Gå til innhold

Triks for å beholde tålmodigheten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dårlig mor i dag, barnet er sykt med lett feber og litt småslapp og sutrete. Samtidig har jeg mye å gjøre som jeg må prøve å ta ved siden av og er sliten og litt redusert selv. Har ikke sovet gjennom natten på snart 2 år og har ikke like mye buffer som før når der blir små topper i hverdagen. Blir irritabel når barnet ikke vil sove og er småhysterisk og overtrett i vogna, f.eks. Jeg prøver å skjule det, men føler ikke at jeg lykkes 100%. Merkes også i grensesettingssituasjoner som når ungen leke-sager på forbudte gjenstander igjen og igjen (hjørner på skap på kjøkkenet der overflaten kan ripes opp og skalles av), og at det er lavere terskel for å sette på barnekanal for å ta pauser selv. 

Det er ingen andre som kan steppe inn med litt ekstra overskudd akkurat nå, hvor finner man et ekstra gir når man trenger det? Hvordan klarer du å snu innstillingen og være på for barnet når du egentlig hadde trengt dagen i senga selv, eller bare faker du? Vil jo selvsagt være genuint omsorgsfull når barnet har en dårlig dag, ikke irritere meg over hva barnet ikke kan noe for.

Anonymkode: 1d351...a7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Teller til ti ;) Har en treåring i verste trassfase, jeg er mer enn ofte sliten og trøtt, men det er jo ikke barnets feil. Han kan ikke noe for at mamma er sliten og blir fort oppgitt og irritabel. Slik prøver jeg å tenke, også skjerper jeg meg, puster dypt og sørger for hans behov før mine. Det kommer en tid hvor de blir mer selvstendig :) 

Det er nok ganske vanlig å føle som du gjør, ingen er supermammaer med ekstra energi og tålmodighet hele tiden. 

Anonymkode: 5928b...cbc

Skrevet

Skaff deg barnevakt evt trillepike. Og evt en som kan komme og gjøre litt i huset for deg. -Og da bruker du alenetiden din KUN på å pleie deg selv og lade batteriene, gjerne noe du savner å gjøre som du gjorde før du fikk barn. Alle trenger timeout iblandt!

Skrevet

Jeg har vært mamma i tyve år, og mitt beste tips: gi barnet et valg og vær konsekvent. Sager barnet på møblene, blir valget å IKKE sage på møblene, eller at du fjerner sagen i tre dager. Fortsetter det, så tar du sagen. 

Jeg kan garantere deg at etter noen runder, så skjønner barnet tegningen. I tillegg blir du ikke den kjipe som bestemmer, for barnet velger selv om det skal bli kjipt eller ikke. 

Barna mine får alltid to valg, begge med konsekvenser. Rett valg har god konsekvens, og motsatt. Får jeg ikke pusse tennene før leggetid, mister de Ipaden for en uke! Men det skjer ikke, for de har lært at det lønner seg å velge rett :) 

men det må ikke bli nazi! Når barna skjønner tegningen, kan du åpne opp for kompromiss. Men det er alltid du som bestemmer. Husk å sett konsekvenser som lett følges opp. Å aldri få bli med på butikken igjen, er bare urealistisk. 

Vi har hatt ti år med avbrutt søvn, og har nå lært å velge våre kamper. Vi voksne trenger å koble av, det gjør barna også. De får lett sitte med Ipader mens vi slapper av etter middag. 

Gjør det som fungerer for DEG, og ikke bry deg hva naboen og venninner gjør. En time på ipad er mye bedre enn en utslitt mamma!

Anonymkode: 0baed...a68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...