Gå til innhold

Pusspropper i mandlene - dårlig ånde, blør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har i det siste fått et problem med dårlig ånde(ingen har kommentert det, men merker det når jeg puster i hånda). Har ikke dårlig smak i munnen, men merker jeg har fått skikkelig dårlig ånde i det siste. Lyste meg inn i munnen, og det ser ut som jeg har noen hvite/gule klumper dypt nedi mandlene, som ligner på slike mandelpropper. Leste at noen piller dem ut selv, og har prøvd å gjøre det med skaftet på en tannbørste. Føler kanskje noe har kommet mer ut, men det ender som regel med at jeg begynner å blø fra mandlene. Synes dette er skummelt, så stopper når det skjer. Er det noen som har noen råd til å få dette vekk? Har ikke hatt noe særlig plager med mandlene, så vet ikke om det er aktuelt å fjerne. Kan legge til at jeg for noen uker siden var syk med veldig vond hals, og jeg er redd dette er noe som sitter igjen.

Har blitt helt oppslukt av min egen ånde, og må bare lukte på den hele tiden. Samtidig må jeg ha frisk i vesken hele tiden, og har gått til innkjøp av to ulike munnsprayer. Er så redd at andre skal kjenne den dårlige ånden, og merker at det er ganske psykisk slitsomt. Håper noen har noen råd!

Anonymkode: b4b36...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dra til legen å få fjernet dem :) beste jeg har gjort hele livet. Vondt hvis man ikke er flink til å ta smertestillende regelmessig, men Gud bedre det er verdt det altså! 

Anonymkode: 7462a...f41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk q-tips!

Anonymkode: 323c6...96d

Har testet det også, men får det ikke til :( Ser ut som de er for dypt nede på en måte. Hvordan er det du bruker q-tipsen? Hvor presser man i forhold til proppen på en måte?

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dra til legen å få fjernet dem :) beste jeg har gjort hele livet. Vondt hvis man ikke er flink til å ta smertestillende regelmessig, men Gud bedre det er verdt det altså! 

Mener du fjerne mandlene eller selve klumpene? Hadde sikkert vært fint å fått hjelp til å fjerne klumpene, men er redd jeg skal spy på legen eller noe da jeg brekker meg ganske lett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet det også, men får det ikke til :( Ser ut som de er for dypt nede på en måte. Hvordan er det du bruker q-tipsen? Hvor presser man i forhold til proppen på en måte?

Mener du fjerne mandlene eller selve klumpene? Hadde sikkert vært fint å fått hjelp til å fjerne klumpene, men er redd jeg skal spy på legen eller noe da jeg brekker meg ganske lett..

Fjerne mandlene ja. Ingen leger gidder å fjerne proppene, de kommer uansett tilbake fort. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina Culès

Du vil få full narkose, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trodde det var litt strenge på fjerning av mandlene i voksen alder? Jeg må få det dekket da jeg er student og ikke har råd til å ta det privat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trodde det var litt strenge på fjerning av mandlene i voksen alder? Jeg må få det dekket da jeg er student og ikke har råd til å ta det privat..

Det er fritt sykehusvalg, så du kan be legen om å henvise deg Tim et sykehus og ikke privat klinikk.

når man har store problemer med mandelpropper som gir veldig dårlig ånde så kan man få vurdert det dithen at fjerning av mandlene er til det beste :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fritt sykehusvalg, så du kan be legen om å henvise deg Tim et sykehus og ikke privat klinikk.

når man har store problemer med mandelpropper som gir veldig dårlig ånde så kan man få vurdert det dithen at fjerning av mandlene er til det beste :) 

Takk for tips folkens :) Er i det siste jeg har lagt merke til dette, og har liksom håpet det skal forsvinne etterhvert.. Men får kanskje ta meg en tur til legen med problemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste det kan hjelpe å gurgle saltvann og munnskyllevann, så nå skal jeg gurgle flere ganger daglig, samt pirke litt. Har stått over vasken og brekt meg i en halvtimes tid nå, men til ingen nytte. Får bare fortsette med pastillene mine og munnspray, og håpe at jeg får de vekk :( Hvis ikke går jeg til legen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste det kan hjelpe å gurgle saltvann og munnskyllevann, så nå skal jeg gurgle flere ganger daglig, samt pirke litt. Har stått over vasken og brekt meg i en halvtimes tid nå, men til ingen nytte. Får bare fortsette med pastillene mine og munnspray, og håpe at jeg får de vekk :( Hvis ikke går jeg til legen!

Uansett om du får de ut så vil de komme tilbake igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern mandlene, eneste som hjelper. 

Jeg fikk aldri ut alle mine, i hvert fall ikke de som var nederst og dypest. Brukte forøvrig baksiden på en sånn barberhøvel for kvinner, som brukes i ansiktet og en pinsett for å holde tunga nede. Tok de ut med pinsetten. Når du brekker deg har du mulighet til å virkelig se de og få tak i de.

Anonymkode: 442a3...f14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var da voldsomt til overdramatisering her i tråden. Ts skriver at hun har hatt dette problemet noen få uker etter en forkjølelse. Noe 99% av befolkningen har. Av og til setter det seg, av og til er det bare litt lommerusk et par dager, i de aller fleste tilfeller går det over helt av seg selv og proppene kommer ikke igjen før neste gang hun er halsforkjøla. Som med normalt imunforsvar er sånn ca hvert andre år. 

Snakk om unødvendige kirurgiske inngrep, altså. :ler: 

Ts: gurgle hver gang du pusser tenna (altså to ganger daglig). Avvent. Kommer til å løsne helt på egenhånd samtidig som kroppen tarseg inn igjen etter nedturen. 

Anonymkode: 7967c...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trykker pekefingeren på mandelen og så tyter de ut, av og til har jeg en q- tip til å tørke dem bort.

Skal fjerne mine men har venta nå i snart to og et halvt år.. 

Anonymkode: e24f8...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Youtube: tonsil stone removal.

Personlig bruker jeg pekefingeren for å tømme mine. Får ut 95-99%. Krever dog teknikk og kontroll på brekninga. Jeg tømmer dem hver morgen.

Jeg venter selv på operasjon for å fjerne dem. 2-3 mnd på innkalling til øre/nese/hals for vurdering og nå 6 mnd på operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, herremann skrev:

Youtube: tonsil stone removal.

Personlig bruker jeg pekefingeren for å tømme mine. Får ut 95-99%. Krever dog teknikk og kontroll på brekninga. Jeg tømmer dem hver morgen.

Jeg venter selv på operasjon for å fjerne dem. 2-3 mnd på innkalling til øre/nese/hals for vurdering og nå 6 mnd på operasjonen.

Hvor i landet?

Stsvanger her.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvor i landet?

Stsvanger her.. 

Kr.sand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, herremann skrev:

Kr.sand

Ok, får håpe det går raskere der da.

Er det kald metode de bruker der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Ok, får håpe det går raskere der da.

Er det kald metode de bruker der også?

ingen anelse.
du kan jo evt søke om å få bytte sykehus for mindre ventetid.

husker ikke hvilken nettsidet det var, men fant denne da jeg googlet
https://helsenorge.no/rettigheter/fritt-behandlingsvalg/slik-velger-du-steg-for-steg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...