AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #1 Skrevet 22. oktober 2017 Jeg er lærling og jobber i en bedrift med tariffavtale. Tjener 58 kroner i timen. Jobbet 3,5 time overtid forrige måned, som kom på lønnsslippen for denne måneden. I feltet for overtid står det at overtidssatsen er på 58 kroner i timen, altså samme som jeg tjener til vanlig. Har også 50% overtidstillegg, som da blir 101 kroner til sammen. Det virker derfor som at jeg får for lite utbetalt. Siterer lovdata.no, fra en paragraf om lærlinger: "Hvis de unntaksvis blir pålagt overtidsarbeid (utover den alminnelige arbeidstid), skal overtiden beregnes ut fra begynnerlønnen til en hjelpearbeider i Lønnsramme 2." Nå vet jeg ikke eksakt hva begynnerlønnen til en hjelpearbeider er, men tror den ligger på rundt 150 kr. Det står jo ganske svart på hvitt hva loven sier, men det jeg stusser litt i, er at den kun tar for seg om lærlingen blir pålagt overtidsarbeid. Jeg kan velge å jobbe overtid om jeg vil, for å tjene litt ekstra penger, og blir aldri pålagt å gjøre det. Har dette noe å si? Blir overtid regnet som overtid uansett mtp lønn, eller må man faktisk være pålagt å jobbe overtid for at man skal ha rett på hjelpearbeiderlønn? Skal selvsagt forhøre meg litt med tillitsvalgte og økonomiansvarlig i bedriften, men vil gjerne høre hva dere mener også. Setter pris på alle innspill! Anonymkode: c1fa8...ea9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #2 Skrevet 23. oktober 2017 Du må være pålagt overtid for å ta krav på vanlig lønn med tillegg, ja. Anonymkode: 659b7...67b 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #3 Skrevet 23. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må være pålagt overtid for å ta krav på vanlig lønn med tillegg, ja. Anonymkode: 659b7...67b Har du en kilde på det, eller tolket du det utifra paragrafen jeg siterte? Tillitsvalgte for fagforeningen som også er min nærmeste sjef var ganske klar på at jeg har rett på hjelpearbeiderlønn når jeg jobber overtid, og han skulle ta det videre Anonymkode: c1fa8...ea9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå