Gå til innhold

Hvordan øve på å la lege og tannlege se inn i munnen (4år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fireåring som har vært til en tannlegetime hos tannpleier hvor vi reiste med uforettet salong skal prøve igjen om noen måneder. Ungen nektet å gape. Det samme når vi er hos lege i forbindelse med sykdom. 

Nå skal barnet utredes for å mulig fjerne mandlene, og vi venter på innkalling. Men hvordan i alle dager skal dette gå? 

Noen tips? Hjemme går det fint, tannpuss går strålende og barnet lar oss kikke med lommelykt inn i munnen og kikker inn i vår...

Anonymkode: 8d65a...d7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må trygge barnet på at det ikke er farlig eller skummelt. Det er ikke evnen til å gape, men usikkerhet på hva gapingen fører til, som gjør at barnet nekter. 

Fortell at tannlegen bare skal telle tennene, og at legen bare skal se i halsen. Stikk innom legekontoret og få et par gapepinner, så lar du barnet teste de på deg. 

Finn en måte å premiere god oppførsel, gi high five og masse ros om ting går etter planen.

Anonymkode: f017b...c89

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en fireåring som har vært til en tannlegetime hos tannpleier hvor vi reiste med uforettet salong skal prøve igjen om noen måneder. Ungen nektet å gape. Det samme når vi er hos lege i forbindelse med sykdom. 

Nå skal barnet utredes for å mulig fjerne mandlene, og vi venter på innkalling. Men hvordan i alle dager skal dette gå? 

Noen tips? Hjemme går det fint, tannpuss går strålende og barnet lar oss kikke med lommelykt inn i munnen og kikker inn i vår...

Anonymkode: 8d65a...d7d

La barnet slippe dette hjemme. Når han kommer til lege så ordner det seg. 

Anonymkode: 2f38f...ee2

Skrevet

Kanskje dere skal la tannlegen få se inn i munnen deres først? Evt spør tannlegekontoret om dere bare kan komme innom å få tannpleier/lege til å ta en kikk uten at noe mer skal gjøres? Ta små steg :) 

Anonymkode: aa128...f90

• Liker 2
Skrevet

Ta med tannbørsten kanskje, så kan hele seansen begynne med noe som er kjent. Hvis det fortsatt er skummelt kan dere jo begynne med at dere pusser tennene hans mens tannlegen/legen ser på, også kan tannlegen/legen ta over etter hvert. Da vil jeg tro veien til at de får lov til å titte ikke er så lang. 

Anonymkode: e5dfd...746

• Liker 2
Skrevet
On 22.10.2017 at 8:50 PM, AnonymBruker said:

La barnet slippe dette hjemme. Når han kommer til lege så ordner det seg. 

Anonymkode: 2f38f...ee2

Hvor lite av innlegget til TS går det an å få med seg?

Anonymkode: 0cfd3...c76

• Liker 4
Skrevet
På 22.10.2017 den 20.50, AnonymBruker skrev:

Kanskje dere skal la tannlegen få se inn i munnen deres først? Evt spør tannlegekontoret om dere bare kan komme innom å få tannpleier/lege til å ta en kikk uten at noe mer skal gjøres? Ta små steg :) 

Anonymkode: aa128...f90

Dette tror jeg kan være lurt!Husker jeg var med min mor til tannlegen av og til, og fikk se mens tannlegen behandlet henne.Da ble det helt naturlig og ikke skummelt.

Anonymkode: c778e...e76

Skrevet

Du kan ikke få barnehagen med på laget? 

I barnehagen til min jente hadde de et helt opplegg rundt det med tannlegen i forkant for når barna fikk første innkalling (litt yngre da). Leste bøker og hadde rollelek i forskjellige utgaver. De hadde med hver sin bamse som skulle til tannlegen (utkledd ansatt), lekte at de selv gikk til samme tannlege (samme utkledd ansatt - kjent), deretter besøk hos tannlegen på ekte hele gruppa (sitte i stolen, gape, kikke litt, fikk premie).

Sånne ting funker kanskje ikke hjemme med bare ett barn, men felles i en gruppe? ☺

Anonymkode: df066...1d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...