Norre Skrevet 23. oktober 2017 #1 Skrevet 23. oktober 2017 For eksempel: For meg er tallene 5, 7, 15, 17 og 37 mørkeblå i farge. 1,2,3,4,6,12 og 16 er røde. Bokstavene N og M er mørkeblå. S,T,U og V, er røde. Jeg har flere farger enn rød og blå, og noen tall/bokstaver har også flere enn en. F.eks kan 16 også være hvit, og en sjelden gang, gul. Bokstaven E er både mosegrønn, brun og grå ettersom. 🙂 Sånn går dagene mine. Noen som har det på liknende vis?
missmcbeal Skrevet 24. oktober 2017 #2 Skrevet 24. oktober 2017 Dette fenomenet har faktisk et navn. Husker ikke hva det heter lenger, men det er visst noe uvanlig.
missmcbeal Skrevet 24. oktober 2017 #3 Skrevet 24. oktober 2017 Googlet det, og fant ut av det. Det heter synestesi. Synestesi stammer fra det greske ordet syn- («union» eller «sammen») og aesthesis («sensasjon»). Synestesi er et fenomen der sansene er mikset, karakterisert som en sammenblanding av ulike sansemodaliteter (Gazzaniga, Ivry & Mangun, 2009). Eksempler er individer som kan smake ord, opplever at ulike lyder eller bokstaver har egne farger, eller som ser ukedager eller måneder med spesifikke tredimensjonale plasseringer. Dette kan oppleves innad, eller prosjekteres i rommet rundt individet. Personer som har synestetiske opplevelser har gjerne hatt disse så lenge de kan huske, og opplevelsene er forbausende konsistente over tid.[1]. - Hentet fra Wikipedia.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå