Gjest NotNaomi Skrevet 23. oktober 2017 #21 Skrevet 23. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: På arbeidsplassen så er det alltid noen som skal være "over sosial". På jobben skal man jobbe ikke preike eller ha vennekveld. Synes aktiviteter med jobben og spiste med jobben er gørr kjedelig. Jeg er ikke konfliktsky hvis jeg ikke er sosial på jobben, bare orker ikke å sitte å preike osv. På jobb så jobber jeg. Anonymkode: d85ee...b2e Det handlet ikke bare om jobb :-) Men folk som aldri sier fra når andre går over streken. Når en blir såret og tråkket på uten å tørre og si fra! Da tror jeg en lett kan "koke over". Uten at det nødvendigvis er en reell grunn. Dråpen som får det til å renne over om du skjønner.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #22 Skrevet 23. oktober 2017 Nei du sier ikke du er perfekt. Det var jeg som gjorde, for det sto skrevet mellom linjene i innlegget ditt. Selv er jeg det motsatte av konfliktsky. Og er det pinlig bevisst, for det har dessverre skaffet meg en del utfordringer. Syns de som holder meningene mer for seg selv, fortjener respekt for det. Men noen ganger må man selvsagt si fra. Anonymkode: 16045...847 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #23 Skrevet 23. oktober 2017 2 minutter siden, NotNaomi skrev: Det handlet ikke bare om jobb :-) Men folk som aldri sier fra når andre går over streken. Når en blir såret og tråkket på uten å tørre og si fra! Da tror jeg en lett kan "koke over". Uten at det nødvendigvis er en reell grunn. Dråpen som får det til å renne over om du skjønner. Da handler det om selvkontroll. For selv om man blir tråkket på, så er det faktisk ikke alltid grunn til å gå i forsvar. Om det bare er en mer eller mindre tilfeldig person spiller det ingen rolle, for da er det denne personen som er ustabil. Når det er sagt - for å sitere meg selv ovenfor enkelte som virkelig valte å bli min fiende: Tro aldri at unnlatenhet eller mangel på respons i visse situasjoner er et uttrykk for feighet. Tro aldri at jeg ikke kan forsvare meg selv, eller at jeg ikke kjenner visse mennesker som kan gjør livet surt for en, hvis man virkelig går til konflikt. Anonymkode: 63492...0c2 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #24 Skrevet 23. oktober 2017 21 minutter siden, NotNaomi skrev: Du skal stole på dine følelser,for de er de riktige for deg! Vi har alle grenser og det har vi rett til å ha! Ser flere her skriver om dårlige erfaringer. Triste greier. Tusen takk, det har du helt rett i. Jobber med saken Kan legge til at folk med din væremåte både skremmer meg litt, men også er veldig bra for meg. Lærer meg at konflikter ikke er så farlig som jeg skal ha det til. Ikke at man trenger å si ifra om absolutt alle småting man ikke liker hele tiden. Det blir vel like problematisk bare i motsatt retning. Men sånn jeg oppfatter det er det heller ikke det det som er poenget ditt. Anonymkode: 759cd...0dd 1
TulleJenny Skrevet 23. oktober 2017 #25 Skrevet 23. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: En venn av meg vokste opp med foreldre som kjeftet og satte strenge grenser. Gjorde han ikke som han ble fortalt vanket det skriking og utskjelling. En del av han har da lært at å ikke gjøre som andre sier/ konflikt = sterkt ubehag. Dette er vaner og frykter som sitter sterkt i, selv om man har blitt voksen og andre mennesker ikke reagerer slik. Har du en trygg barndom der foreldre lytter til deg når du har protester, når de ikke krever at du bøyer deg etter viljen deres, så er det lettere å sette grenser som voksen. Anonymkode: 98cff...0c9 Dette er grunnen til at jeg er konfliktsky. Det er ikke et valg jeg har tatt. Skulle ønske jeg var litt mindre konfliktsky til tider.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #26 Skrevet 23. oktober 2017 46 minutes ago, NotNaomi said: Jeg forstår dårlige erfaringer. Opplever det selv. Folk får en i vrangstrupen fordi de ikke skiller sak og person. Folk som ikke takler uenighet. Men en må overse til slutt. Folk som ikke hanskes med uenigheter er ikke verdt å fortsette debatter med. Men rart at du har vært utsatt for så mange. Eller begynner det å bli normalt? Opplever det ikke selv. Hestemiljø... Hestemiljøet er dessverre fylt opp av bedrevitere som drar diskusjoner til personangrep, utestenging, og langvarige krangler. Jeg har vært utsatt for en god del av dem selv, men jeg har også sett/hørt hvordan folk har vært mot andre, som gjør at jeg bevist har unngått konflikter med disse personene. Jeg har vært i store og små staller, i flere landsdeler, og denne oppførselen rundt konflikter går igjen over alt, og i alle aldre... Anonymkode: 934b2...df0
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #27 Skrevet 23. oktober 2017 2 timer siden, NotNaomi skrev: Hvordan ødelegger en konflikt masse i følelseslivet? Jeg blir sliten av det, nervøs og trives ikke. Begynner lett å gråte og rødmer mye, som igjen fører til at jeg trekke meg tilbake og isolerer meg. Jeg takler konflikter dårlig, og derfor unngår jeg dem. Men jeg er til å stole på likevel. Kan gått gå inn i en konflikt som ikke gjelder meg selv, meg gjelder det meg - har jeg det mye bedre av å holde meg unna og tid stille. Anonymkode: 3e93c...669
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #28 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg er ganske konfliktsky, orker bare ikke å argumentere for ditt og datt om det ikke er viktig for meg. Er egentlig bare lat. Anonymkode: 50cf5...ead 1
Gjest supernova_87 Skrevet 23. oktober 2017 #29 Skrevet 23. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så flott at du er slikt et ærlig og respektfullt menneske, som alltid sier hva du mener. Du høres ut som en perfekt person. Setter pris på at folk er uenige med deg og klarer å kommunisere uten å gå på person. 100% til å stole på. Er virkelig ikke måte på med deg. Men vet du, jeg kom på en ting! Du er ikke 100% perfekt likevel. For du glemte at alle mennesker er ulike, og at vi formes av ting vi hører, ser og opplever. Motivasjon for personer som skyr konflikt, kan være så mangt. Blant annet redsel for å såre andre. Tygg litt på den. Anonymkode: 16045...847 Haha! Så trololol. Ble du støtt? Du var flink da, som ikke var sånn super-konfliktsky men turte å si fra at du reagerte på det TS skrev. Siden du reagerer sånn passiv-aggressivt tenkte jeg kanskje du ble støtt, eller? Selv synes jeg det er bra at noen spør fordi de er nysgjerrig, nettopp for å få slike svar som at motivasjonen kan være "redsel for å såre andre". Hvis man ikke spør lærer man jo ikke. @NotNaomi hva mener du med "lagrer opp"?
WubWub Skrevet 23. oktober 2017 #30 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg er konfliktsky fordi jeg ikke liker konflikt - hvorfor krangle når man kan komme overens 1
Gjest NotNaomi Skrevet 23. oktober 2017 #31 Skrevet 23. oktober 2017 4 minutter siden, Rainstorm skrev: Haha! Så trololol. Ble du støtt? Du var flink da, som ikke var sånn super-konfliktsky men turte å si fra at du reagerte på det TS skrev. Siden du reagerer sånn passiv-aggressivt tenkte jeg kanskje du ble støtt, eller? Selv synes jeg det er bra at noen spør fordi de er nysgjerrig, nettopp for å få slike svar som at motivasjonen kan være "redsel for å såre andre". Hvis man ikke spør lærer man jo ikke. @NotNaomi hva mener du med "lagrer opp"? Nei sånn at en ofte reagerer men ikke sier fra. Og så kommer dråpen til slutt! Og da kan de fremstå som veldig irrasjonelle og også urettferdige.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #32 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg opplever konflikter som negativt. Jeg er gjerne uenig og diskuterer med folk, men konflikter av typ krangler eller situasjoner hvor noen blir sinte, irriterte eller opprørt opplever jeg som negative følelser. Jeg liker å ha det positivt, så jeg velger mine kamper og lar gjerne noen roe seg før vi tar opp igjen en diskusjon, backer ut av en situasjon, velger mine kamper med omhu. Jeg anser meg som ærlig, respektfull og hensynsfull. Når jeg leser ditt HI, så får du det til å høres ut som at vi son skygger konflikter er uærlige og falske. Det er i så fall stygt ment av deg, og helt uriktig. Det virker som du tenker veldig svart/hvitt. Det finnes så mange gråsoner, som ikke handler om å være ærlig i konflikt eller uærlig og la noen få siste ordet selv om man ikke er enig. Anonymkode: fbfca...9d9 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #33 Skrevet 23. oktober 2017 2 timer siden, NotNaomi skrev: Hvorfor er det så viktig for dere å unngå konfrontasjoner? Hva er dere redd skal skje? Har lest at det alle mennesker vil mest av alt er å bli likt. Jeg tror ikke det stemmer helt? Jeg er alltid høflig. Jeg liker å vise respekt. Det syns jeg alle i utgangspunktet fortjener. Men jeg sier alltid hva jeg mener også. Kan nok pakke det inn alt etter hvem jeg snakker til. Jeg elsker at folk er ærlige. At de ikke er redd for at de skal støte noen. At folk er uenige med meg setter jeg også pris på. Alt handler om måten en sier ting på. Det er det en må lære : å kommunisere uten å gå på person! La ting gå innom hjernen så en kan tenke over måten en snakker til andre på. Jeg klarer ikke det alltid. Jeg blir forholdsvis fort engasjert. Men så lever jeg med å drite meg ut også. Jeg har litt problemer med dere konfliktskye jeg. Jeg stoler ikke helt på dere fordi dere bare "lagrer opp" uten å si fra. Og jeg lurer på hvorfor? Er dere redde for å bli mislikt? Er dere redde for å ikke få respekt? Hva handler det egentlig om? Jeg er faktisk oppriktig nysgjerrig. Du skriver at du alltid sier hva du mener. Har du tenkt på at det faktisk ikke alltid er nødvendig å si hva man mener? At du faktisk kan "pick your battles" som det kalles og noen ganger holde kjeft? Det er noe som heter at det er en tid til å tie og en tid til å tale. Jeg er nok ikke særlig konfliktsky, men jeg er ikke en person som skaper unødvendige konflikter heller. Det er vel egentlig bra siden jeg er steinhard og aldri under noen omstendigheter har tapt en eneste konflikt jeg har gått inn i. Møter jeg på folk som elsker konflikter som jeg må forholde meg til over en periode så tar jeg de på det hardt med en gang sånn at de ikke tør å prøve seg på noe igjen. De som elsker konflikter mest er gjerne de som tåler minst. Anonymkode: 21062...e22 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #34 Skrevet 23. oktober 2017 11 minutter siden, Rainstorm skrev: Haha! Så trololol. Ble du støtt? Du var flink da, som ikke var sånn super-konfliktsky men turte å si fra at du reagerte på det TS skrev. Siden du reagerer sånn passiv-aggressivt tenkte jeg kanskje du ble støtt, eller? Selv synes jeg det er bra at noen spør fordi de er nysgjerrig, nettopp for å få slike svar som at motivasjonen kan være "redsel for å såre andre". Hvis man ikke spør lærer man jo ikke. @NotNaomi hva mener du med "lagrer opp"? Hva betyr passiv-aggressiv? Anonymkode: 97908...8fb
Gjest NotNaomi Skrevet 23. oktober 2017 #35 Skrevet 23. oktober 2017 3 minutter siden, WubWub skrev: Jeg er konfliktsky fordi jeg ikke liker konflikt - hvorfor krangle når man kan komme overens Trenger ikke krangle! Det handler om å si fra når noen går over grensene. Elsker diskusjoner hvor en er uenige,men likevel ser at det handler om meninger,og ikke person om du ser den? Og jeg har brent meg på konfliktskye mennesker. Har sagt hva jeg mener da,men de sier ikke noe. Før det brått tårner seg for dem,og da handler det ikke alltid om hva jeg har sagt akkurat. De har bare bare bikket over. Jeg syns det er vanskelig å stole på de som aldri sier fra. Som er sånn typisk "alltid snille". Så jeg har et problem der. Derfor jeg vil vite hvorfor. For å forstå ærlig talt . Men ser det er mange dårlige opplevelser bak. At de faen ikke har blitt hørt! Synd og skam!
Gjest supernova_87 Skrevet 23. oktober 2017 #36 Skrevet 23. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva betyr passiv-aggressiv? Anonymkode: 97908...8fb Det var sånn personen var. At man egentlig virker sur og ønsker å ta opp problemet, men i stedet for å si rett ut at man opplevde NotNaomi som overlegen og lite ydmyk, kommer man med noe bullshit om at "jada, du er jo sååå perfekt, mhmm!". Om du skjønner? Det er tydelig at man er "aggressiv" og ønsker å konfrontere, men man gjør det på en passiv måte, vet ikke om jeg gir mening. Jeg opplevde det i alle fall passiv-aggressivt. F.eks moren min er mester på passiv-aggressiv. Sier alltid "nei, jeg er ikke sur!", men hun høres tydelig sur ut og så kommer hun med et eller annet stikk i stedet for.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #37 Skrevet 23. oktober 2017 Akkurat nå, Rainstorm skrev: Det var sånn personen var. At man egentlig virker sur og ønsker å ta opp problemet, men i stedet for å si rett ut at man opplevde NotNaomi som overlegen og lite ydmyk, kommer man med noe bullshit om at "jada, du er jo sååå perfekt, mhmm!". Om du skjønner? Det er tydelig at man er "aggressiv" og ønsker å konfrontere, men man gjør det på en passiv måte, vet ikke om jeg gir mening. Jeg opplevde det i alle fall passiv-aggressivt. F.eks moren min er mester på passiv-aggressiv. Sier alltid "nei, jeg er ikke sur!", men hun høres tydelig sur ut og så kommer hun med et eller annet stikk i stedet for. Hm jeg tror jeg forstår Man later som man ikke er sur men det fremgår at man er det likevel. Yes, har møtt noen sånne. Anonymkode: 97908...8fb
Gjest NotNaomi Skrevet 23. oktober 2017 #38 Skrevet 23. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skriver at du alltid sier hva du mener. Har du tenkt på at det faktisk ikke alltid er nødvendig å si hva man mener? At du faktisk kan "pick your battles" som det kalles og noen ganger holde kjeft? Det er noe som heter at det er en tid til å tie og en tid til å tale. Jeg er nok ikke særlig konfliktsky, men jeg er ikke en person som skaper unødvendige konflikter heller. Det er vel egentlig bra siden jeg er steinhard og aldri under noen omstendigheter har tapt en eneste konflikt jeg har gått inn i. Møter jeg på folk som elsker konflikter som jeg må forholde meg til over en periode så tar jeg de på det hardt med en gang sånn at de ikke tør å prøve seg på noe igjen. De som elsker konflikter mest er gjerne de som tåler minst. Anonymkode: 21062...e22 Ja,ser den. Men handler det alltid om å vinne eller tape da? Gjør det? Det syns ikke jeg da. Om en sier fra og blir respektert. Og ikke minst respektere selv. Tror ingen er vinner eller taper jeg. :-)
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #39 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg blir ofte møtt med en sånn nedlatende, bedrevitende holdning i konfliktsituasjoner. En sånn "jeg vet bedre enn deg"-holdning. Er så lei av det! Anonymkode: 4408d...ef7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #40 Skrevet 23. oktober 2017 Det er flere forskjellige grunner for min del. Jeg tror det er litt som det du sier TS, at jeg er redd for at folk ikke skal like meg. Noe av det verste jeg kan tenke meg er nemlig at folk blir sure på meg fordi jeg har sagt eller gjort noe galt... Kanskje at de er skuffet over meg, eller at jeg har gjort noe så galt at de ikke vil ha noe med meg å gjøre. Jeg tenker nok det at hvis jeg aldri sier noe imot de, er enig og snill og alltid medgjørlig vil de fortsette å like meg. Jeg hadde én spesiell opplevelse som barn der en stor gruppe jenter rottet seg sammen mot meg og i bunn og grunn sa at de ikke ville ha noe med meg å gjøre - helt ut av det blå. Det henger fortsatt igjen, og noe jeg er redd for den dag i dag... At noen ikke skal like meg/ønske å være sammen med meg, og at jeg har misforstått signalene, eller at de føler seg tvunget til å være med meg. En annen ting er at foreldrene mine kranglet 24/7 når jeg var liten frem til de endelig flyttet fra hverandre når jeg var i tenårene. De var aldri ordentlig sammen etter at jeg ble født, og jeg tror jeg har hatt den tankegangen at hvis jeg krangler/er uvenner med noen (også nære venner av meg) vil vennskapet vårt aldri være godt igjen og alt blir ødelagt for alltid på samme måte som foreldrene mine og deres raserte "forhold". - Jeg har ingen problemer med å krangle med folk på internett. Får jeg nok, kan jeg trykke på én knapp, og konflikten er borte vekk. - Nær familie kan jeg krangle med, for de vet jeg alltid vil være her uansett. Ikke-så-nær familie krangler jeg ikke med, for "hva hvis de ikke liker meg mer?". - Jeg har aldri kranglet med en venn, uansett hvor nær jeg har vært den vennen. Jeg har holdt kjeft og godtatt mye rart gjennom årenes løp for å holde vennskapet gående. - Samboeren min har det hendt jeg har kranglet/diskutert med, men det ender som oftest at jeg blir på gråten... Det er som en naturlig reaksjon fra min side, der følelser av sinne, urett og frykt bobler opp til overflaten før det renner over og ender i tårer. Men når alt kommer til alt så er det ikke verdens undergang at jeg er konfliktsky. Det er vanskelig for meg, men for andre kan jeg nok bare virke som en easy going, glad og vennlig person. Heller det, enn at jeg er en kranglefant som ødelegger stemningen hvor enn jeg går. Anonymkode: 8708d...b97
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå