Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En god del kristne drikker alkohol. Det kan være et glass vin, eller en skikkelig fest.

Hvordan forsvarer du alkoholinntak fra et kristent perspektiv?

Anonymkode: 795e5...43c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jesus gjorde vann om til vin? :mynona:

• Liker 4
Skrevet

Tydeligvis liberal kristin. Who cares?

Kjenner mange kristne og muslimer og andre troende som drikker alkohol.

Anonymkode: 9eb4b...f93

• Liker 1
Skrevet

Enhver får drikke det de vil så lenge jeg slipper å bli belemret med noe av det. Jeg er ateist btw.

Anonymkode: 25ab0...3cf

• Liker 1
Skrevet

Står det noe sted at kristne ikke kan drikke alkohol? 

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En god del kristne drikker alkohol. Det kan være et glass vin, eller en skikkelig fest.

Hvordan forsvarer du alkoholinntak fra et kristent perspektiv?Anonymkode: 795e5...43c

Gjennom å vise til Bibelen hvor det ikke står noen ting om at kristne ikke kan drikke alkohol. Flere steder kalles jo vin en gave fra Gud. Det Bibelen advarer mot er alkoholisme og drukkenskap, altså misbruk, og det er jo en god ting, men man trenger ikke å avstå helt fra alkohol for å unngå det. Det holder at man modererer seg.

• Liker 4
Skrevet

«Riv ikke ned Guds verk på grunn av mat. Alt er nok rent, men det er galt om et menneske spiser slik at det blir årsak til fall. Derfor er det riktig å la være å spise kjøtt, drikke vin eller gjøre noe annet som fører din bror til fall.»
‭‭Romerne‬ ‭14:20-21‬ 

Bibelen forteller oss at drukkenskap fører til vår egen fortapelse, men også små mengder alkohol kan være farlig. Kanskje ikke for deg selv men for din bror. Avstå derfor fra denne alkoholukulturen vi har her i Norge, for den leder sannelig mange mennesker til fall! 

• Liker 1
Skrevet (endret)

I det gamle testamentet ble det brukt to forskjellige ord for vin for å skjelne mellom gjæret (yayin) og ugjæret (tîyrôsh) vin/juice, men noen få unntak som feks i Jesaja.
I NT blir det derimot brukt ett ord som betyr begge deler: oinis. Men det burde ikke være noe problem å forstå når det menes gjæret og ugjæret vin når man ser på konteksten. Allikevel kan det være noen mer vanskelige tekster, som feks hvor Jesus gjorde om vann til vin. Mange tolker at denne vinen inneholdt alkohol, og ser på dette som et smutthull for den kristne til å kunne drikke.
Bibelen støtter ikke at en kristen kan drikke alkohol.

Endret av LuxLucet
  • Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

som fører din bror til fall.

Altså alkoholisme, det er ikke noe klart forbud mot å drikke alkohol

Anonymkode: 33ee1...d5d

• Liker 1
Skrevet

Bibelen sier ikke noe sted at troende ikke kan drikke alkohol, men det er flere tekster som oppfordrer både til å nyte vin og til å være måteholden, og, om nødvendig, avstå helt. Med andre ord sunn fornuft. Det egentlige problemet, slik jeg ser det, er at folk betrakter bibelen som en kryptisk regelbok der man skal trekke ut "du skal" og "du skal ikke" for omtrent enhver situasjon man kan havne i. Det tror jeg er en fundamental misforståelse av hva bibelen er. Paulus oppfordrer sine lesere til å øve opp sin kritiske sans ved å bruke den, noe som står i sterk kontrast til å prøve å bygge livet på en rekke stadig mer detaljerte regler. Jeg tror både han og Jesus ville ristet på hodet over de endeløse diskusjonene i kristen-Norge om det er synd eller ikke å drikke alkohol.

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså alkoholisme, det er ikke noe klart forbud mot å drikke alkohol

Anonymkode: 33ee1...d5d

Ikke bare alkoholisme, men også alt som kan skje på grunn av beruselsen. Selv om du kanskje beholder fornuften etter å ha drukket gjelder det langt fra alle, bare se deg rundt en lørdags kveld i en av Norges byer. Så om du da tar med din venn på ett glass vin, og han eller hun ikke klarer å begrense seg og gjør noe dumt, er du medskyldig i din venns fall. 

Gjest Ms. Daisy
Skrevet

Det er jo forskjell på tvers av kristne grupper. Vet at noen Lutherske grupperinger er imot alkohol, mens Katolisismen der er det også alkohol i altervinen f.eks. Nå synes jeg faktisk at spørsmålet om alkohol er opp til hver enkelt person. So what om noen ikke drikker og andre tar seg et glass i ny og ne. Betyr absolutt ingenting. Jeg for min del drikker ikke alkohol pga smaken. 

Skrevet
På 22.10.2017 den 8.55, Gjøksuppe skrev:

Avstå derfor fra denne alkoholukulturen vi har her i Norge, for den leder sannelig mange mennesker til fall! 

Det samme gjør isete fortau. Gud skapte isen.

Er det syndig å gå på glatt is, fordi man kan falle?

Anonymkode: 53217...bfc

Skrevet
På 22.10.2017 den 10.40, Gjøksuppe skrev:

Ikke bare alkoholisme, men også alt som kan skje på grunn av beruselsen. Selv om du kanskje beholder fornuften etter å ha drukket gjelder det langt fra alle, bare se deg rundt en lørdags kveld i en av Norges byer. Så om du da tar med din venn på ett glass vin, og han eller hun ikke klarer å begrense seg og gjør noe dumt, er du medskyldig i din venns fall. 

Man trenger da ikke drikke så mye at man ikke klarer å stå på beina.

Skrevet

Man skal ikke synde. Det er ikke alkohol som er synd, men dersom rusen får deg til å begå synd, f eks utroskap eller å slå din neste....

Anonymkode: 62868...3f5

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det samme gjør isete fortau. Gud skapte isen.

Er det syndig å gå på glatt is, fordi man kan falle?

Falle i synd, 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger da ikke drikke så mye at man ikke klarer å stå på beina.

Veldig mange klarer ikke kontrollere seg, det kan gå ut over dem selv men også deres familie. Er du trygg på at alle dine venner som blir med deg på en drink har stålkontroll med alkoholen? Hvordan påvirker det at en finner en bar på hvert hjørne og alkohol i hver butikk, en som ønsker å komme bort fra avhengighet? Vil du ofre disse personene for at det skal være lettere for deg å kjøpe ditt rusmiddel? 

Skrevet
45 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Falle i synd, 

Veldig mange klarer ikke kontrollere seg, det kan gå ut over dem selv men også deres familie. Er du trygg på at alle dine venner som blir med deg på en drink har stålkontroll med alkoholen? Hvordan påvirker det at en finner en bar på hvert hjørne og alkohol i hver butikk, en som ønsker å komme bort fra avhengighet? Vil du ofre disse personene for at det skal være lettere for deg å kjøpe ditt rusmiddel? 

Falle i synd er et veldig klamt og ekkelt uttrykk. Hvis du har falt, ser jeg ned på deg.... Det er noe selvrettferdig og fordømmende der, som de religiøse mer eller mindre dekker over med medlidenhet og bekymring for den arme "synder". Alle falne kvinner f eks....et fast uttrykk gjennom tidene, men falne menn hørte man ikke om.

Ser for meg en gjeng sitte der og alle seg over de falne og be en bønn for dem, mens de innerst inne godter seg i skadefryd.

Grøss....

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Falle i synd er et veldig klamt og ekkelt uttrykk. Hvis du har falt, ser jeg ned på deg.... Det er noe selvrettferdig og fordømmende der, som de religiøse mer eller mindre dekker over med medlidenhet og bekymring for den arme "synder". Alle falne kvinner f eks....et fast uttrykk gjennom tidene, men falne menn hørte man ikke om.

Ser for meg en gjeng sitte der og alle seg over de falne og be en bønn for dem, mens de innerst inne godter seg i skadefryd.

Grøss....

At du ser ned på mennesker er noe du må ta opp med deg selv. Når det kommer til kristne så er alle rettferdig gjennom Kristus som tror på Han som sin frelser. Om en da synder blir en ikke "frafallen" men det gjør ei heller godt. 

Skrevet
3 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

At du ser ned på mennesker er noe du må ta opp med deg selv. Når det kommer til kristne så er alle rettferdig gjennom Kristus som tror på Han som sin frelser. Om en da synder blir en ikke "frafallen" men det gjør ei heller godt. 

Hjelpes.... Hvis du leser bibelen slik du leser her inne, skjønner jeg at du har problemer med logikken. 

Setningen "Hvis du har falt, ser jeg ned på deg" var vanskelig å forstå? Jeg'et i denne setningen er altså den kristne, den personen som bruker uttrykket "å falle", sånne som deg f eks.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes.... Hvis du leser bibelen slik du leser her inne, skjønner jeg at du har problemer med logikken. 

Setningen "Hvis du har falt, ser jeg ned på deg" var vanskelig å forstå? Jeg'et i denne setningen er altså den kristne, den personen som bruker uttrykket "å falle", sånne som deg f eks.

Men det er vel tydelig at jeg ikke ser ned på den kristne som synder? Da må det være en egenskap du trekker kjennskap på fra ditt eget liv, og ikke mitt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...