Gå til innhold

Må jeg svare kollega på meldinger med personlige spørsmål angående sykemelding/sykdom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den ene kollegaen min mangler sosiale antenner og er generelt ganske uhøflig av seg. Vedkommende er slitsom å forholde seg til i hverdagen og er en av flere faktorer i et veldig konkfliktfylt arbeidsmiljø med en svak leder som har tæret på meg lenge (laaaaang historie jeg ikke vil gå videre inn på pga at det er lett å kjenne igjen).  For noen uker siden sa det bare stopp og jeg har vært sykemeldt siden.  Jeg aner ikke når jeg kommer tilbake - eller om jeg i det hele tatt kommer tilbake.  Jeg har så smått begynt å se etter en annen jobb.

Kollegaen uten sosiale antenner sender stadig meldinger i flere kanaler, både via Facebook Messenger og SMS.  Det spørres om hva som feiler meg, når jeg kommer tilbake, om jeg blir frisk snart osv.  Gjerne flere ganger om dagen.  I begynnelsen svarte jeg, men etter råd fra legen, fordi denne personen og situasjonen på arbeidsplassen er hovedårsakene til at jeg er sykemeldt og sliter, har jeg oversett meldingene og latt vær å svare den siste tiden.  I kveld fikk jeg en kjempelang, sint melding fra vedkommende for at jeg ikke har svart. Anklagelsene var mange og visstnok er sjefen enig i at det er dårlig at jeg ikke svarer.  

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre - bør jeg svare noe på den meldingen?  Jeg er da vel ikke forpliktet til å svare en kollega på personlige spørsmål rundt sykdom etc mens jeg er sykemeldt?  Sjefen vet jo hvor lenge jeg er sykemeldt og at jeg sannsynligvis blir borte en stund og jeg regner med at kollegaene mine har blitt orientert om dette.

Anonymkode: d2968...bac

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den ene kollegaen min mangler sosiale antenner og er generelt ganske uhøflig av seg. Vedkommende er slitsom å forholde seg til i hverdagen og er en av flere faktorer i et veldig konkfliktfylt arbeidsmiljø med en svak leder som har tæret på meg lenge (laaaaang historie jeg ikke vil gå videre inn på pga at det er lett å kjenne igjen).  For noen uker siden sa det bare stopp og jeg har vært sykemeldt siden.  Jeg aner ikke når jeg kommer tilbake - eller om jeg i det hele tatt kommer tilbake.  Jeg har så smått begynt å se etter en annen jobb.

Kollegaen uten sosiale antenner sender stadig meldinger i flere kanaler, både via Facebook Messenger og SMS.  Det spørres om hva som feiler meg, når jeg kommer tilbake, om jeg blir frisk snart osv.  Gjerne flere ganger om dagen.  I begynnelsen svarte jeg, men etter råd fra legen, fordi denne personen og situasjonen på arbeidsplassen er hovedårsakene til at jeg er sykemeldt og sliter, har jeg oversett meldingene og latt vær å svare den siste tiden.  I kveld fikk jeg en kjempelang, sint melding fra vedkommende for at jeg ikke har svart. Anklagelsene var mange og visstnok er sjefen enig i at det er dårlig at jeg ikke svarer.  

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre - bør jeg svare noe på den meldingen?  Jeg er da vel ikke forpliktet til å svare en kollega på personlige spørsmål rundt sykdom etc mens jeg er sykemeldt?  Sjefen vet jo hvor lenge jeg er sykemeldt og at jeg sannsynligvis blir borte en stund og jeg regner med at kollegaene mine har blitt orientert om dette.

Anonymkode: d2968...bac

Blokker personen på facebook og alle andre steder enn mobil. Da har personen en kanal inn dersom hen vil noe viktig. Ved neste melding så gir du beskjed enten til,personen eller til ledelsen om at du trenger ro og hvile og derfor ber om forståelse for at du ikke kan svare på henvendelser fra jobb fra andre enn sjefen. 

Anonymkode: 9c2bc...c83

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er uhøflig å ikke svare i det hele tatt, uansett hvor korte sosiale antenner denne personen har, så jeg hadde nok svart at det er privat og "jeg diskuterer ikke dette med deg". Omså hver gang, hen må jo bare gi opp til slutt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville svart kort for å få være i fred: "Det er personlig og ikke noe som er av interesse for noen. Vær så snill og ikke mas mere, jeg har ikke overskudd til å besvare meldinger på alle medier mange ganger om dagen. Jeg trenger fred og ro. Men takk for at du bryr deg"

(Ville så blokkert personen om hen fortsatte på samme måte)

Anonymkode: 6075c...a4b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville skrevet 
"Hei, jeg syntes ikke sykdomssituasjonen min er noe å dele. Det er privat og du burde respektere at jeg ikke vil brette ut privatlivet mitt med deg. Du som kollega har ingen krav på å vite dette så det er urimelig og respektløst av deg å bli sur og klandre meg slik du gjør i denne meldingen. Jeg er syk og trenger fred, vennligst respekter dette. Du trenger ikke svare på denne meldingen. " 

Anonymkode: 77def...0e1

Dette 👌🏼 

De har absolutt ikke noen rett på å få vite hvorfor du er borte 

Anonymkode: c6617...eec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en kort prat, eller sendt en melding til, sjefen. Og forklart hva jeg kommer til å gjøre.

Så ville jeg faktisk blokkert kollegaen. Det er ikke noe jeg vanligvis gjør, men du skal ikke måtte forholde deg til slikt når du er sykmeldt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollegaen din opptrer langt over streken her. Jeg ville videresendt sms til sjefen og bedt denne ta tak. Slik er det ikke greit å oppføre seg. 

Din kollega har ingen krav på å vite hva som feiler deg eller hvor lenge du blir borte. Faktisk har ikke sjefen din krav på å vite hva problemet er heller, sykemeldingsdelen han mottar viser ikke dette! Din sykdom er ditt private anliggende. Hvis du svarer kollegaen, ville jeg satt ned foten med å påpeke at dette har du ingenting med og denne masingen er langt over streken for akseptabel, dette er sjikane.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ringt sjefen i morgen og spurt om det virkelig er slik at du skal ta dialog om din sykdomssituasjon via en kollega, altså spurt direkte om kollegaen siterer sjefen. Jeg har nemlig selv opplevd en sjef som satt på pauserommet og viftet med folks sykemeldinger og øste ut sin frustrasjon over hvorfor de var sykemeldt til alle som ville høre på. Det ga seg ikke før noen satt vedkommende på plass. Syns også godt du kan sende en melding som beskrevet over. Selv hadde jeg nok være med kort og skrevet "Jeg er syk, og min sykdom er ikke noe du har krav på informasjon om. Vennligst la meg være i fred" og så hadde jeg blokkert vedkommende. 

Anonymkode: 7bcbe...04b

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, FantasDick said:

Jeg synes det er uhøflig å ikke svare i det hele tatt, uansett hvor korte sosiale antenner denne personen har, så jeg hadde nok svart at det er privat og "jeg diskuterer ikke dette med deg". Omså hver gang, hen må jo bare gi opp til slutt. 

Jeg kan være enig i at man bør svare. Men BARE ÉN GANG. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville skrevet 
"Hei, jeg syntes ikke sykdomssituasjonen min er noe å dele. Det er privat og du burde respektere at jeg ikke vil brette ut privatlivet mitt med deg. Du som kollega har ingen krav på å vite dette så det er urimelig og respektløst av deg å bli sur og klandre meg slik du gjør i denne meldingen. Jeg er syk og trenger fred, vennligst respekter dette. Du trenger ikke svare på denne meldingen. " 

Jeg ville svart det som står over her og latt det stå som et punktum for all fremtid. 

Anonymkode: e049f...100

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bifftomat
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville skrevet 

Dette.

kan være han/hun, finner på at sjefen har sagt disse tingene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ViljaH skrev:

Kollegaen din opptrer langt over streken her. Jeg ville videresendt sms til sjefen og bedt denne ta tak. Slik er det ikke greit å oppføre seg. 

Din kollega har ingen krav på å vite hva som feiler deg eller hvor lenge du blir borte. Faktisk har ikke sjefen din krav på å vite hva problemet er heller, sykemeldingsdelen han mottar viser ikke dette! Din sykdom er ditt private anliggende. Hvis du svarer kollegaen, ville jeg satt ned foten med å påpeke at dette har du ingenting med og denne masingen er langt over streken for akseptabel, dette er sjikane.

Dette er det enste fornuftige å gjøre her.

Det er ikke din oppgave å håndtere en kollegas manglende oppførsel. Det er sjefens oppgave, - uansett hvor svak du mener denne sjefen er.

Anonymkode: d4169...6fa

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare skrevet kort og enkelt at "jeg er syk og sliten, og det er ikke noe jeg vil snakke om". Å begynne å snakke om at denne kollegaen er respektløs etc etc tror jeg bare vil trigge henne/ham enda mer. Gjør det enkelt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Miah skrev:

Jeg hadde bare skrevet kort og enkelt at "jeg er syk og sliten, og det er ikke noe jeg vil snakke om". Å begynne å snakke om at denne kollegaen er respektløs etc etc tror jeg bare vil trigge henne/ham enda mer. Gjør det enkelt. 

Enig, men ikke ta med "sliten", fordi "sliten" høres litt skulkete ut. Syk holder.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Blokker personen på facebook og alle andre steder enn mobil. Da har personen en kanal inn dersom hen vil noe viktig. Ved neste melding så gir du beskjed enten til,personen eller til ledelsen om at du trenger ro og hvile og derfor ber om forståelse for at du ikke kan svare på henvendelser fra jobb fra andre enn sjefen. 

Anonymkode: 9c2bc...c83

Denne.

Personen har ikke sosiala antenner, og da nytter det ikke å prøvesnake han til fornuft.

TS skalff deg annen jobb,

Anonymkode: 27e00...3ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en skjermdump og vis til sjefen, spesielt når vedkommende involverer sjefen i meldingene... 

Du må ikke si noe, og kollegaen burde vite bedre. Men nå er jo personen sosialt hemmet (for å si det mildt), så da er det bare å si som de andre har gjort: sykdommen er en privatsak som du ikke ønsker å diskutere. 

Anonymkode: 01d19...f1e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kontaktet sjefen. For jeg regner med at når du svarte kollegaen din i begynnelsen så ga du beskjed om at du ikke ønsket å fortelle hvorfor du er sykemeldt. Og nå har kollegaen din har blandet inn sjefen din for å presse deg, og for å gi deg inntrykk av at de sitter å snakker stygt om deg. Du har nå bevis på det jeg vil beskrive som trakassering fra kollegaen din, og jeg hadde informert sjefen din og latt h*n ta det opp med kollegaen din. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...