Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten og jeg vil gjerne flytte sammen. Jeg har en stor leilighet jeg har arvet til omtrent 4 millioner i Oslo (har da 2 millioner i lån, 2500 i fellesutgifter og omtrent 1000 i internett og strøm), da får vi god plass med blant annet hvert vårt kontor. Jeg er usikker på hva slags "leie" han skal ha. Tenker han etterhvert kan kjøpe seg inn, men at det er fint å prøve ut hvordan det går i noen måneder først. Jeg tenker å forslå 7000. Jeg vil det skal være en god avtale for oss begge, i tilfelle ting ikke holder, så ingen sitter igjen og føler seg brukt. 

Anonymkode: b6d56...57f

• Liker 1
Skrevet

Hva er markedsleie?

Anonymkode: 7d7f2...54b

• Liker 1
Skrevet

Hvis han skal leie hos deg, skal han betale halvparten av alle fellesutgifter og ikke halvparten av alle dine utgifter eller hva som er markedspris. Det er bare guffent når dere er i et forhold sammen. Vanlig praksis er halvparten av fellesutgiftene + strøm, TV-abonnement, etc. Det utgjør vel neppe 7k i måneden. Her syns jeg du er grådig overfor en person som forhåpentligvis skal kjøpe seg inn i boligen din. Og når han gjør det, så kan han betale mer, halvparten av alle utgifter, inkludert det avdragene koster dere.

• Liker 6
Skrevet

Om han betaler halvparten av utgifter (da også renter på lån, men ikke avdrag selvsagt) så er det 3500. Markedsverdi er rundt 9000-10000 (regner da prisen på 1,5 rom i bofelleskap). 

Skrevet

Kan legge til at han tjener omtrent det dobbelte av meg.

Skrevet

Å ha kjæresten som leietaker hørtes guffent ut. Hadde gått for 50% av faktiske boutgifter og sin del av andre utgifter.

Anonymkode: 7b926...616

Skrevet

Han skal ikke betale ned lånet ditt. Han kan betale halvparten av lånerentene g halvparten av strøm, TV, Internett og hva dere ellers har av slike utgifter. 

Anonymkode: 39d5a...c06

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk! Da foreslår jeg 3500 i mnd.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Da foreslår jeg 3500 i mnd.

Hørtes mye bedre ut 👌🏼

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten og jeg vil gjerne flytte sammen. Jeg har en stor leilighet jeg har arvet til omtrent 4 millioner i Oslo (har da 2 millioner i lån, 2500 i fellesutgifter og omtrent 1000 i internett og strøm), da får vi god plass med blant annet hvert vårt kontor. Jeg er usikker på hva slags "leie" han skal ha. Tenker han etterhvert kan kjøpe seg inn, men at det er fint å prøve ut hvordan det går i noen måneder først. Jeg tenker å forslå 7000. Jeg vil det skal være en god avtale for oss begge, i tilfelle ting ikke holder, så ingen sitter igjen og føler seg brukt. 

Hvor mye betaler du på lånet og i rentekostnader?

Anonymkode: f4835...92d

Skrevet

Sikker på at du vil la ham kjøpe seg inn i arven din? Pass på så du ikke blir for dyrt å evt kjøpe ham ut senere så du må selge for å klare det. Hvis han eier mindre enn 50% vil det heller ikke være så stor sak hvem som skal bli boende etter evt brudd.

Anonymkode: fe2cb...888

• Liker 7
Skrevet
På 22.10.2017 den 21.28, AnonymBruker skrev:

Han skal ikke betale ned lånet ditt. Han kan betale halvparten av lånerentene g halvparten av strøm, TV, Internett og hva dere ellers har av slike utgifter. 

Hva slags merkelig regel er det mht lånerenten. Man skal selvfølelig gå ut i fra markedspris og deretter kan man naturligvis diskutere om man velger å ta enda mindre siden man er kjærester.

Om vedkommende har lån eller ikke ehar ingen betydning.

Anonymkode: 48738...5ca

• Liker 4
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

hvorfor skal han bare betale halvparten av regnigene?? koster vel for alle å bo eller???  hun skal vel ha en fordel av å eie?  7000 i mnd i olso er uansett billig eller?

Anonymkode: 0ecd2...aee

• Liker 2
Skrevet

Syns man skal ta litt mindre enn leiemarkedet tilsier , 3500 blir alt for lite. Kjæresten min betaler 3000 hos meg og han er student..

• Liker 1
Skrevet
On 22.10.2017 at 9:06 PM, AnonymBruker said:

Høres riktig ut for meg.

• Liker 1
Skrevet

Hvor bor han nå og hva er hans situasjon? Jobber han eller studerer?

Det å bo sammen med deg bør ikke bli en sovepute for ham. Samtidig som han ikke bør betale mer enn nødvendig. Hvis kan nå f.eks. bor i kollektiv for 5000 kr inkludert, blir leie på 7000 litt for mye etter min mening. Bor han i leilighet og betaler f.eks 9000 bør han heller ikke betale det samme så lenge han ikke får mye bedre levestandard hos deg. Han mister en del friheten ved å flytte inn til deg.

Jeg tenker det er viktig å ikke gjøre dette forholdet mer seriøs enn det er. Dere blir samboere og har full ansvar for egen økonomi men ingen ansvar for partner. Dette bør vises ved avtalen.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har omvendt, jeg har flyttet inn til kjæresten og betaler rett under halvparten av bokostnader inkl renter og avdrag han betaler. Jeg synes ikke det er fair å snylte på han å betale 2000kr for å bo der, så vi deler likt. Men har trukket fra litt fordi jeg kjøper mest mat. 

Anonymkode: 01426...3ad

Skrevet (endret)
På 22.10.2017 den 21.09, NewInTown skrev:

Hvis han skal leie hos deg, skal han betale halvparten av alle fellesutgifter og ikke halvparten av alle dine utgifter eller hva som er markedspris. Det er bare guffent når dere er i et forhold sammen. Vanlig praksis er halvparten av fellesutgiftene + strøm, TV-abonnement, etc. Det utgjør vel neppe 7k i måneden. Her syns jeg du er grådig overfor en person som forhåpentligvis skal kjøpe seg inn i boligen din. Og når han gjør det, så kan han betale mer, halvparten av alle utgifter, inkludert det avdragene koster dere.

Jeg må finne meg samboer i det dyre bygget med lav felleskostnad. Da bor jeg nesten gratis og kan bruke pengene mine på tull.

Eller ennå bedre, jeg kan bruke alle pengene jeg sparer på husleie og kjøpe meg en utleieleilighet.

Ser folk virkelig ikke hvor tåpelig dette blir?

Endret av abrasiveRefraction
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke ta råd fra KGhønsene, TS. Du kommer til å bli utnyttet. Jeg ville tatt utgangspunkt i vanlig leie og så halvvert den eller så. Å ta utgangspunkt i renter ol. blir bare tull.

Damene her kommer trekkende med at han skal ikke nedbetale din gjeld, nei, så hvis han ikke vil bo sammen med deg for 5-6k i månden så får han jo rett og slett finne seg et annet sted der han kan få bo alene og betale noen tusenlapper ekstra, så han heller kan betale ned gjelden til den fremmede. Høres alltid ut som en god plan det ja...

I ditt tilfelle ville jeg foreslått ca 5k

Anonymkode: b5139...deb

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke ta råd fra KGhønsene, TS. Du kommer til å bli utnyttet. Jeg ville tatt utgangspunkt i vanlig leie og så halvvert den eller så. Å ta utgangspunkt i renter ol. blir bare tull.

Damene her kommer trekkende med at han skal ikke nedbetale din gjeld, nei, så hvis han ikke vil bo sammen med deg for 5-6k i månden så får han jo rett og slett finne seg et annet sted der han kan få bo alene og betale noen tusenlapper ekstra, så han heller kan betale ned gjelden til den fremmede. Høres alltid ut som en god plan det ja...

I ditt tilfelle ville jeg foreslått ca 5k

Anonymkode: b5139...deb

Dette er fornuftig. Om man har lån eller ikke er irrelevant, det er bundet kapital og det koster penger.

Halvparten av markedsleie ville jeg tatt. En fast pris i måneden som inkluderer alt, med kontrakt og hele pakken. Da slipper man å snakke om hvem som betaler den regningen og hvem som betaler den. Eier betaler alt som før, og samboer betaler en sum til den som eier.

Å la noen leie til renter + fellesutgifter er å gi dem penger. Jeg kan aldri tenke meg å betale noen penger for å bo sammen med meg. Det ville jo gjort dem til en hore og meg til en horebukk. Dessuten putter det den andre personen i den forferdelig uheldige situasjonen at de vil tape penger og muligens måtte gå ned i standard hvis de slår opp. Jeg vil aldri at noen skal føle seg fanget i et forhold med meg pga økonomi.

Livsstilinflasjon er også et problem. Går husleien ned fra 8000 til 3000 vil de fleste bruke mer penger. Dette er en oppskrift på katastrofe hvis man slår opp.

Det andre er jo hvis boligprisene synker betydelig, da vil jo den som leier sitte på en gullgruve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...