SPOCA Skrevet 22. oktober 2017 #1 Skrevet 22. oktober 2017 (endret) Er det noen her som har noen anbefalinger? Har funnet eldre tråder om dette, men vil gjerne ha oppdatert info om noen har dette (anbefalinger eller lignende). Separat vaskemaskin og tørketrommel er ikke aktuelt. Penger er ikke en begrensning, må vi ut med 20-30 000 kr, gjør vi det. Noen med tips til en god maskin? Kom gjerne også med erfaringer. Endret 22. oktober 2017 av SPOCA
Betty2 Skrevet 22. oktober 2017 #2 Skrevet 22. oktober 2017 Vi har en i denne serien https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/FH695BDH2N/lg-vask-tork-fh695bdh2n en litt eldre modell, kjøpte min i 2014, ingen problemer, går stort sett stille (durer litt under sentrifugering) Lett og bruke, maskinene veier klærene og setter tiden på vask/tør etter vekten på vasken. Stappes maskinene helt full og over anbefalt vekt grense ved tørk (6kg på min) så blir ikke de tykkeste klærene helt tørre ved tørkettrommel. men følger mann anbefalt vaskevekt, så er det ikke noe problem.
Gjest Hei jeg heter..... Skrevet 23. oktober 2017 #3 Skrevet 23. oktober 2017 Siden du er villig til og betale 30 000 så kjøp Miele
Nåleputa Skrevet 23. oktober 2017 #4 Skrevet 23. oktober 2017 Vi har aeg maskin. Kjøpt i 2016. Kjempebra maskin. Innmaten sa de var fra Miele. Vi betalte rundt 14000
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #5 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg har faktisk en kjempebillig en. 4500 fra power da jeg kjøpte i vinter. Er SÅ fornøyd! Det eneste den mangler er 30graders program. Skal aldri mer ha separat ihvertfall. Angående merker kan jeg lite, tenkte bare å svare for å minne om at billig kan også være bra. Elsker vaskemaskina mi 😄 Anonymkode: 7213a...d86
SPOCA Skrevet 23. oktober 2017 Forfatter #6 Skrevet 23. oktober 2017 (endret) Takk for mange gode tips, setter veldig pris på det! Bare å komme med flere tips om man har det. Vi bruker tørketrommel relativt lite, bruker kun tørketrommelen til håndklær og slike ting, så det skal nok gå fint ift mengde. Skal bli godt å bli kvitt det gamle beistet av en tørketrommel. Endret 23. oktober 2017 av SPOCA 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #7 Skrevet 23. oktober 2017 Selv om vi er bare to i huset, så brukes tørketrommelen ganske mye. Og for meg ville det vært et hinder å ha vask og tørk i 1 maskin. For når jeg vasker i den ene, så tørker jeg i den andre. Håndklær, sengetøy, t-skjorter, treningstøy, sokker osv. Alt det går i tørketrommelen. Så for meg tar det dobbelt så lang tid å bli ferdig hvis alt skal både vaskes og tørkes i samme maskin. Vi har vaskemaskin og tørketrommel oppå hverandre, så synes ikke det tar så stor plass. Ser at det kan være greit å ha alt i en maskin hvis man uansett bruker tørketrommelen sjelden, eller sjelden vasker mye klær. Men hos oss, så skifter vi sengetøy minst en gang i uka. Og vi vasker bruksklær som kan tørkes i trommel enda oftere. Anonymkode: fff1b...921 2
Zzyzx Skrevet 23. oktober 2017 #8 Skrevet 23. oktober 2017 Det er kanskje nyttig for deg, kanskje ikke, men vi har hatt denne her gående i seks år nå. Den er ikke helt stabil på å måle fuktigheten når den tromler på automatisk program, så det hender jeg må sette på en ekstra halvtime på sengetøyet. Ut over det så går den som ei klokke.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #9 Skrevet 23. oktober 2017 Husker ikke akkurat merket nå, men vi har hatt kombimaskin i åresvis 😃 Bare ett problem for meg, og det er tiden det tar når jeg tørker. Men jeg tørker bare kokvask, så ikke noe stort problem. Fordelen er at jeg slipper vasketårn, noe jeg synes er dritstygt siden jeg har vaskemaskina på badet. Ville ikke hatt maskinene oppå hverandre på et vaskerom heller 😏 Anonymkode: 56b89...a37
SPOCA Skrevet 24. oktober 2017 Forfatter #10 Skrevet 24. oktober 2017 (endret) 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Selv om vi er bare to i huset, så brukes tørketrommelen ganske mye. Og for meg ville det vært et hinder å ha vask og tørk i 1 maskin. For når jeg vasker i den ene, så tørker jeg i den andre. Håndklær, sengetøy, t-skjorter, treningstøy, sokker osv. Alt det går i tørketrommelen. Så for meg tar det dobbelt så lang tid å bli ferdig hvis alt skal både vaskes og tørkes i samme maskin. Vi har vaskemaskin og tørketrommel oppå hverandre, så synes ikke det tar så stor plass. Ser at det kan være greit å ha alt i en maskin hvis man uansett bruker tørketrommelen sjelden, eller sjelden vasker mye klær. Men hos oss, så skifter vi sengetøy minst en gang i uka. Og vi vasker bruksklær som kan tørkes i trommel enda oftere. Anonymkode: fff1b...921 Vi har vanlig tørketrommel i dag, i tillegg til vaskemaskin. Tørketrommelen brukes generelt lite. Vi tørker klærne først på stativ, og deretter tar siste tørk i trommelen. Svært lite klær går inn i trommelen, selv om vi vasker ganske mye klær. Jeg synes dog at håndklær blir mykere med en liten runde i trommelen, og det er generelt det vi bruker den til. Vi skifter forøvrig også sengetøy minst en gang i uka, uten at det har vært et nevneverdig problem. Vi har vaskedager lørdager og søndager, og om maskinen må gå til 23 om kvelden gjør det ingenting, det får bare bli sånn. Det er én ting, men vi har rett og slett ikke plass til to separate, og det er grunnen til at jeg skrev at det ikke er aktuelt med noe annet. Vi har vaskemasin og tørketrommel på kjøkkenet i dag, og én maskin tar mye plass i seg selv, men to maskiner tar altfor mye plass. Vi har ikke mulighet for å få inn en eller to maskiner inn på badet, det er det for lite til, og vi har heller ikke mulighet for vasketårn på kjøkkenet (det har jeg heller ikke lyst på). Så uavhengig av vårt behov: tørketrommelen vi har i dag skal bort. Vi skal pusse opp kjøkkenet, og da vi vil heller prioritere mer skapplass framfor plass til en tørketrommel. 15 timer siden, Zzyzx skrev: Det er kanskje nyttig for deg, kanskje ikke, men vi har hatt denne her gående i seks år nå. Den er ikke helt stabil på å måle fuktigheten når den tromler på automatisk program, så det hender jeg må sette på en ekstra halvtime på sengetøyet. Ut over det så går den som ei klokke. Takk for tips, setter pris på alle jeg kan få. Uansett, takk for alle dere som har tips! Endret 24. oktober 2017 av SPOCA
Wolfmoon Skrevet 24. oktober 2017 #11 Skrevet 24. oktober 2017 Jeg har kombi fra Samsung. Veldig fornøyd med den. Ja, det tar tid, men jeg har sjelden behov for å vaske mer enn en maskin om dagen. Og kun sengetøy og håndklær tørkes.
SPOCA Skrevet 24. oktober 2017 Forfatter #12 Skrevet 24. oktober 2017 1 minutt siden, Wolfmoon skrev: Jeg har kombi fra Samsung. Veldig fornøyd med den. Ja, det tar tid, men jeg har sjelden behov for å vaske mer enn en maskin om dagen. Og kun sengetøy og håndklær tørkes. Samme som oss da. Takk for tips.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #13 Skrevet 24. oktober 2017 Vi har kombi, men det skal jeg aldri ha igjen mtp tiden den bruker! 7-8 timer på en runde med håndklær hvor jeg ikke kan ha full maskin engang siden da tar det enda lenger tid å få tørt. Når er vi en familie på 4 inkludert en baby da, så det blir jo ganske mye klesvask. Gleder meg til å slippe å dele vaskerom slik at det faktisk er plass til tørketrommel også Anonymkode: 3b68a...93b
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #14 Skrevet 24. oktober 2017 Har kombi fra LG med 12 kgs kapasitet. Funker strålende. Setter på når jeg drar på jobb, så er det tørt til jeg kommer hjem. Siden kapasiteten er så stor, så spiller det ingen rolle om det tar lengre tid å tørke. Anonymkode: 12fc0...bd0
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #15 Skrevet 24. oktober 2017 Jeg og sambo hadde kombinert i 6 år og var godt fornøyde med det. Var en billig maskin fra Indesit men fungerte bra. Nå med to barn brukes tørketrommel mer, så nå kjøpte vi separate men hadde ikke behov for det før. Eneste tips fra meg - sjekk at det går an å kjøre tørketrommel program uavhendig. Noen av kombimaskinene lar deg bare legge til tørking på slutten av et vaskeprogram. Men det er enklere og mer fleksibelt hvis du kan starte tørking for seg selv. Også fordi kombimaskinene har alltid større maks vaskekapasitet enn tørkekapasitet. Anonymkode: a3f0d...38a
Zzyzx Skrevet 24. oktober 2017 #16 Skrevet 24. oktober 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har kombi, men det skal jeg aldri ha igjen mtp tiden den bruker! 7-8 timer på en runde med håndklær hvor jeg ikke kan ha full maskin engang siden da tar det enda lenger tid å få tørt. Når er vi en familie på 4 inkludert en baby da, så det blir jo ganske mye klesvask. Gleder meg til å slippe å dele vaskerom slik at det faktisk er plass til tørketrommel også Anonymkode: 3b68a...93b Tror det varierer litt etter hvilken maskin man har. Electroluxen jeg har bruker under fem timer på full maskin med håndklær.
Million Skrevet 24. oktober 2017 #17 Skrevet 24. oktober 2017 SIden tråden handler om disse kombimaskinene, og jeg lurer på å faktisk kjøpe meg en, håper jeg det er ok at jeg poster et spørsmål her til de som har en sånn maskin med både vask og tørk i ett. Kan man for hver vask bestemme at maskinen skal stoppe etter vasken, og IKKE sette i gang tørketrommelen? Er vaskeprogrammene sånn at alle går automatisk over i tørketrommel før de er ferdige? Eller velger man tørketrommel etter vask ved oppstart, sånn at tørking starter bare når man spesifikt har valgt det? Jeg ønsker kun å bruke tørketrommelfunksjonen etter vask av håndklær, ikke vanlige klær. Kan jeg enkelt velge det bort (tørk)? En jeg kjenner sa at man må stå klar og kaste seg over maskinen og stanse den etter endt vaskeprogram, for å stoppe den i å starte tørketrommelfunksjonen?
ajarRun Skrevet 24. oktober 2017 #18 Skrevet 24. oktober 2017 På 23.10.2017 den 7.10, Hei jeg heter..... skrev: Siden du er villig til og betale 30 000 så kjøp Miele Den fikk jeg lyst til. HAr en idiotisk Hotpoint Ariston (jævla jallamaskin). Vasker greit men er et helvette å stille inn.
Zzyzx Skrevet 24. oktober 2017 #19 Skrevet 24. oktober 2017 1 time siden, Million skrev: Kan man for hver vask bestemme at maskinen skal stoppe etter vasken, og IKKE sette i gang tørketrommelen? Kort svar: Ja. Lengre svar: Sjekk spesifikasjonene på den maskinen du vurderer å kjøpe. Det er sikkert noen få som fungerer sånn teit, men det burde være lett å unngå.
Wolfmoon Skrevet 25. oktober 2017 #20 Skrevet 25. oktober 2017 12 hours ago, Million said: SIden tråden handler om disse kombimaskinene, og jeg lurer på å faktisk kjøpe meg en, håper jeg det er ok at jeg poster et spørsmål her til de som har en sånn maskin med både vask og tørk i ett. Kan man for hver vask bestemme at maskinen skal stoppe etter vasken, og IKKE sette i gang tørketrommelen? Er vaskeprogrammene sånn at alle går automatisk over i tørketrommel før de er ferdige? Eller velger man tørketrommel etter vask ved oppstart, sånn at tørking starter bare når man spesifikt har valgt det? Jeg ønsker kun å bruke tørketrommelfunksjonen etter vask av håndklær, ikke vanlige klær. Kan jeg enkelt velge det bort (tørk)? En jeg kjenner sa at man må stå klar og kaste seg over maskinen og stanse den etter endt vaskeprogram, for å stoppe den i å starte tørketrommelfunksjonen? På min fra Samsung er iallfall dette ikke noe problem. Det er ingen automatikk i at tørketrommelen starter, med mindre du har brukt et vask/tørk-program, eller lagt til tørk på vanlige vaskeprogrammer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå