AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #1 Skrevet 23. oktober 2017 Hva synes dere? Jeg synes det nesten burde vært ulovlig, staten setter opp sukkeravgiften med tanke på folkehelsa, det blir stadig mer mennesker med overvekt, men her skal vi alså spise smågodt for slikk å ingenting, for jeg tror nok egen-disiplinen går rett ut vinduet hos folk flest når prisene på smågodt er så lav. Meg selv inkludert. Dagligvaren tjener jo nesten ingenting på dette, mens staten håver inn på sukkeravgiften. Jaja, da blir det jo mer penger i statskassen som sannsynligvis kommer oss alle til gode men ja. Synes dette blir for dumt, og det er ikke bra for helsa vår,diabetes og andre livsstilssykdommer stri vi jo allerede med her i Norge. Hvorfor stimulerer dagligvarekjedene til økt forbruk av snop?! Kynisk fra ene enden til den andre. Fra E24: "Sukkeravgiften på 20 kroner per kilo gjør at priskampanjene blir dyre for dagligvarekjedene. Sukkeravgiften er på 20,19 kroner kiloen og med merverdiavgift på 15 prosent på toppen, vil hver kilo smågodt gi 24,69 kroner i rene avgifter til staten. Dermed blir det kun 5 kroner og 31 øre igjen av utsalgsprisen på 30 kroner for å dekke innkjøpspris og butikkfortjeneste. Det betyr at hvis Coop Mega selger like mye smågodt som på lørdag, altså 100.000 kilo, vil tapene av salget beløpe seg i millionklassen." http://e24.no/naeringsliv/dagligvarebransjen/priskrigen-paa-smaagodt-er-i-gang-naa-dumper-flere-dagligvarekjeder-prisen/24169724 Anonymkode: ed6d1...33a
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #2 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg synes det er merkelig å skulle forby butikker å ha salg på snop. Alkohol er en ting, det er et rusmiddel. Men snop er ikke et rusmiddel på samme måte. Det får være måte på overformynderi. Jeg kjøper selv ikke mye snop, siden jeg er opptatt av helsa, og vet jeg ikke klarer styre meg om jeg har snop tilgjengelig i huset til enhver tid. Men det gir meg da ikke retten å skulle nekte andre å kjøpe snop til en billig penge. Voksne folk får ta sånne valg selv. Anonymkode: bf218...840 4
Gjest Catalina Culès Skrevet 23. oktober 2017 #3 Skrevet 23. oktober 2017 De burde heller ha priskrig på frukt og grønt.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #4 Skrevet 23. oktober 2017 Blir skamfull av mennesker som brøyter seg frem for å få noen kilo smågodt. Her måtte butikksjefen heve stemmen til kundene og kjefte på folk som overfalt den stakkars jenta som skulle fylle på smågodt! Fatter ikke hva som kortslutter i hjernen på mennesker som oppfører seg som om verdens undergang er nær så fort det er salg på noe Anonymkode: 9c5c0...1a1 2
Gjest Belle âme Skrevet 23. oktober 2017 #5 Skrevet 23. oktober 2017 Så ikkje kjøp då, verre er det vel ikkje? Verre er det med bulimekere eller småunger som kan kjøpe kilovis til ein billig penge.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #6 Skrevet 23. oktober 2017 Priskrig på godteri plager meg ikke i det hele tatt. Jeg er da et voksent menneske som kan ta sunne valg for min familie likevel. Alkohol og tobakk er enda værre for folkehelsa, skal vi forby det også ? De som overspiser godteri kun fordi det er billig spiser nok en del usunn mat uansett. Da godteriet lå på under 2 kr. kiloen en gang (var det påsken i fjor?) kjøpte jeg to fulle bokser. Spiste ikke noe mer godteri for det (eller noe i det hele tatt) men hadde nok til å fylle godteriposer til ungene som kom på døra påfølgende Halloween (eskene var forseglet, med lang best før dato) Anonymkode: 82124...6b6 2
altflyter Skrevet 23. oktober 2017 #7 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg syntes samfunnet er regulert nok som det er. Jeg er enig i de reguleringene som allerede finnes, men jeg har ingen tro på å innføre enda flere. Det blir beskrevet som et problem at smågodt er billig fordi det gjør folk mer overvektige. Dette tror jeg ingenting på. De som handler kilovis med smågodt og trykker det i seg hver dag, de hadde kjøpt det uansett om det var på tilbud eller ei. Har strenge regler rundt alkohol og høye priser, vært til noe hinder for alkoholikerne? Nei. Hvis du er overvektig og sukkeravhengig, så er det ikke prisen som er utslagsgivende for om du kjøper eller ei. For oss som sjelden spiser godt, er det hyggelig å kunne kjøpe på tilbud av og til. Satt på spissen: Vi kan ikke slutte å selge tau bare fordi noen velger å henge seg.... Folk må lære seg å ta ansvar for egne handlinger og slutte med denne offermentaliteten. Vi tar VALG. Det er ikke Coop sin feil at du er overvektig. Det er du som et voksent menneske som selv velger hva du vil putte i deg. 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #8 Skrevet 23. oktober 2017 De burde heller hatt tilbud på sigaretter og øl Anonymkode: 651da...a5c 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #9 Skrevet 26. oktober 2017 https://www.aftenbladet.no/100Sport/sprek/Smagodtkriger-kan-fore-til-varig-vektokning_-mener-professor-Na-lover-Coop-a-aldri-mer-starte-priskrig-pa-smagodt-244374b.html Anonymkode: ed6d1...33a
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #10 Skrevet 26. oktober 2017 Har ikke merket noe til noen priskrig på snop. Vet det vanligvis koster 12-15 kr pr kg, og at det nå er halv pris av det bortover. Men handler aldri smågodt til den prisen, europris har 6,90 å smågodt i helgene. Og drar man over grensen til Sverige så er det 5-6 kr kg alltid. Så de får nok gå lengre ned enn det for å imponere meg. Anonymkode: e41b9...291
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #11 Skrevet 26. oktober 2017 På 23.10.2017 den 16.27, altflyter skrev: Jeg syntes samfunnet er regulert nok som det er. Jeg er enig i de reguleringene som allerede finnes, men jeg har ingen tro på å innføre enda flere. Det blir beskrevet som et problem at smågodt er billig fordi det gjør folk mer overvektige. Dette tror jeg ingenting på. De som handler kilovis med smågodt og trykker det i seg hver dag, de hadde kjøpt det uansett om det var på tilbud eller ei. Har strenge regler rundt alkohol og høye priser, vært til noe hinder for alkoholikerne? Nei. Hvis du er overvektig og sukkeravhengig, så er det ikke prisen som er utslagsgivende for om du kjøper eller ei. For oss som sjelden spiser godt, er det hyggelig å kunne kjøpe på tilbud av og til. Satt på spissen: Vi kan ikke slutte å selge tau bare fordi noen velger å henge seg.... Folk må lære seg å ta ansvar for egne handlinger og slutte med denne offermentaliteten. Vi tar VALG. Det er ikke Coop sin feil at du er overvektig. Det er du som et voksent menneske som selv velger hva du vil putte i deg. Jeg er helt enig. Ingen blir sukkeravhengig av en priskrig på smågodt. Jeg tror ikke folk hverken blir tykkere eller tynnere av å regulere pris på smågodt. Jeg synes prisen smågodt vanligvis ligger på er helt vannvittig høye, og en stor sjokoladeplate koster nå snart 50 kr, men folk kjøper det likevel og jeg tror neppe vi kan vise til noen resultater i form av slankere mennesker på grunn av de høye prisene, på samme måte som vi ikke får noen tykkere mennesker av priskirg på smågodt. Det eneste som skjer er vel at de som ville ha kjøpt uansett, får det litt billigere. Anonymkode: e41b9...291
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #12 Skrevet 26. oktober 2017 På 23.10.2017 den 14.47, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er merkelig å skulle forby butikker å ha salg på snop. Alkohol er en ting, det er et rusmiddel. Men snop er ikke et rusmiddel på samme måte. Det får være måte på overformynderi. Jeg kjøper selv ikke mye snop, siden jeg er opptatt av helsa, og vet jeg ikke klarer styre meg om jeg har snop tilgjengelig i huset til enhver tid. Men det gir meg da ikke retten å skulle nekte andre å kjøpe snop til en billig penge. Voksne folk får ta sånne valg selv. Anonymkode: bf218...840 Eh jo, det er faktisk et rusmiddel selvom det ikke er kvalifisert som direkte farlig eller ulovlig. Når du spiser sukker reagerer hjernen nesten identisk med å ta kokain! Anonymkode: 41d76...e64
Gjest førstedamen Skrevet 26. oktober 2017 #13 Skrevet 26. oktober 2017 http://pappahjerte.blogg.no/1508926175_jeg_hater_halloween.html Men hva skal vi med all godisen?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #14 Skrevet 26. oktober 2017 På 23.10.2017 den 14.45, AnonymBruker skrev: Hva synes dere? Jeg synes det nesten burde vært ulovlig, staten setter opp sukkeravgiften med tanke på folkehelsa, det blir stadig mer mennesker med overvekt, men her skal vi alså spise smågodt for slikk å ingenting, for jeg tror nok egen-disiplinen går rett ut vinduet hos folk flest når prisene på smågodt er så lav. Meg selv inkludert. Dagligvaren tjener jo nesten ingenting på dette, mens staten håver inn på sukkeravgiften. Jaja, da blir det jo mer penger i statskassen som sannsynligvis kommer oss alle til gode men ja. Synes dette blir for dumt, og det er ikke bra for helsa vår,diabetes og andre livsstilssykdommer stri vi jo allerede med her i Norge. Hvorfor stimulerer dagligvarekjedene til økt forbruk av snop?! Kynisk fra ene enden til den andre. Fra E24: "Sukkeravgiften på 20 kroner per kilo gjør at priskampanjene blir dyre for dagligvarekjedene. Sukkeravgiften er på 20,19 kroner kiloen og med merverdiavgift på 15 prosent på toppen, vil hver kilo smågodt gi 24,69 kroner i rene avgifter til staten. Dermed blir det kun 5 kroner og 31 øre igjen av utsalgsprisen på 30 kroner for å dekke innkjøpspris og butikkfortjeneste. Det betyr at hvis Coop Mega selger like mye smågodt som på lørdag, altså 100.000 kilo, vil tapene av salget beløpe seg i millionklassen." http://e24.no/naeringsliv/dagligvarebransjen/priskrigen-paa-smaagodt-er-i-gang-naa-dumper-flere-dagligvarekjeder-prisen/24169724 Anonymkode: ed6d1...33a Kanskje sukketavgiften går til vei, og veiavgiften til bekjempelse av tvangsekteskap? Anonymkode: eac98...a38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå