Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som prøver å lære seg kinesisk? 

Har du noen tanker, tips eller erfaringer? 

Jeg sliter litt, men jobber hardt. 

Pugger mye, prøver å skrive litt. 

Men uttalen, særlig tonene er vanskelige. De er også vanskelig å øve på alene. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 23/10/2017 at 5:09 AM, stan said:

Kjenner du ingen du kan øve med? Da jeg bodde i Asia lærte jeg meg språket ved å ha "language exchange" jeg lærte bort engelsk og h*n lærte meg sitt språk. tok også flere språkkurs, mye lettere å plukke opp vokabular når man har lært litt av det mest grunnleggende først. 

Kanskje du kan sjekke ut sånne expat grupper på Facebook, det er sikkert ikke vanskelig å finne noen fra Kina som kan hjelpe deg. 

Skrevet
19 timer siden, Tanuki skrev:

Kjenner du ingen du kan øve med? Da jeg bodde i Asia lærte jeg meg språket ved å ha "language exchange" jeg lærte bort engelsk og h*n lærte meg sitt språk. tok også flere språkkurs, mye lettere å plukke opp vokabular når man har lært litt av det mest grunnleggende først. 

Kanskje du kan sjekke ut sånne expat grupper på Facebook, det er sikkert ikke vanskelig å finne noen fra Kina som kan hjelpe deg. 

Takk for tips. Jeg går på et universitet og vi er en god gruppe. 

Det er jo likevel krevende. Særlig å huske hvilke toner de ulike ordene har. Savner en god metode for akkurat det. 

Men jeg har lært mye. Artig å plutselig kunne lese skilt omkring i byen. 

Gjest Overrasket
Skrevet

Du kan finne deg en "mental mentor". Det er ofte lettest med en film- eller TV-personlighet, men andre folk kan også fungere. Poenget er å ha en personlighet på netthinnen som du kan forsøke å herme litt etter. Prøv å forestille deg stemmen, toneleiet og lydene til din utvalgte mentor, og herme og etterligne (gjerne høyt for deg selv) lydene som den personen du velger deg lager. Hvis det er en film- eller TV-person kan du da se flere filmer og/eller TV-serier med personen, og forsøke å lagre mentalt alle lydene denne personen lager. 

Skrevet (endret)

Ikke lært kinesisk, men da jeg skulle lære et annet språk så meldte jeg meg inn i en internettgruppe. Så fikk jeg øvd på uttale og den muntlige delen av språket me dem. 

Endret av potetstappe
  • Liker 1
Skrevet

Vet ikke om det finnes folk som lærer bort kinesisk, men jeg har ei venninne som har undervist i spansk via Skype. Det burde gå an å finne en kineser også, skulle man tro.

Anonymkode: 3f86e...003

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 23.10.2017 at 5:09 AM, stan said:

Kjæresten min går på folkeunivirset å lærer kinesisk.

I oslo PM

Endret av trinelise50
  • Liker 1
Skrevet

Takk for gode tips. 

Jeg er særlig på jakt etter gode tips om hvordan lære hvilke toner det er til de ulike ordene i pinyin. 

Kineserne har ikke noen god måte, de har lært språket som barn og bare vet uttalen. 

Det er ingen snarveier, bare hardt arbeid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...