dagen, liksom. 

Anonymkode: 39276...495

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg feirer ingenting. Gjør ingen av de tingene ABc0f lister opp. Er ikke religiøs på noen som helst måte, så for meg er det en helt vanlig dag. 

Anonymkode: 18c9f...7ed

Men trenger ikke være religiøs for at det skal være en fin tradisjon. 

Anonymkode: c1cf3...e4c

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jul selvfølgelig. Er ikke en liten kranglefant som skal liksom feire noe annet som unnskyldning for å feire. Hvis jeg ikke tror på noe så feirer jeg det ikke. Siden jeg ikke tror på Halloween kaller jeg det ikke noe annet og gjør akkurat det samme den dagen, liksom. 

Anonymkode: 39276...495

Poenget er at julen vi feirer har opphav, eller er sterkt inspirert av førkristen tradisjon. Mange av de skikkene du ser på som tilhørende julen er adoptert av kristendommen, og har dype røtter i norrøn tro. Så på sett og vis er det vel de kristne som har stjålet høytiden og formet den i sitt bilde...så om du ikke tror på Odin og alle de andre gudene i norrøn mytologi, eller germansk hedendom, bør vel du avstå fra feiringen selv 😊

• Liker 4
Skrevet

Jeg feirer Jol. Jeg er ateist, og jesus og engler har ikke noe i min feiring å gjøre. 

Anonymkode: 9f203...40b

Skrevet

Jeg kaller det jul, men jeg er ikke kristen og feirer ikke jesu fødsel. Vi pynter med en god del kristne symboler (dog ikke julekrybbe, det blir helt feil), fordi vi liker dem, men går aldri i kirken. Jeg synes det er uvesentlig å skulle definere feiringen på den ene eller den andre måten eller prøve å "ta" folk fordi de ikke feirer "riktig". Jeg feirer jul fordi det er tradisjon og fordi det er hyggelig. 

• Liker 4
Skrevet

Jol er nynorsk. Altså det samme som ju

Anonymkode: 55ded...1bf

• Liker 1
Skrevet

Tegneserier tidlig på dagen, middag og gaver på kvelden. Thats it :)

Anonymkode: d5e90...fea

• Liker 1
Skrevet

Jul og Jol er det samme ordet med samme opphav! De religiøse burde kalle det Kristmesse eller noe i den duren heller. Og feire det når Jesus faktisk ble født i stedet for å prøve å kuppe jula.

Jeg feirer en jesusfri, hedensk jul. Siden de fleste gamle juletradisjoner ikke har spesielt mye med kristendom å gjøre så er det ikke så vanskelig. Bare å unngå å ha krybber og engler til pynt, og droppe de kristne sangene. 

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

No er det jo slik at jol er ein av to nynorske variantar for same feiringa, anten den heidenske eller den kristne feiringa, så det kjem eigentleg berre an på kva målform ein nyttar. Eg feirar jul, sjølv, både på bokmål og nynorsk. 

Skrevet
På 23.10.2017 den 16.43, Blair Waldorf skrev:

Jul= Kristus fødsel

Jol=Midtvinter ( sola snur)

Jeg feirer Jol.

Hva gjør dere?

Jol=nynorsk

Jul=bokmål

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg feirer begge deler. :) De to tradisjonene er jo innvevd i hverandre og for meg gir elementer fra både jól og jul/kristmesse  dyp mening. Religionshistorisk sett gir det skille ut et tradisjonslag i denne feiringen og si at akkurat det laget er "egentlig" eller "opprinnelig" gir ikke mening. Man kan ikke ta bare det kristne eller bare den norrøne religionen vi hadde fra 500 - 1000-tallet (ja det var et religionsskifte på 500-tallet også hvor æsene tok over for tidligere guder), eller bare den romerske saturnaliefesten og kalle det "egentlig", det blir helt absurd. I menneskehetens historie har man feiret solsnu på mange ulike vis og innen mange ulike fortolkningsrammer og i vår kultur er disse vevet sammen. Den første solsnufeiringen har vi ikke empirisk tilgang til. 

Noe helt annet er det å si at man legger vekt på enkelte aspekter i dette konglomeratet når man feirer jul. Jeg legger mest vekt på kristendom og naturspiritualitet i min julefeiring. Stings jule/vinterplate "If on a winter's night" er et eksempel på slik tradisjonssammenveving og en plate jeg spiller mye i jula.

Endret av ashera
Skrevet

Haha, dette er den dummeste posten jeg har lest på KG... Jol er jul på nynorsk!
Og så blir jeg oppgitt av hvor desperat enkelte er etter å skulle skille seg fra kristendommen, det er patetisk. Innlegget ditt er på samme nivå som skolen som krevde avkrysning for hvilke sanger barn fikk lov til å synge. Hahahah, dere er jammen det latterlige. Hvorfor kan dere ikke bare feire slik dere ønsker, og så holde munn? Ingen bryr seg..!

Anonymkode: d83a1...e00

Skrevet

Feirer ikke jul overhodet. Det var gøy da jeg var en liten unge, men nå som voksen ser jeg virkelig ikke poenget utover å slappe av med noen fridager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...