AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #1 Skrevet 22. oktober 2017 Heisann, Huseier ville opprette depositumskonto på 1 mnds husleie, jeg som leietaker spurte om jeg kunne betale husleie x 2 ganger dagen jeg flytter inn, og heller bo "gratis" siste mnd når jeg evt flytter ut. Huseier sa ja til dette, og vi skrev det inn i kontrakten. Er dette egentlig lovlig, eller MÅ det lages depositumskonto? For meg var dette enklest da jeg flytter ut den mnd jeg ikke har stipend og jeg ville ikke hatt penger til å betale oppsigelsestiden 1mnd. Anonymkode: 0a2c3...15e
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #2 Skrevet 22. oktober 2017 Det må ikke lages dep.konto. Gjør man ikke det er det kjedelig for huseier som står uten noe dersom dere skulle ødelegge noe i huset / leiligheten Anonymkode: e26eb...d83
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #3 Skrevet 22. oktober 2017 Det er ikke noe krav om depositum nei, så dere kan fint gjøre det om dere spesifiserer det i kontrakta. Det er jo mest negativt for huseier sin del, dersom han skulle få behov for et depositum. Anonymkode: aabbb...82b
Minya Skrevet 22. oktober 2017 #4 Skrevet 22. oktober 2017 Så lenge dere har skrevet det i kontrakten og begge parter er enige, er det helt lov å ikke lage depositumskonto. Men da er du også inneforstått med at du ikke får tilbake de pengene du betaler som "depositum" på siste måneds leie. I praksis har du ikke betalt depositum, men siste måneds leie i stedet, og det er mange som gjør det på denne måten, fremfor å sette et depositum på mange tusen. Ulempen det medfører er at depositumet er der for at det skal dekke eventuelle skader som kan oppstå gjennom leieperioden, men dette er et større problem for utleier enn for deg som leietaker.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #5 Skrevet 22. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heisann, Huseier ville opprette depositumskonto på 1 mnds husleie, jeg som leietaker spurte om jeg kunne betale husleie x 2 ganger dagen jeg flytter inn, og heller bo "gratis" siste mnd når jeg evt flytter ut. Huseier sa ja til dette, og vi skrev det inn i kontrakten. Er dette egentlig lovlig, eller MÅ det lages depositumskonto? For meg var dette enklest da jeg flytter ut den mnd jeg ikke har stipend og jeg ville ikke hatt penger til å betale oppsigelsestiden 1mnd. Anonymkode: 0a2c3...15e Det er ikke lov. Les Husleieloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Både du og utleier kan komme i trøbbel både med Skatteetaten og andre. Anonymkode: eca31...756
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #6 Skrevet 22. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov. Les Husleieloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Både du og utleier kan komme i trøbbel både med Skatteetaten og andre. Anonymkode: eca31...756 Kan du vise til den paragrafen som sier det? For det der er bare tull. Anonymkode: aabbb...82b
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #7 Skrevet 22. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må ikke lages dep.konto. Gjør man ikke det er det kjedelig for huseier som står uten noe dersom dere skulle ødelegge noe i huset / leiligheten Anonymkode: e26eb...d83 Lever du på kant med lover og regler og ikke er så nøye på verken det økonomiske eller det juridiske? Ja, da er dette et riktig godt svar. I motsatt fall, så leser man seg opp på husleieloven og forstår dens innhold. Anonymkode: eca31...756
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #8 Skrevet 22. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lever du på kant med lover og regler og ikke er så nøye på verken det økonomiske eller det juridiske? Ja, da er dette et riktig godt svar. I motsatt fall, så leser man seg opp på husleieloven og forstår dens innhold. Anonymkode: eca31...756 Kan ikke du ta å vise til akkurat den paragrafen da, siden du er så sikker på det der? Anonymkode: aabbb...82b
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #9 Skrevet 22. oktober 2017 For å sitere husleieloven § 3-5, første ledd: "Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet..." Legg merke til KAN. Det er altså ikke noe krav som AB over her prøver å insistere på, men noe man kan gjøre dersom man vil. Dere kan derfor gjøre slik dere vil. Anonymkode: aabbb...82b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå