Gjest Tabby Skrevet 23. januar 2005 #1 Skrevet 23. januar 2005 Jeg og mannen min har to dataer tilkoblet nettet, med en d-link router. Han har en stasjonær data mens jeg har en laptop med trådløst nettverk. Det har irritert oss over lang tid at vi har falt ut av nettet mye. Så mye at mannen tok kontakt med telenor og det viste seg at alarmen er feilkoblet (vi skulle jo selvfølgelig ha sagt i fra da den ble koblet til at vi hadde internett på linja, alle som får alarm for første gang tenker jo på å si i fra om det.... ) Men uansett, alarmen ble koblet av og alt skulle være i orden. Men det er jo ikke det. Mannen bruker Azures nedlastningsprogram, jeg vet ikke om det påvirker min tilgang. Har egentlig ADSL fra Telenor med 1024 kbits, men de gangene jeg har sjekket mot IT avisen speedometer varierer det fra 77 kbits til 1055, som oftest er det rundt 100. Hvorfor har jeg så lite kbits? Har sjekket maskinen for virus, ikke noe der, har også kjørt adaware og spydoctor... Noen tips til å skaffe meg bedre fart?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 23. januar 2005 #2 Skrevet 23. januar 2005 Men det er jo ikke det. Mannen bruker Azures nedlastningsprogram, jeg vet ikke om det påvirker min tilgang. Har egentlig ADSL fra Telenor med 1024 kbits, men de gangene jeg har sjekket mot IT avisen speedometer varierer det fra 77 kbits til 1055, som oftest er det rundt 100. Enkel måte å finne det ut på. Test mens azureus er borte, men sannsynligvis er svaret ja. Gå på innstillinger i azurereus og sett begrensing på både nedlastning og opplasting. Opplastingshastiheten tar livet av nedlastingshastigheten dersom den kjører for fullt på ADSL.
Gjest Tabby Skrevet 23. januar 2005 #3 Skrevet 23. januar 2005 Det som er rart er at han kjører azureus på sin data og merker stor forskjell på om den står på eller ikke, mens på min data veksler det mellom å gå fort og sakte uavhengig av om han kjører det hos seg. Tror jeg da... Kan min hastighet være avhengig av hvordan programmer han kjører?
Gjest Kaffegjesten Skrevet 23. januar 2005 #4 Skrevet 23. januar 2005 Azureus er jo en del av et Bittorrent-program og et veldig heftig nedlastingsak. (fin å bruke)Bruker det endel selv og da er det ofte slik at du nesten kan glemme internett for andre. Hvis du i Bittorrent treffer en node eller "server" med stor nedlastingskapasitet kan den stjele nesten alt fra deg og kjæresten din "får" alt. Dessuten er jo Bittorrent et nedlastingssystem hvor alle i systemet fungere som nedlastingsstasjon og - noen logger seg av, andre på - derfor kan hastigheten variere mye - og du kan av og til ha god tilgang til internett andre mindre. Foreslå at du ber kjæresten din avtale med deg når du vil på nett, eller at dere øker hastigheten deres(jeg har 1,7mb/s) eller installerer Netlimiter hvor nettilgangen begrenses. Din hastighet er nesten helt avhengig av hva slags programmer han kjører - ihvertfall når det gjelder nedlastingsprogrammer.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 23. januar 2005 #5 Skrevet 23. januar 2005 I tillegg er det mange som ikke tenker på at hvis man bare lar azureus stå uten å laste ned noe, er det noen som laster opp frfa deg gjerne. Noe som vil si at linja går treeegt også på nedlasting.
Gjest Tabby Skrevet 23. januar 2005 #6 Skrevet 23. januar 2005 Jeg tenkte meg nesten at det var noe sånt ja... Har allerede sagt fra til ham at vi får la være å ha azureus på på de tidene jeg skal surfe i hvert fall... Slo det av i stad og merker stooor forskjell på hastigheten. Takk for gode svar nok en gang Rattleshake og Kaffegjesten. :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå