Gå til innhold

dnb nor student. Hvorfor skal jeg gidde?

Anbefalte innlegg

Gjest lala kommer ikke inn.
Skrevet

Synes at alle tilleggstjenestene er helt natta.

Dyrt blir det også i lengden. Gebyrer, gebyrer, gebyrer...

Etter å faktisk ha lest igjennom avtalen og vurdert oppmot skandiabanken, ble ikke valget så vanskelig: Jeg fornyer IKKE min student-avtale.

Jeg som skal til kina i sommer (*kremt*), har ikke særlig lyst til å betale 30 kr for hvert uttak. Og dette er bare et av gebyrene. I tillegg kommer 30 kr i måneden for å ha avtalen, årsgebyr på 360, ++++. Innskuddsrenten er jo også til å le av..

Sitter bare igjen med følgende tanke: "Hvorfor i alle dager lot jeg meg ikke overbevise før?"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Årsgebyr på 360?

Er ikke noe årsgebyr, er 30 * 12 = 360.

Det dekker da blant annet årsgebyr på Visakort og MasterCard, Reiseforsikring og Kjøpsforsikring.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Skandiabanken er herlig. 250 for Visa pr. år, resten 0. Enkelt og greit, bankene svar på Rema. Deeeeilig :).

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Ved å lese både Aftenposten og Dagens Næringsliv forrige lørdag fikk vi et innblikk i at Svein Aaser, adm.dir i DnB NOR hadde gjort det svært godt i 2004, faktisk et kjempeår - aldri har overskuddet vært større. Samtidig forteller han at gjennom bankfusjoner har dette gavnet kundene så det monner. Lurer på hvor dum denne fyren er? Har gebyrene blitt billigere, lånerentene lavere, rentene på innskudd høyere. Nei, det er feil. Det er alle kundene som hans bank har som må være dumme - når det finnes banker som bl a Skandiabanken og flere andre som både gir bedre rente, bedre lån og i tillegg er betydelig bedre og billigere å bruke. Lenge siden jeg byttet til Skandiabanken.

Fortsatt er det banker som mener du bør ha et bra forhold til dem for å få lån. Min erfaring er at det er bløff. Det eneste de ser på er betalingsdyktighet og sikkerhet. Har du litt av det kommer de alle sammen løpende etter deg og vil gi deg lån.

Gjest Anonymous
Skrevet
Årsgebyr på 360?

Er ikke noe årsgebyr, er 30 * 12 = 360.

Det dekker da blant annet årsgebyr på Visakort og MasterCard, Reiseforsikring og Kjøpsforsikring.

Det stod da som to ulike punkter, så jeg tolket at man skulle betale begge. Det kan jo stemme sånn som du sier det. Før betalte jeg bare 25 kr i måneden. Reiseforsikring har jeg (en som er mye mer dekkende fikk jeg høre av banken).

Jeg har alltid penger, så jeg har aldri følt noe behov for annet enn debetkort. Det kunne sikkert vært greit å hatt en "back-up", men som sagt har jeg ALDRI hatt det behovet tidligere..

Uansett burde jeg jo ha skandiabanken kort siden jeg kommer til å bruke mye minibanker i utlandet. 30 kr per gang er mye. Dessuten hender det ofte at jeg tar ut penger utenfor bankens åpningstider, i andre minibanker og handler for mindre enn 200 kr om gangen på kortet. Sånt blir det fort litt penger av i gebyrer. Renten på sparekontoen var kjempelav (0,35%?), mens på forbrukskontoen min var den 0,55%. Hos skadiabanken var den på over 1%. Jeg taper altså en del penger der også..

Gjest Étoile
Skrevet

Ikke la deg lure av storbankene - gå for det billigste alternativet. Som kaffegjesten sier, er det bare tull at en langvarig bankforbindelse gjør det lettere å få lån.

Skrevet

Jeg synes regnskaps-tjenesten til DnB Nor sin nettbank er helt genial. Og igjennom fagforeningen min får jeg svært gunstig lån i DnB Nor. Fin bank for meg.

Gjest Anonymous
Skrevet
Ved å lese både Aftenposten og Dagens Næringsliv forrige lørdag fikk vi et innblikk i at Svein Aaser, adm.dir i DnB NOR hadde gjort det svært godt i 2004, faktisk et kjempeår - aldri har overskuddet vært større. Samtidig forteller han at gjennom bankfusjoner har dette gavnet kundene så det monner. Lurer på hvor dum denne fyren er? Har gebyrene blitt billigere, lånerentene lavere, rentene på innskudd høyere. Nei, det er feil. Det er alle kundene som hans bank har som må være dumme - når det finnes banker som bl a Skandiabanken og flere andre som både gir bedre rente, bedre lån og i tillegg er betydelig bedre og billigere å bruke. Lenge siden jeg byttet til Skandiabanken.

Fortsatt er det banker som mener du bør ha et bra forhold til dem for å få lån. Min erfaring er at det er bløff. Det eneste de ser på er betalingsdyktighet og sikkerhet. Har du litt av det kommer de alle sammen løpende etter deg og vil gi deg lån.

Aaser er vel en av de siste personene i dette landet vi bør kalle dum.

Men jeg er enig med deg i at fusjoner av banker alltid koster så det svir: for kundene. Og dersom Aser har uttalt dette stemmer det kanskje ikke helt at fusjonen lønner seg for oss...det er vel snarere slik at det lønner seg eventuelt for dem, bankene.

Folk er jo heller ikke dumme, så det er mulig at den fusjonerte banken vil miste kunder dersom de ikke viser kundene sine at de kan tilby dem attraktive priser.

Gamle DNB var heller ingen "bankenes svare på Rema 1000", og det har vel aldri vært en typisk "studentbank".

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Gjest:

Aaser er vel en av de siste personene i dette landet vi bør kalle dum.

Les mitt innlegg en gang til å du vil skjønne hvem som er dumme. Det er ikke Aaser - han gambler jo på at folk ikke skifter bank - akkurat som Hafslund ikke regner med at folk vil bytte strømleverandør (i Oslo-området). Hafslund, sammen med Valdres energiverk topper forøvrig prisstatistikken til Konkurransetilsynet for strømleverandører for 3 året på rad. Bruker du en av de leverandørene betaler du ca 1 500kr mer pr år i strømutgift ved et forbruk på ca 20 000kWh enn hvis du bruker blant de billigste. Hva er vel 1 500kr?

Jeg fatter ikke hvorfor folk ikke sjekker litt rundt for å finne bedre og billigere leverandører av forskjellige tjenester - det være seg bank, telefon, strøm og ikke bare koteletter og bleier på ICA eller Rema. I forbindelse med at Rimi endrer svært mange butikker fra Rimi til ICA går kostnadene for en vanlig husholdning opp med ca 10 000kr pr år hvis du fortsetter å handle i butikken etter at det ble ICA istedet for Rimi. Folk fra Hagensystemet uttalte til pressen bl a Aftenposten og NRK Dagsrevyen før jul at de ikke trodde de ville miste mange kunder. Det har de sikkert helt rett i - og hvor mye mer tjener ikke Hagen da?

V skriver:

Jeg synes regnskaps-tjenesten til DnB Nor sin nettbank er helt genial. Og igjennom fagforeningen min får jeg svært gunstig lån i DnB Nor. Fin bank for meg.
Jeg aner ikke hva for regnskapstjeneste DnB NOR har, men med det forbruket vi har i mitt hjem har vi alltid klart å holde styr på regningene. At man får en gunstig ordning gjennom en fagforening til DnB NOR gjør selvfølgelig at forutsetningene for å bytte bank endrer seg. Jeg har ikke en slik ordning og for meg vil det å bruke DnB NOR være fullstendig idioti - bare å gi bort penger til DnB NOR.

Svenske Konsumentvärket kom i fjor høst med en utredning om hva forskjellige fusjoner hadde gavnet forbrukeren gjennom de siste 5 år. Resultatet var nedslående "for oss" vanlige. Ingenting hadde blitt billigere etter en fusjon unntatt telefonsamtaler. Da hadde de undersøkt dagligvarer, reiser, telefon, post, forsikring, kommunale tjenester, bank - og sikkert mye mer. De billigste tjenestene kom fra de minste! Overraskende? Men dette var jo Sverige. Jeg tror akkurat det samme skjer i Norge. Det betyr at alle fusjonene som ledelsen i banker, forsikring osv snakker om skal gavne forbrukerne ikke gjør det. Det gavner kun ledelsen i de forskjellige selskapene - som får fete bonuser, mens de regner med at "vi" ikke bytter bank eller strømleverandør. Og det gjør vi ikke heller - ikke flertallet - og da vinner "de" likevel. Ikke kom å si vi ikke er dumme. Nei vi er sikkert ikke dumme i vanlig forstand, men hva betyr at vi gir bort 300kr her og 1000kr der - vi har jo nok penger - eller.................

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror, kaffegjesten, at grunnen til at folk ikke er like ivrige på å sjekke prisene så de sikrer seg det billigste på markedet til enhver tid er enkel:

De synes det er for slitsomt å lete etter "svaret" på hav de lurer på på nettsidene til firmaene: og det er aklt for tungvint å ringe kundeservicene deres. de på kundeservice er ofte unge mennekser som ofte ikke helt vet nok om produktene de skal betjene service for. Det skaper oppgitthet og stagnasjon hos folk.

På hjemmesidene til firmaene er det ofte vanskelig og tungvint å finne fram og det er sjelden de opererer med prisene på nett. Da må man kontakte kundeservice står det- gjerne med bilde av en smilende dame med calling-utstyr på det blonde hodet sitt: og vi vet jo alle hvor elendig kundeservicen ofte er: så vi gidder ikke og lar det bli med det.

:roll:

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Er slett ikke uenig med siste gjest, og du ringer da ikke kundeservice! De har jo som oppgave å beholde deg som kunde, ikke nødvendigvis fortelle hva som blir billigst og best for deg. Det er mange steder du lett kan sjekke hva som er billigst for deg - for eksempel:

Strømpriser

eller

Din side -økonomi - ikke den ting! Bare kikk

eller

telefoni

eller

Økonomi - mye forskjellig

eller

Forbrukerrådet - med både tester og prissammenligninger

eller

Norsk Familieøkonomi - utrolig mange muligheter

eller

Dine penger og de er jo de eneste pengene du har?

Det finnes ingen unnskyldning for å ikke gjøre noe med det - unntatt at du har for mye penger. Det problemet er det vel de færreste av oss som har. Poenget er antagelig at det å undersøke litt på sidene over og gjøre noe med det - bedre timebetaling får du neppe noe sted. Rekken kan bli lang over steder du kan sjekke - og så trenger du ikke ta alt første kvelden. :-)

Gjest gjest 0
Skrevet

En liten rettelse:

Det er faktisk ikke til skandiabanken du betaler 250 kr i for Visa. Det koster 250 kroner for alle å ha et Visakort. Så pengene går rett til dem!

Skandiabanken er gratis! :-) Og (by the way) supert å bruke i utlandet!

Pam

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...