Gå til innhold

Be fri 1.klassing fra skolen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenkte oss en tur til syden i starten av juni, for da er det så mye billigere. Men vi har jo en 1. klassing som vi da må be fri. Noen som vet om det pleier å gå greit ? (Tenkte å ta to uker. )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet at det ikke er direkte populært ... om det bare er for "vanlig" ferie .. og kjenner folk som har fått avslag. Om dere får avslag - og likevel tar ut barnet .. vet jeg ikke hva som skjer .. men kan vel ikke akkurat tenke meg at det blir noen stor straff for det. Noe annet er det når de kommer høyere opp i klassene (og risikerer stryk i enkelte fag)

De aller fleste vil jo gjerne ta ferie når turene er billigere - og de fleste skolene er blitt ganske restirktive med å gi fri hvis det kun er fordi det er billigere å reise.

Hovedansvaret for barns oppdragelse og undervisning tilligger foreldre/de foresatte. Barn og ungdom har rett og plikt til å gå i grunnskolen, dersom de ikke på annen måte får tilsvarende undervisning. Når en elev er innvilget skolefri, plikter således foreldre/de foresatte at barnet får den nødvendige undervisningen i permisjonstiden. Det kan derfor ikke forventes at eleven senere vil få ekstra undervisning av grunner som måtte komme av fraværet. Etter skolefri av lengre varighet må elevens skolesituasjon vurderes på nytt, for eksempel når det gjelder tilhørighet i klasse/gruppe.

Inntil videre avgjør rektor søknad om skolefri. Avgjørelsen kan ankes inn for klagenemda for elevsaker. Søknader om skolefri for lengre enn 2 uker behandles som en flyttemelding. (Opplæringslova §2-11). Søknad om fri må foreligge skriftlig 3 uker før fri ønskes, og før forpliktende avtaler inngås.

I følgende tilfeller kan, etter rektors vurdering, fri innvilges:

1. Elevens foresatte er pålagt ferie utenom skolens ferier, og slikt pålegg er dokumentert fra arbeidsgiver. Det forutsettes at foresatte på et tidlig tidspunkt har anmodet arbeidsgiver om å få avviklet ferien i skolens ferietid.

2. Eleven ønsker å delta ved familiebegivenhet av særlig fest- eller sorgpreget karakter.

3. Eleven er tatt ut til å delta ved idrettslig konkurranse/stevne på nasjonalt eller internasjonalt plan.

4. Eleven er tatt ut til å delta ved program/innspilling/konsert/opptreden ved teater, i NRK eller lignende.

Skrevet

Min sønn går i 6. og blir borte to uker i strekk dette halvåret. På hans skole leverte jeg ikke "søknadsskjema", men "melding om fravær". Det er selvsagt mitt ansvar at han ikke blir hengende etter med skolearbeidet.

Skrevet

Kanskje du kunne spørre læreren(e) om hva de skal gå i gjennom i denne perioden og ta med noen skolebøker på ferien?

Jeg ble tatt ut av skolen i 1-3 uker ca annenhvert år på barneskolen og fikk ofte med meg oppgaver a la: "skriv om ferien din" (som en liten stil-oppgave).

Om dere skal fly, så kan det være greit å ha litt tidsfordriv uansett.

Skrevet

Ja, det pleier å gå greit.

Siden du skal be fri for mer enn to dager må søknad behandles av rektor, ikke kontaktlærer.

Det er en god ide som noen over nevnte å snakke med kontaktlærer om hva dere kan jobbe litt med mens dere er bort. Dere får vel neppe noen stiloppgave, men det kan være greit å å drive litt skriftspråkstimulering. Lese bøker sammen, lytte ut lyder i ord, snakke litt om penger; la 6-åringen din være litt bevisst i forhold til bruken av feriepengene sine etc., noe dere sikkert ville gjort i allefall.

God tur!

Skrevet

Skolen kan gi barnet ditt permisjon i ti dager i året. Tar du barnet ditt ut mer enn dette skal det formelt skrives ut.

Der sønnen min går er det ganske vanlig å ta barna ut, jeg synes mange har en veldig lettvint holdning til dette. Men juni er vel ikke den verste tiden, det går sikkert greit å få permisjon.

Gjest Embla s
Skrevet

Kan ikke tenke meg at det blir noe problem! Og i allefall ikke i 1. klasse :)

Skrevet

Jeg spurte det samme for min stedatter da hun gikk i 1.klasse. Fikk beskjed om at dette generellt ikke var noe problem siden de var så unge og pensumet var at de skulle tegne sol o.l og leksene var at de skulle komme neste dag.

Det går sikkert fint!

Men ta en telefon til skolen, så forteller de hva som gjelder for deres skole.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er lærer på 1. trinn og har mulighet for å godkjenne inntil 14 dager (10 skoledager) ferie. Mer enn det må godkjennes av rektor. Dersom man får avslag og likevel reiser, blir barnet skrevet ut av skolen. Skolen har dermed ikke noe faglig ansvar for det som skjer i perioden barnet ikke er tilstede.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mitt barn i første trinn blir borte ei uke fra skolen nå. Jeg spurte kontaktlærer om jeg kunne få beskjed om hvilket opplegg hun skulle ha den uka, for å undervise barnet selv mens vi var borte. Kontaktlærer syns det var alldeles utmerket å gjøre det sånn, og det var overhode ikke noe problem.

Gjest Primula
Skrevet
Jeg spurte det samme for min stedatter da hun gikk i 1.klasse. Fikk beskjed om at dette generellt ikke var noe problem siden de var så unge og pensumet var at de skulle tegne sol o.l og leksene var at de skulle komme neste dag.

Ojsann, hvilken skole er dette?? Pensumet er vel litt større enn det...

Men tilbake til saken; jeg er kontaktlærer i 1. klasse og kan gi fri inntil to dager sammenhengende. Dersom det er flere dager enn det, må rektor/ inspektør gi tillatelse. Da en gutt hos oss var borte i en uke, var det ikke noe problem å få fri. Jeg sendte med han noen oppgaver som resten av klassen skulle jobbe med i den tiden og alt gikk helt fint. God ferie :-)

Skrevet
Vi tenkte oss en tur til syden i starten av juni, for da er det så mye billigere. Men vi har jo en 1. klassing som vi da må be fri. Noen som vet om det pleier å gå greit ? (Tenkte å ta to uker. )

Det pleier å gå greit det, men da står du ansvarlig for det h*n går glipp av skolearbeid.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk alltid fri fra ungdomskolen da jeg var yngre (gikk ut i 95). Vil tro at det er greiere for en i 1. klasse.

Skrevet

Ojsann, hvilken skole er dette?? Pensumet er vel litt større enn det...

Men tilbake til saken; jeg er kontaktlærer i 1. klasse og kan gi fri inntil to dager sammenhengende. Dersom det er flere dager enn det, må rektor/ inspektør gi tillatelse. Da en gutt hos oss var borte i en uke, var det ikke noe problem å få fri. Jeg sendte med han noen oppgaver som resten av klassen skulle jobbe med i den tiden og alt gikk helt fint. God ferie :-)

Det var litt satt på spissen av læren jeg snakket med, men de har hvertfall ikke så stort pensum at det vil innebære at de kommer til å henge etter og trenge masse ekstraundervisning. De er 6 år, for pokker!

Skrevet

Jeg har aldri tatt ut ungene mine fra skolen - synes ikke at billigere syden-tur er en gyldig grunn heller.

Ungene har lange og mange nok ferier.

Skrevet

Qlers, ro ned nå........ :ler:

Jeg har tatt ut min datter av skolen to ganger, en uke i fjerde klasse og en uke i sjette klasse. Det var aldri noe problem, og hun hadde med seg lekser begge gangene.

Skrevet

Skjønner godt at folk vil reise når det er billig,og det burde ikke være det store problemet å få fri fra skolen.

Som sagt kan du jo høre med kontaktlærer om opplegg som dere kan ha med.Eller du kan hjelpe ungen med å lage en liten presentasjon av landet dere skal til.Så kan h*n fortelle om det i klassen når dere kommer hjem.Blir jo nesten litt geografi og litt historie :-)

Skrevet

Datter'n var med faren sin til Thailand på ferie fra midt i desember til midt i januar (2003-2004) og det var ikke problem for skolen at hun var borte (det ble omtrent to uker fravær fra skolen).

Jeg søkte på forhånd og snakket med klasselærer slik at vi fikk satt opp en plan for hva hun måtte gjøre av skolearbeid mens hun var borte (hun gikk i 6. klasse).

Skrevet
Qlers, ro ned nå........ :ler:

Jeg gir meg ikke, en førsteklassing skal ikke ha stort pensum og masse lekser. Om det er noe spesiellt de skal gå igjennom tror jeg neppe at selv en vanlig mamma som meg skulle klart det.

*drit sta*

Skrevet

Det er ikke store pensumet de har i første klasse, såpass er helt sikkert :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...