Gå til innhold

Hvordan hjelpe dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjelder noen barneskole barn, jeg kjenner familien veldig godt. Det er litt turbulent mellom foreldrene og barna blir involvert i konfliktene. Barna snakker veldig stygt til foreldrene og får ikke særlig med grenser. De har dårlig kosthold, mangelsykdommer og sykelig overvekt. Ting eskalerer. Helsesøster truer. De legger seg veldig sent, og tilbringer størsteparten dagen foran TVen, stort sett styrer de seg selv uten at foredrene involverer seg. Ene barnet er helt venneløs og alene, blir mobbet. Begge barna er voldelige. De får siste ordet i det meste, f.eks bestemmer seg på forhånd at de skal nekte å spise maten de får servert selv om de liker den, fordi de vil ha bolle isteden. Foreldrene gir etter og middagen havner i søpla. Begge foreldre skylder mangelfull grensesetting på den andre parten. I det siste har de ikke fullført lekseplanen. Er redd dette skal bli verre og verre. Jeg vil hjelpe barna men vet ikke helt hvordan.

Anonymkode: ffcf6...1f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra du ønsker å hjelpe. Dessverre er ofte ikke dette nok til at det anses som omsorgssvikt, tross det er det på alle måte. 

Prøv å snakk med foreldrene vis du klarer det, eventuelt kontakt barnevernet.

Ps. Hvordan vet du at helsesøster truer når du kun er venn med dem? 

Anonymkode: 57535...b86

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra du ønsker å hjelpe. Dessverre er ofte ikke dette nok til at det anses som omsorgssvikt, tross det er det på alle måte. 

Prøv å snakk med foreldrene vis du klarer det, eventuelt kontakt barnevernet.

Ps. Hvordan vet du at helsesøster truer når du kun er venn med dem? 

Takk for råd. Jeg vet det fordi de fortalte meg det.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd. Jeg vet det fordi de fortalte meg det.

Er helsesøster inne i bildet samt at de har fått påvist mangelsykdommer via lege så passer du dine egne saker uten å gjøre ting verre både for familien og dem som alt er inne og hjelper. En helsesøster sitter ikke med hendene i fanget og venter når forholdene er i nærheten av det du beskriver. 

Hadde noen som kjente familien vår godt hengt oss ut på nettet slik du, ts, gjør så hadde du ikke vært velkommen her. Det du her gjør er temmelig lite gjennomtenkt. 

Anonymkode: 1d7cd...b2b

Skrevet

Ok, men da er de nok klar over situasjonen selv. Da hadde jeg prøvd å gå til barnevernet med det vis det ikke bedrer seg, selv om jeg tviler det hjelper. Utrolig frustrerende når det er slik omsorgssvikt, men det blir ikke gjort noe med. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er helsesøster inne i bildet samt at de har fått påvist mangelsykdommer via lege så passer du dine egne saker uten å gjøre ting verre både for familien og dem som alt er inne og hjelper. En helsesøster sitter ikke med hendene i fanget og venter når forholdene er i nærheten av det du beskriver. 

Hadde noen som kjente familien vår godt hengt oss ut på nettet slik du, ts, gjør så hadde du ikke vært velkommen her. Det du her gjør er temmelig lite gjennomtenkt. 

Anonymkode: 1d7cd...b2b

TS tenker KUN på barna her og det er helt riktig. Hun spør om råd og vil hjelpe barna. Hun sier ikke noen navn, og dette kan gjelde mange familier. Vi vet heller ikke navnet på TS. Vis man setter sitt eget rykte foran sine barn og redd for å bli hengt ut så synes jeg det er veldig leit. Ikke alltid foreldre ser eller skjønner hva de gjør galt, eller værstefall benekter det og da er det godt å ha slike som TS, som ser og bryr seg. 

Det er svert begrenset hva en helsesøster kan gjøre vis ikke familien ønsker hjelp, annet enn å sende en bekymringsmelding. 

• Liker 4
Skrevet

Hei TS. Hvis jeg hadde vært deg så hadde spurt foreldrene om de har vurdert å be barnevernet om å få veiledning. Det er mye bedre for foreldrene at de selv ber om hjelp enn at skolen skal sende bekymringsmelding. Ut i fra det du skriver så har de behov for veiledning, og dette kan barnevernet gi. 

(bv er ikke ute etter å ta ungene, de vil hjelpe familien via veiledning)

Anonymkode: 64677...3c1

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS. Hvis jeg hadde vært deg så hadde spurt foreldrene om de har vurdert å be barnevernet om å få veiledning. Det er mye bedre for foreldrene at de selv ber om hjelp enn at skolen skal sende bekymringsmelding. Ut i fra det du skriver så har de behov for veiledning, og dette kan barnevernet gi. 

(bv er ikke ute etter å ta ungene, de vil hjelpe familien via veiledning)

Anonymkode: 64677...3c1

Det var lurt. De er redde for hva helsesøster skal finne på, så det er en lur vinkling at de tar kotakt før hun gjør det. Jeg skal snakke med dem om det. Det kan jo hende de er redde for barnevernet men kanskje det finnes en annen type, mindre skummel, veiledning, f.eks hos familievernkontoret?

Jeg har så liten peiling på sånt,men ser at både barn og voksne sliter i den familien. Og det er jo for så vidt bare noen få grep som skal til for at de får det bedre. Tenker da spesielt på at foreldrene tar makten tilbake fra barna og begynner med grensesetting, så er utrolig mye gjort bare der. At de voksne kan få litt alenetid på kveldene kan kanskje hjelpe på forholdet også, i stedenfor at barna løper oppe til langt på natt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...