AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #1 Skrevet 21. oktober 2017 Hei. Jeg er en jente på 18 år som har lyst på hund, en Cavalier King Charles Spaniel. Jeg er helt nybegynner, og har ingen venner som har hunder. Etter masse lesing på internett, kom jeg frem til denne rasen. Etter det jeg har lest, er rasen veldig utsatt for sykdommer. Så jeg lurer på om dere har noen gode tips til gode oppdrettere. Hva skal jeg se etter? Og har dere noen tips angående hunder, som er viktige, siden jeg er helt nybegynner? Anonymkode: 1b8bd...5ea
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #2 Skrevet 21. oktober 2017 Ja, jeg har et tips. Les om Cocker Spaniel istedenfor. Anonymkode: 9bb4d...019 8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #3 Skrevet 21. oktober 2017 Enig! Dropp Cavalier King Charles. Vi kjøpte Cocker samtidig som naboen vår kjøpte Cavalier. Hele livet hadde nabohunden masse problemer, og ble avlivet halvveis i livet til vår Cocker som ble 15 år. Anonymkode: c0827...f5f 2
estrella Skrevet 21. oktober 2017 #4 Skrevet 21. oktober 2017 Cavalier er en generelt syk rase. Ville faktisk anbefalt det samme som de andre, mest fordi de er avla ihjel og kan ha plager som for eksempel for liten skalle etc. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #5 Skrevet 21. oktober 2017 Slutt med det tullet med Cavalierer. De har sine rasesykdommer, men det har de fleste hunder. Anonymkode: a1d1c...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #6 Skrevet 21. oktober 2017 Ikke kjøp Cavalier. Ikke støtt avl på denne rasen, slik rasen er i dag så er det dyremishandling. Anonymkode: 0a61f...a94 8
livmor Skrevet 21. oktober 2017 #7 Skrevet 21. oktober 2017 Mitt råd er å sette seg skikkelig inn i hva det vil si at de har en del helseproblemer. Ikke bare vite at det er sånn, men HVA og HVORFOR det er sånn. Da tror jeg du finner svaret på spørsmålet ditt selv. Jeg har, ironisk nok, kanskje, en cavalier. En fantastisk herlig fyr, verdens skjønneste vesen. Familiens store stjerne, og mammas kosegutt. Kjøpt uten at jeg forsto hva sykdomsproblematikken består i. Av en av de aller mest kjente, og tilsynelatende seriøse, oppdretterne i miljøet. En hund med bedre gemytt kunne jeg aldri bedt om, men med hånda på hjertet: det blir aldri mer cavalier i dette huset. Han er ikke fem år en gang, og har, med unntak av kneproblemer, alle de rasetypiske sykdommene, inkludert syringomyeli. Livet med han er en evig bekymring for om han har smerter, om han har et verdig liv, om jeg klarer å sette han før mine egne følelser, om dagen i dag er en god eller mindre god dag. Foreløpig er jeg og veterinæren enig om at han har et godt, smertefritt og meningsfylt liv, men jeg vet at han ikke vil bli en gammel hund. Oppdretter viste fram helseattester som oppfylte raseklubbens helsekrav, men det er dessverre til minimal nytte da sykdommene finnes i så godt som alle linjer, og at symptomene ofte debutereretter at hunden er brukt i avl. Jeg håper du ombestemmer deg angående rase. For hundens skyld. 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #8 Skrevet 21. oktober 2017 Tusen takk for svar. Skal sjekke ut Cocker Spaniel. Hilsen trådstarter. Anonymkode: 1b8bd...5ea 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #9 Skrevet 21. oktober 2017 Cavalier er en brachycephal rase med problemene det medfører. De har blant annet medfødt hydrocephalus, noe som gir kronisk hodepine. I tillegg er hjerteproblematikk svært utbredt i rasen, i tillegg til andre sykdommer og plager. For dyrevelferdens skyld- styr unna. På en annen side, disse hundene er med på å betale min lønn som veterinær, så... Anonymkode: 791a4...22d 2
Gjest Galaxy X Skrevet 21. oktober 2017 #10 Skrevet 21. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Cavalier er en brachycephal rase med problemene det medfører. De har blant annet medfødt hydrocephalus, noe som gir kronisk hodepine. I tillegg er hjerteproblematikk svært utbredt i rasen, i tillegg til andre sykdommer og plager. For dyrevelferdens skyld- styr unna. På en annen side, disse hundene er med på å betale min lønn som veterinær, så... Anonymkode: 791a4...22d Du fremstiller dette som om en hver cavalier har denne sykdommen medfødt, stemmer dette? Slik som jeg har forstått det er det veldig utbredt, men er det korrekt at alle har det fra fødsel? Og har de kronisk, som i konstant, hvert eneste øyeblikk fra fødsel, hodepine, eller er dette noe som debuterer variert etterhvert? Og hva er "andre sykdommer og plager", utenom syngromyelia og hjerteproblematikken du nevner samt kneproblemer? Som er rasetypisk for cavalier, og ikke hunder generelt. Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #11 Skrevet 21. oktober 2017 56 minutter siden, Galaxy X skrev: Du fremstiller dette som om en hver cavalier har denne sykdommen medfødt, stemmer dette? Slik som jeg har forstått det er det veldig utbredt, men er det korrekt at alle har det fra fødsel? Og har de kronisk, som i konstant, hvert eneste øyeblikk fra fødsel, hodepine, eller er dette noe som debuterer variert etterhvert? Og hva er "andre sykdommer og plager", utenom syngromyelia og hjerteproblematikken du nevner samt kneproblemer? Som er rasetypisk for cavalier, og ikke hunder generelt. Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. 2/3 av alle sliter med dette. Det er helt sykt. Stakkars Anonymkode: 7b092...d4f 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #12 Skrevet 22. oktober 2017 Jeg blir lei meg, visste ikke at det var så gale.... Men takk for svar alle sammen. Hilsen ts Anonymkode: 1b8bd...5ea
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #13 Skrevet 22. oktober 2017 Hei. Meg igjen. Hvordan er hunden King charles spaniel? Hva er forskjellen fra Cavalier King Charles Spaniel ? Hilsen ts Anonymkode: 1b8bd...5ea
Tanuki Skrevet 23. oktober 2017 #14 Skrevet 23. oktober 2017 On 10/22/2017 at 12:05 PM, AnonymBruker said: Hei. Meg igjen. Hvordan er hunden King charles spaniel? Hva er forskjellen fra Cavalier King Charles Spaniel ? Hilsen ts Anonymkode: 1b8bd...5ea King charles spaniel er mindre og har flatere ansikt. Har ikke inntrykk av at rasen er veldig utbredt i norge, faktisk vet jeg veldig lite om den.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #15 Skrevet 24. oktober 2017 På 22.10.2017 den 10.01, AnonymBruker skrev: Jeg blir lei meg, visste ikke at det var så gale.... Men takk for svar alle sammen. Hilsen ts Anonymkode: 1b8bd...5ea Flott at du tar dette til deg!:) CKCS er fine hunder, men det er helt grusomt at så mange av dem lider. Min lille pelsdott har nettopp vært syk, og det var bare en forbigående liten greie. Kan ikke se for meg hvordan det er å leve med at din firbente venn har så alvorlige, kroniske problemer. Som 18-åring og nybegynner er det lurt å begynne med en friskere rase. Anonymkode: a5e56...c5e 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #16 Skrevet 24. oktober 2017 Tusen takk for svar!! Hilsen ts Anonymkode: 1b8bd...5ea
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #17 Skrevet 24. oktober 2017 Dropp cavalier. De er fantastiske små hunder - med unntak av en hinsides dårlig helse. Dessverre. Hilsen dyrlege Anonymkode: 8bfe8...8a1 2
Gjest PaN Skrevet 26. oktober 2017 #18 Skrevet 26. oktober 2017 Men altså, om alle dropper cavalier hunder hvor ender de som ikke blir adoptert da hen? Ingen hunder blir adoptert om ingen ønsker rasen, da vil de jo lide. Man trenger ikke å kutte rasen helt, men ikke søk etter rasen via oppdretter men gjennom andre steder og som er mer seriøse, la nå ikke hunden lide på grunn av menneskets idioti.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #19 Skrevet 26. oktober 2017 Ser du blir anbefalt Cocker Spaniel, nydelig rase, men jeg ville valgt Engelsk Cocker og ikke Amerikansk. Har selv hatt amerikansk og de sliter mye med øynene og ørene.Min mors amerikanske måtte fjerne det ene øyet på sine gamle dager. Den engelske har ikke øyne som henger like mye som den amerikanske, ørene må man være nøye med å holde tørre og rene på begge variantene for å unngå betennelse. Anonymkode: dc920...94b
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #20 Skrevet 26. oktober 2017 Takk for fine kommentarer😊😊 Hulsen ts Anonymkode: 1b8bd...5ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå