Gå til innhold

Er det dumt eller smart å la min bror investere i min leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen skal skilles, og jeg er derfor på jakt etter egen bolig. Jeg satser på å bli boende i området slik at barna slipper og dras opp med roten.

Men det er begrenset med hvor mye jeg får i lån alene. For å få råd til en ålreit leilighet, er det dumt å la min bror investere f.eks. 1 million i min leilighet? Han har veldig god råd altså. Og det er vel ikke det dummeste å investere i en leilighet? Vi må selvfølgelig ha en skriftlig og GOD avtale på dette.

Er dette risikabelt på noen som helst måte?

Anonymkode: 96da6...371

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tenkt meg veldig godt om. Om han er medeier av leiligheten, bør han også ha rett til å uttale seg om alt av oppussing som kan påvirke verdien av boligen. Kommer du til å synes det er ok å måtte spørre broderen om lov til å male stuen? Hva med vedlikehold, skal det være ditt ansvar alene å sørge for at ting holdes på stell?

Spesielt når han ikke bor der kan det bli vanskelige og kleine situasjoner. 

Da ville jeg nok heller ordnet med et privat lån, i stedet for at han skulle være medeier i din bolig. Da har han ikke noe han skulle sagt om hvordan du velger å pusse opp. 

Anonymkode: 13dbc...2af

• Liker 4
Skrevet

Da skal din bror ha sin del av den eventuelle gevinsten av den eventuelle verdiøkningen på leiiligheten den dagen leilligheten skal selges. Men kommer du til å få han til å betale sin del av eventuelle utbedringer og oppussinger av leilligheten i alle årene frem til leiiligheten eventuelt skal selges?

Anonymkode: 0be8b...f12

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Det hadde jeg aldri gjort.

Skrevet

Dere bør i så fall ha en svært bra skriftlig kontrakt. Jeg tror at jeg ville hatt med i kontrakten at ingen av dere to kan selge sin andel av leiiligheten til noen andre uten at den andre av dere blir spurt først, og at du og din bror har førsteretten til å kjøpe den andres del av leiiligheten, før noen andre blir tilbudt å kjøpe.

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen skal skilles, og jeg er derfor på jakt etter egen bolig. Jeg satser på å bli boende i området slik at barna slipper og dras opp med roten.

Men det er begrenset med hvor mye jeg får i lån alene. For å få råd til en ålreit leilighet, er det dumt å la min bror investere f.eks. 1 million i min leilighet? Han har veldig god råd altså. Og det er vel ikke det dummeste å investere i en leilighet? Vi må selvfølgelig ha en skriftlig og GOD avtale på dette.

Er dette risikabelt på noen som helst måte?

Anonymkode: 96da6...371

Dette er jo mye bedre enn å kaste penger ut gjennom vinduet ved å leie bolig (som jo er alternativet dersom du ikke har mulighet til å få stort nok lån til å kjøpe leiiliget alene).

Skrevet

Det er sjelden lurt å gjøre seg avhengig av noen andre personer, selv ikke slekt. Selv om du og broren din er gode venner nå, er det ikke sikkert at dette kommer til å vare i all evighet. Hva skjer om han plutselig trenger disse pengene, og boligmarkedet er på bunnen, altså at prisene er lavere enn dagens? Du blir trolig tvunget til å selge med tap, og stiller enda dårligere enn du gjør i dag.

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet (endret)

Det er da ikke særlig mer risikabelt enn å kjøpe med en partner hvor forholdet plutselig kan ta slutt.

Endret av Herr Heftig
Skrevet
5 minutter siden, T-Rex skrev:

Det er sjelden lurt å gjøre seg avhengig av noen andre personer, selv ikke slekt. Selv om du og broren din er gode venner nå, er det ikke sikkert at dette kommer til å vare i all evighet. Hva skjer om han plutselig trenger disse pengene, og boligmarkedet er på bunnen, altså at prisene er lavere enn dagens? Du blir trolig tvunget til å selge med tap, og stiller enda dårligere enn du gjør i dag.

Men om alternativet er at ts leier leilliget: Hun vil jo tape mye på å betale penger i leie i mange år, i steden for å eie.

Skrevet
13 minutter siden, T-Rex skrev:

Eller hva om broren eventuelt spekulerer i dette, og han eventuelt kommer til å ønske å selge sin andel når prisene er på topp om noen år? Det kan bli kostbart for ts hvis hun velger å kjøpe han ut.

Skrevet
11 minutes ago, AnonymBruker said:

Men om alternativet er at ts leier leilliget: Hun vil jo tape mye på å betale penger i leie i mange år, i steden for å eie.

Kjøpe andelsleilighet til 3 mill: 20 års nedbetaling i serie, 2% rente. Renteutgiftene blir 5000 i måneden og avdrag på lån 12.500 per måned. Fellesutgiftene kan være 3000. Hvis vi tenker oss at rentefradraget gir en halvering av kostnadene for renter (det er ikke fullt så mye), blir dette månedlige boutgifter på 18.000 de første årene. En tilsvarende leilighet kan leies for 12.000.

Ja da, om tjue år, når lånet er nedbetalt, vil leilighetseieren ha mye bedre råd, men det er ingen tvil om at det er høyere månedlige kostnader i maange år ved å kjøpe.

• Liker 1
Skrevet
24 minutes ago, Herr Heftig said:

Det er da ikke særlig mer riskiabelt enn å kjøpe med en partner hvor forholdet plutselig kan ta slutt.

Jeg har ikke påstått at det er noe lurere å gjøre seg avhengig av en partner.

• Liker 1
Skrevet

Hvis broren vil dette og dere har skriftlig avtale på dette så spør han. Hadde min søster spurt meg om dette og hun hadde barn så hadde jeg hjulpet henne. Er jo mange i dag som kjøper bolig med foreldrene som medeiere. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde glatt gjort dette med min bror. Han spekulerer ikke I familien sin og hadde mest trolig skrevet kontrakt om at jeg skulle få verdistigning eller noe sånt. 

Men, det dere bør passe på om dere vil dette skal gå rettferdig for seg er:

1) Avklare eierbrøk og dele kostnader ved oppussing og oppgradering deretter. Om du betaler 1 mill og han 1 mill, og han skal ha sin del av verdiøkning når du/dere selger, så bør dere også ha med at han betaler 50% av oppussing, maling, nytt dusjkabinett, reprasjon av avtrekk på kjøkkenet og alt som er "veggfast". Ikke løsøre. 

Her ville jeg skrevet inn at evt avgifter/husleie til borettslag betales av den som bor der og sliter på felles verdien uten at dette skjevdeles. 

2: Avklare bestemmelsesrett. Og få det skriftlig. Må dere være enige for å oppgradere kjøkkenet? Kan du oppgradere og betale alt alene og få dette reflektert i eierbrøken/verdistigningen dersom han ikke ser behovet av å oppgradere? Fargevalg og fastmonterte fiksturer, lamper og annet: har dere lik stemmerett, har du veto, kan han nekte? Om han nekter og du betaler, igjen: vil du få dette reflektert i verdistigningen? 

3: Hvem avgjør når samarbeidet skal avsluttes? Dette er vanskelig å gjøre skriftlig, siden man kan velge å selge eiendom og likvidere midler ut av det blå og ingen kan tvinge deg til å ha oppsigelsestid, med mindre den ene er den andres utleier og han eventuelt leier ut sin halvpart til deg. Da får du oppsigelsestid, men det gjør forholdet mer komplisert. 

Men punkt 3 må dere snakke om. Tidsaspektet. Vil du eventuelt kjøpe ham ut på now tidspunkt og hvordan avgjør dere markedsverdi og kjøpesum i så fall? Er dette en investering han gjør på lang sikt, så lenge du ønsker? 

4: Undersøk om du alternativt kan låne pengene av ham privat etter at dere har kjøpt, og kjøpe ham ut ved at du skylder ham 1 million (ikke gjør dette før du søker lån), tinglyses at du eier 100%, og du betaler ham avdrag med renter, eventuelt bare renter og skylder ham summen til du selger leiligheten. Da får han inntekt av å hjelpe deg, du vil stå for 100% vedlikehold og oppgradering og du vil få 100% av verdistigningen. Han vil tjene renter av pengene han har lånt bort og vil ha 1 million mindre I formue når skatteoppgjøret tas, og derav få mindre formueskatt. Dere vil ha veldig klare rammer for boforhold på denne måten. 

Jeg ville trolig valgt å gå for nr 4, om min bror hadde gått med på dette. 

Anonymkode: 5e0a4...6cb

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

4: Undersøk om du alternativt kan låne pengene av ham privat etter at dere har kjøpt, og kjøpe ham ut ved at du skylder ham 1 million (ikke gjør dette før du søker lån), tinglyses at du eier 100%, og du betaler ham avdrag med renter, eventuelt bare renter og skylder ham summen til du selger leiligheten. Da får han inntekt av å hjelpe deg, du vil stå for 100% vedlikehold og oppgradering og du vil få 100% av verdistigningen. Han vil tjene renter av pengene han har lånt bort og vil ha 1 million mindre I formue når skatteoppgjøret tas, og derav få mindre formueskatt. Dere vil ha veldig klare rammer for boforhold på denne måten. 

Jeg ville trolig valgt å gå for nr 4, om min bror hadde gått med på dette. 

Anonymkode: 5e0a4...6cb

Dette er mye ryddigere enn deling av eierskap.

Samtidig er det jo grunn til å spørre om når broren skal kunne ta ut sin million. Hvis svaret er aldri, er det jo like greit at han gir bort en million - det blir enda ryddigere. Hvis det er en tidsramme, hva skal TS gjøre den dagen broren vil ha disse pengene? Håpe på at en lottogevinst har dumpet inn på konto i mellomtiden? Hvis arv er forventet, så kan det være en helt grei grunn til at TS regner med å kunne tilbakebetale. Ellers bør hen regne med å måtte selge, og kjøpe noe rimeligere, om noen år. Og det kan nok være litt tøft for mange.

• Liker 1
Skrevet

Broren din har god råd. Han ser at du kanskje trenger hjelp til å kjøpe eget i nærmiljøet og ønsker å hjelpe ved å investere. Så sant dere får ned en god kontrakt som tar for seg tingene nevnt over høres jo dette WIN-WIN ut for begge partene.

Eneste som kan bli vanskelig er eventuell oppussing. Dette må drøftes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...