Gå til innhold

Svigerdatter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når kan man begynne å kalle sønnens kjæreste for svigerdatter? Er det:

1. Når de blir samboere?

2. Når de er samboere og venter barn?

3. Eller er det først når de er gift?

Anonymkode: 8664d...013

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel i hovedgrunn når hun er gift med din sønn. Men ser du på henne som din svigerdatter så er hun det, uavhengig av om de bor sammen eller er gifte.

Anonymkode: c8de1...506

• Liker 5
Skrevet

I utgangspunktet når de er gift - men det er jo en gammel tradisjon. Jeg tenker når de har vært sammen lenge og er stabile. Man kaller ikke kjæresten til 17-åringen svigerdatter etter en måned liksom. Men er de «voksne», stabile og ser ut til å vare er det greit.

• Liker 1
Skrevet

Når de er i et ekteskapslignende forhold. Så det blir opp til de involverte å bestemme.

Anonymkode: 5dc97...c82

• Liker 4
Skrevet

Ok, takk for svar alle :) I dette tillfelle har sønnen og kjæresten vært samboere i ca. 2 år og nå venter de barn. Føler liksom at hun er min svigerdatter nå selv om de ikke er gift. Det er jo ikke sikkert at de noengang kommer til å gifte seg heller.

Skrevet

Svigermor begynte å kalle meg svigerdatter når jeg og sønnen hennes ble seriøs.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar alle :) I dette tillfelle har sønnen og kjæresten vært samboere i ca. 2 år og nå venter de barn. Føler liksom at hun er min svigerdatter nå selv om de ikke er gift. Det er jo ikke sikkert at de noengang kommer til å gifte seg heller.

Jeg hadde synes det hadde vært hyggelig å bli kalt det. Min svigermor kalte meg ikke svigerdatter før vi giftet oss, selvom vi hadde vært sammen i 9 år før det.

Anonymkode: 10c76...78c

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Elliespelli skrev:

Svigermor begynte å kalle meg svigerdatter når jeg og sønnen hennes ble seriøs.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde synes det hadde vært hyggelig å bli kalt det. Min svigermor kalte meg ikke svigerdatter før vi giftet oss, selvom vi hadde vært sammen i 9 år før det.

Anonymkode: 10c76...78c

Til dere begge: Dette var veldig koselig å høre :hjerte:

• Liker 3
Skrevet

Smak, behag, latskap og tradisjon. Noen kaster begrepene rundt seg fra første date, mens andre er mer opptatt av tradisjonen og venter med å bruke slike ord til partene er gift. 

Jeg er ikke gift, men blir kalt svigerdatter og kaller mor til samboer for svigermor. Det er rett og slett fordi det er mye lettere å si "svigerbror" og "svigermor", enn "broren til samboeren min" eller "Moren til samboeren min". I mitt tilfelle er det derfor latskap :P  Jeg hadde likevel ikke følt at det var naturlig å kalle henne svigermor da jeg og sambo var i datingfasen. 

Når man lever i et ekteskapslignende forhold, vil jeg påstå det er ok

• Liker 2
Skrevet

Min svigermor kalte meg svigerdatter fra hun fikk vite om forholdet, det fikk hun ikke før vi var seriøse. For meg ville det vært helt fjernt om hun skulle ventet til vi var gift, jeg er ikke så konservativ.

Anonymkode: e9b15...647

• Liker 1
Skrevet

Når vi var seriøse begynte min mor å kalle mannen min for svigersønn. 

Anonymkode: ce281...445

• Liker 1
Skrevet

Jeg kalte min svigermor akkuratt det etter vi hadde blitt litt kjent. Hun hadde blitt skuffet om jeg ikke gjorde det.

• Liker 1
Skrevet

Svigermor startet å kalle meg svigerdatter når vi flyttet inn sammen, det fikk meg til å føle meg så mye tryggere og mer inkludert <3 Var superkoselig, elsker svigermor <3 

Anonymkode: 10299...c7d

• Liker 3
Skrevet

Når det føles naturlig for deg. 

Men om man venter barn kan jeg tenke meg det er veldig sårende at mannens mor referer til en som "min sønns kjæreste". Et felles barn er tross alt mye mer forpliktende, og etablerer familierelasjonene i mye større grad, enn et ekteskap. 

Anonymkode: 3a242...746

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det føles naturlig for deg. 

Men om man venter barn kan jeg tenke meg det er veldig sårende at mannens mor referer til en som "min sønns kjæreste". Et felles barn er tross alt mye mer forpliktende, og etablerer familierelasjonene i mye større grad, enn et ekteskap. 

Anonymkode: 3a242...746

Helt enig med deg og det føles naturlig for meg å kalle henne svigerdatter nå, forholdet er seriøst de er samboere og venter barn sammen. Jeg er bare så redd hun ikke skal like at jeg kaller henne det. Ønsker veldig å ha et godt forhold til henne.

TS

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg og det føles naturlig for meg å kalle henne svigerdatter nå, forholdet er seriøst de er samboere og venter barn sammen. Jeg er bare så redd hun ikke skal like at jeg kaller henne det. Ønsker veldig å ha et godt forhold til henne.

TS

Du, kan jeg foreslå noe? Ta en prat med henne, og si noe sånn som dette: "jeg er så glad for at dere har flyttet sammen og venter barn, så hvis det er greit for deg vil jeg gjerne kalle deg for svigerdatteren min". Litt ladet spørsmål, selvsagt, men de fleste normale mennesker ville synes dette var hyggelig. Hilsen en svigerdatter som elsker svigermor :) 

Anonymkode: c5001...0ed

• Liker 2
Skrevet

Svigers har kalt meg svigerdatter siden vi ble sammen omtrent. Kanskje etter et par mnd. Nå er vi gift da, så de sa i talen at "nå er du endelig svigerdatteren vår på EKTE!!" :P 

Anonymkode: c3bc0...27e

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Ville bare si at du høres ut som ei skikkelig koselig dame, heldig svigerdatter! Skulle ønske min svigermor hadde vært slik!

Anonymkode: fff8b...094

• Liker 1
Skrevet

Tror min svigermor har kalt meg det siden jeg var 16-17 år :ler: var 15 når jeg og samboeren ble sammen, og flytta sammen ett år senere. Nå har det gått 14 år, fortsatt ikke gift, men vi bruker alle «sviger»begrepene om hverandre. 

Høres jo bare positivt ladet ut, ts. Ta en prat med henne om det om du er usikker på hvordan hun vil ta det?

Anonymkode: 70c45...4a0

• Liker 1
Skrevet
På 24.10.2017 den 18.53, AnonymBruker skrev:

Ville bare si at du høres ut som ei skikkelig koselig dame, heldig svigerdatter! Skulle ønske min svigermor hadde vært slik!

Anonymkode: fff8b...094

Tusen takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...