Gå til innhold

Dyne til sengevæter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn på 5 som er sengevæter som medfører en del vask av sengetøy, dyner osv. Har per dags dato 2 dundyner som vaskes og tørkestromles ofte. Disse har begynt, selv etter å blitt vasket å lukte "rart". Spesielt når de tørketrommles og etterpå.

Så nå må jeg ha nye. Så hva er praktiske dyner og materiale til dyner som må vaskes ofte? I våres tilfelle kan jeg ikke se at det er noen fordeler med dun f.eks. Vi bor i et varmt nytt hus og trenger ikke varme dyner heller. Forslag? Eller noen med egne erfaringer mtp sengevætere og valg av dyne? Bør tørke fort og/eller kunne tørketrommles samt vaskes på 60 grader.

Anonymkode: 3693a...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sett det finnes laken med fuktalarm. Da våkner man opp og kan skifte på senga med en gang og samtidig få bløtlagt/skylt det skitne. Sikkert bedre hvis det ikke tørker og "setter seg" i sengetøyet. Ulempen er jo at både voksne og barn får nattesøvnen avbrutt, da :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Påkrevd skrev:

Jeg har sett det finnes laken med fuktalarm. Da våkner man opp og kan skifte på senga med en gang og samtidig få bløtlagt/skylt det skitne. Sikkert bedre hvis det ikke tørker og "setter seg" i sengetøyet. Ulempen er jo at både voksne og barn får nattesøvnen avbrutt, da :(

Alarmmatter bruker man nesten ikke lengre. 

Men det er langt mer fornuftig å kjøpe bukser som suger opp urin, bleier og sist men ikke minst ta saken opp med fastlegen enn å be om råd med dyner. Der finnes hjelp å få, der hjelpen kan gis.

Anonymkode: c33bc...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du kaller barnet ditt sengevæter når han/hun er 5 år? Jeg har selv en 5-åring som ikke er tørr om natta, men både fastlege og helsestasjon (har snakket med både lege og helsesøster der) definerer dette som normalatferd, særlig blant gutter. Jeg har lurt veldig på om vi burde gå mer drastisk til verks enn å bare se det an, men de over som jeg har snakket med mener jeg bør vente til skolestart for å se om dette går over av seg selv. Noe det visstnok gjør for en del, da det er snakk om modning i nervebanene. Nå har vi riktignok gitt urinprøve til fastlege for å sjekke at barnet ikke mangler noen proteiner, som kan være en grunn til natt-tissing, men de fant ikke noe der. Da sa de til meg at alarm-matte er neste steg, men at vi bør avvente til barnet er større, både pga. dette med modningen og fordi det krever en del av både barn og voksne å bruke en slik matte. Selv har jeg tenkt at jeg vil prøve kiropraktor som neste steg, hvis det ikke løser seg av seg selv.

Men vi har altså valgt å ikke ta av bleia. De på helsestasjonen frarådet dette med mindre vi tror det går bra ganske mange netter. Mens barnet vårt nesten alltid har våt bleie om morgenen, og de mener da det vil bli for stor nederlagsfølelse å la ham tisse i senga de fleste netter. Jeg kunne vært villig til å prøve noe sånt en periode, som en uke eller kanskje to. Men hvis barnet over tid tisser i senga de fleste netter og er bare 5 år, så er ikke jeg villig til å ofre barnets eller egen nattesøvn for å slippe bleia.

Så, ikke helt svar på det du spør om, men håper du kan se det som litt relevant likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Påkrevd skrev:

Ikke finn på noe slikt. Det vil gi barnet uheldige assosiasjoner, og kan i verste fall være traumatiserende. 

Ellers støtter jeg Vera Vinge, et veldig fornuftig innlegg. 

Tynne dyner som tåler 95 grader er det beste. Lukt kommer av våt dun, ikke av uhellene i seg selv. 

Anonymkode: 608c3...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiberdyne måtte jeg gå over til.. raskere å vaske og deretter tørke i trommel. 

Anonymkode: e57b3...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hatt dundyner til mine barn, ikke til oss voksne heller for dne saks skyld. Til ungene har jeg brukt fiberdyner som tåler vask på 60 gr. Har vel for det meste brukt Høie Allergo. Samt et par fra Sparkjøp som ekstradyner.

Har hatt soverom med forskjellig temperatur opp igjennom men syns ikke fiberdyner er kaldt, legger heller på et ullteppe om det skulle være behov, men etter at vi bygde hus for noen år siden har vi egentlig ikke hatt det kaldt på soverommene, så varme dyner trengs strengt tatt ikke.

Anonymkode: 03235...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to gutter som har vært ulovlige trege med å være tørre om natta. Begge var hos lege, og det ble vel konkludert med at det ikke var noen medisinske grunner. Vi har vasket MYE sengetøy, så vi kom frem til følgende triks:

• Heldekkende plasttrekk for madrassen. Fås kjøpt på "sykehusutsalg"
  • Ikea plastbelagt laken over plasttrekket
  • Tynn sommer fiberdyne

Det heldekkende plasttrekket er engangs og kan brukes til det er slitt hull i.

Lakenet fra Ikea kan vaskes, men må henges til tørk. Det går i stykker i tørketrommel og blir ikke skikkelig tørt. Det kan også bli en del lukt.

Den tynne dyna tørker raskt, er billig og det setter seg ikke mye så mye lukt i den.

Vi sluttet helt med nattbleie da det ble alt for behagelig for podene. Vi prøvde med tissealarm, men alle i huset ble vekket bortsett fra stakkaren som tisset i senga. Veldig irriterende egentlig... Vi endte derfor opp med oppsettet beskrevet øverst og unger som etter hvert opplevde nok ubehag til å ville slutte.

Anonymkode: 59f9e...506

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke om dette er prøvd men, har dere forsøkt å vekke barnet en-to ganger om natten for å gå på do? 

Anonymkode: 12e1d...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...