AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #1 Skrevet 22. oktober 2017 Står 30 grader, er det da vanlig vaskeprogram på 30 grader? Det står at den kan tørketromles på lav temperatur, men MÅ den tromles? Kan jeg ikke tørke den og så riste den til så fyllet fordeler seg? Tøymykner, ja eller nei? Har sentrifugering opp til 1400, er det for høyt? (Står ingenting på vaskes visningen om det) Anonymkode: eeb00...c52
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #2 Skrevet 22. oktober 2017 Mulig veldig feil underforum men 😅 Anonymkode: eeb00...c52 1
cleangal Skrevet 22. oktober 2017 #3 Skrevet 22. oktober 2017 (endret) Jeg brukte finvask 30 grader med Milo. 800 omdreininger på sentrifuger. Ikke tøymykner. Tørket i trommel med tennisballer, tok den ut og ristet den et par ganger. Endret 22. oktober 2017 av cleangal 1
Forundret.. Skrevet 22. oktober 2017 #4 Skrevet 22. oktober 2017 Bruk litt mindre vaskemiddel enn vanlig. Vask på vanlig program. Ville ha tromlet jakka etterpå hvis du har mulighet. Ikke bruk skyllemiddel. 1
Blådiamant Skrevet 22. oktober 2017 #5 Skrevet 22. oktober 2017 Jeg tror nok du må tromle etterpå med sånne tennisballer så dunet blir "fluffy" igjen og ikke bare i klumper. 1
Forundret.. Skrevet 22. oktober 2017 #6 Skrevet 22. oktober 2017 Tennisballer, sko et eller annet som ''banker'' dunet er bra men ikke nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #7 Skrevet 22. oktober 2017 Takk, da får jeg løpe ned til svigers å låne tørketrommelen dems når jeg får rota meg til å vaske jakka Anonymkode: eeb00...c52
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #8 Skrevet 22. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Står 30 grader, er det da vanlig vaskeprogram på 30 grader? Det står at den kan tørketromles på lav temperatur, men MÅ den tromles? Kan jeg ikke tørke den og så riste den til så fyllet fordeler seg? Tøymykner, ja eller nei? Har sentrifugering opp til 1400, er det for høyt? (Står ingenting på vaskes visningen om det) Anonymkode: eeb00...c52 Dunjakken kan da vaskes på 30 grader. Det er ytterstoffets max temperatur. Hvor skitten jakken er er av betydning. Jegmpleier vaske dunjakker både Jean Paul og andre på ullvask. Da blir de ikke så mye tromlet rundt at dunen klumper seg. Skyllemiddel er fy på de fleste tekstiler i dag. Det står på det meste av nyere dato, ikke bruk tøymykner. Jysk har spesielt vaskemiddel for dundyner og puter. Jeg har brukt dette også for dumjakker. Ellers bruker jeg flytende Ariel. Men vær obs på at du skal bruke veldig lite. Pleier stå bruk halv dose vaskemiddel på tingene. Jeg har ikke dunjakker i tørketrommel. Henger dem på badet der det er godt og varmt og rister dem ofte både sidelengs og opp og ned minst en gang i timer de første timene etter vask for at dunen ikke skal klumpe seg og bli luftig. Anonymkode: 2ece6...984
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #9 Skrevet 22. oktober 2017 En ting til, jo høyere hastighet på sentrifugeringen desto bedre. Jeg har 1600. Anonymkode: 2ece6...984
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #10 Skrevet 23. oktober 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Dunjakken kan da vaskes på 30 grader. Det er ytterstoffets max temperatur. Hvor skitten jakken er er av betydning. Jegmpleier vaske dunjakker både Jean Paul og andre på ullvask. Da blir de ikke så mye tromlet rundt at dunen klumper seg. Skyllemiddel er fy på de fleste tekstiler i dag. Det står på det meste av nyere dato, ikke bruk tøymykner. Jysk har spesielt vaskemiddel for dundyner og puter. Jeg har brukt dette også for dumjakker. Ellers bruker jeg flytende Ariel. Men vær obs på at du skal bruke veldig lite. Pleier stå bruk halv dose vaskemiddel på tingene. Jeg har ikke dunjakker i tørketrommel. Henger dem på badet der det er godt og varmt og rister dem ofte både sidelengs og opp og ned minst en gang i timer de første timene etter vask for at dunen ikke skal klumpe seg og bli luftig. Anonymkode: 2ece6...984 Takk for så utdypende svar har visst ikke tilgang på tørketrommel uansett så da får jeg gjøre som du sier ang risting. Den er ikke veldig møkkete egentlig. Men en gang jeg var på byen ble det sølt noe på ryggen som synes. Å så lukter den kjeller (ikke muggen kjeller) så jeg vil ha litt bedre lukt på den. Anonymkode: eeb00...c52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå