AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #1 Skrevet 21. oktober 2017 Er det folk som er lite bereist eller har dere dårlige erfaringer med muslimer? Jeg synes folk her får tilhengere med en gang det nevnes noe negativt om muslimer. Jeg er enig i at innvandringspolitikken i Norge er vel naiv. Det er masse av de dårlige folka som har kommet inn dessverre. Men det er muslimer som er som oss, de har bare en annen oppvekst. Anonymkode: 2e17c...3f7 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #2 Skrevet 21. oktober 2017 Det er jo ikke fordommer når det er fakta. Anonymkode: 80216...561 17
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #3 Skrevet 21. oktober 2017 Er vel en blanding mellom fordommer og det at svært mange muslimer ønsker et levesett som strider med vestlige verdier. Anonymkode: 821b2...cbb 14
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #4 Skrevet 21. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke fordommer når det er fakta. Anonymkode: 80216...561 Om du tror at alt som blir sagt om muslimer er fakta så er du farlig naiv. Anonymkode: 07332...c52 7
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #5 Skrevet 21. oktober 2017 Det korte svaret: Høyrepopulisme. Det litt lengre svaret er at selv om innvandring også har negative konsekvenser, så har høyerpopulismen tatt av de siste 10 årene, godt hjulpet av bla. politikere som heller bensin på bålet i debatten for å sanke stemmer. Anonymkode: 270c7...5e2 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #6 Skrevet 21. oktober 2017 Jeg synes ikke utviklingen i Oslo er positiv. Men det er fordi det kommer inn totalt feil folk. Men jeg kjenner jo også til muslimer som kan oppføre seg. De har respekt for at andre sin religion og er opptatt av respekt. Er det virkelig folk her som utelukker å bli venn med en muslim fordi han er muslim? Anonymkode: 2e17c...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #7 Skrevet 21. oktober 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke fordommer når det er fakta. Anonymkode: 80216...561 Selvfølgelig er dette det første svaret som kommer. Anonymkode: 2e17c...3f7 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #8 Skrevet 21. oktober 2017 Kan man egentlig si at det er fordommer når det blir bekreftet gang på gang... Da er det jo fakta. Fint for deg hvis du bare kjenner til de som er oppegående men her hvor vi bor så er det faktisk ytterst få som faktisk har en jobb og bidrar i samfunnet. Ellers så hever de trygd på NAV og sitter på hver sin kafe. En for de somaliske, en for de iranske/tyrkiske, en for de pakistanske..og nevnte jeg det er bare menn. Står ute på gatehjørna og roper og glor på unge jenter som ikke får gå i fred for kommentarer og ekle menn som stirrer som om de aldri har sett en kvinne før. Utrolig ubehagelig. Anonymkode: 55481...b71 17
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #9 Skrevet 21. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det korte svaret: Høyrepopulisme. Det litt lengre svaret er at selv om innvandring også har negative konsekvenser, så har høyerpopulismen tatt av de siste 10 årene, godt hjulpet av bla. politikere som heller bensin på bålet i debatten for å sanke stemmer. Anonymkode: 270c7...5e2 Veldig merkelig det der... "populister" er viss nok bare noe som finnes på den politiske høyre-siden. Men dersom en skrulling fra venstresiden ønsker minimum 10 000 immigranter til Norge. Ja, da er man visst aldri "populist" Anonymkode: c7a28...986 8
HalldirV2 Skrevet 21. oktober 2017 #10 Skrevet 21. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det folk som er lite bereist eller har dere dårlige erfaringer med muslimer? Jeg synes folk her får tilhengere med en gang det nevnes noe negativt om muslimer. Jeg er enig i at innvandringspolitikken i Norge er vel naiv. Det er masse av de dårlige folka som har kommet inn dessverre. Men det er muslimer som er som oss, de har bare en annen oppvekst. Anonymkode: 2e17c...3f7 Muslimer eller islam? Fordommer forutsetter jo at man dømmer noen eller noe uten forkunnskap, jeg tror de fleste her inne har nok erfaring med islam til å gjøre seg opp en mening, og det uten at det er en fordom. Det finnes mange bra muslimer, men islam er ikke bra. 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #11 Skrevet 21. oktober 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig merkelig det der... "populister" er viss nok bare noe som finnes på den politiske høyre-siden. Men dersom en skrulling fra venstresiden ønsker minimum 10 000 immigranter til Norge. Ja, da er man visst aldri "populist" Anonymkode: c7a28...986 Selvsagt finnes det også venstrepopulister, men de har ikke vært så veldig synlig i det siste akkurat. Venstrepopulisme var det man gjerne hadde etter krigen, der man nesten skulle være kommunister for å være politisk korrekt. I disse dager er det for det meste høyrepopulisme som er "in", der folk sluker politikernes mantraer rått, som f. eks. mer privatisering, sette folkegrupper opp mot hverandre (dvs. innvandrere og nordmenn) og liberalisering for enhver pris. Brorparten forstår ikke engang at de stemmer mot sine egne interesser Anonymkode: 270c7...5e2 1
Gjest Peanut Skrevet 21. oktober 2017 #12 Skrevet 21. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig folk her som utelukker å bli venn med en muslim fordi han er muslim? Anonymkode: 2e17c...3f7 Det er jo folk her som ikke vil være venn med en kristen fordi vedkommende er kristen så da finnes det og folk som ikke vil være venn med en muslim fordi vedkommende er muslim. (Kristne og muslimer er ikke lik Bibelen eller Koranen, til opplysning for de uopplyste som synes å tro det).
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #13 Skrevet 21. oktober 2017 Politikerne som heller bensin på muslimhat-bålet er de som inviterer store horder av muslimske flyktninger inn i landet og dysser ned seksuelle overgrep som f.eks i Køln, Stocholm, Rotherham osv. Det er de som paradoksalt nok har skapt høyrebølgen i Europa. Anonymkode: 5290f...e85 9
Mari Y Skrevet 2. januar 2018 #14 Skrevet 2. januar 2018 På 21.10.2017 den 19.28, AnonymBruker skrev: Er det folk som er lite bereist eller har dere dårlige erfaringer med muslimer? Jeg synes folk her får tilhengere med en gang det nevnes noe negativt om muslimer. Jeg er enig i at innvandringspolitikken i Norge er vel naiv. Det er masse av de dårlige folka som har kommet inn dessverre. Men det er muslimer som er som oss, de har bare en annen oppvekst. Anonymkode: 2e17c...3f7 Det er nok fordi det har med menneskers psyke å gjøre. Noe forskning viser at fordommer hos mennesker er ganske normalt og vanskelig å skulle endre på. I tillegg er det holdninger man får fra foreldre og venner rundt seg. Dette i tillegg til at Europa har lidd pga terror- angrep fra islamister i tillegg til at man hadde noen sex- angrep som pågikk i Sverige, Tyskland og England, som ble dekket over. Problemet her er at folk lett setter likhetstegn mellom disse ugjerningene og 'muslimene', som at muslimer ikke er noe annet. Debatten blir fort unyansert pga et stort antall mennesker i kommentarfeltet som tenker veldig ensidig. Jeg vil tro Mange av dem har ingen eller lite omgang med muslimer
Mari Y Skrevet 2. januar 2018 #15 Skrevet 2. januar 2018 På 21.10.2017 den 23.55, AnonymBruker skrev: Politikerne som heller bensin på muslimhat-bålet er de som inviterer store horder av muslimske flyktninger inn i landet og dysser ned seksuelle overgrep som f.eks i Køln, Stocholm, Rotherham osv. Det er de som paradoksalt nok har skapt høyrebølgen i Europa. Anonymkode: 5290f...e85 Så du mener at muslimhat er greit? 1
Mari Y Skrevet 2. januar 2018 #16 Skrevet 2. januar 2018 På 21.10.2017 den 21.16, HalldirV2 skrev: Muslimer eller islam? Fordommer forutsetter jo at man dømmer noen eller noe uten forkunnskap, jeg tror de fleste her inne har nok erfaring med islam til å gjøre seg opp en mening, og det uten at det er en fordom. Det finnes mange bra muslimer, men islam er ikke bra. Nei, det er ikke tilfelle. Man skal i alle fall ikke gå ut ifra det. Det er ikke umulig at f eks noen lettere naive folk leser Merete Hodnes profil og tror at det stemmer, alt som står der . En skal ikke undervurdere at folk kan være lite kildekritiske. Så nei, det bør man ikke. På en annen side er islamkritikk og muslimfrykt to forskjellige ting. Problemet er at mye av det man ser på nett av kommentarer f eks dreier seg mer om frykt eller hat mot muslimer enn mot islam. Da har vi et problem 1
Mari Y Skrevet 2. januar 2018 #17 Skrevet 2. januar 2018 På 21.10.2017 den 20.00, AnonymBruker skrev: Kan man egentlig si at det er fordommer når det blir bekreftet gang på gang... Da er det jo fakta. Fint for deg hvis du bare kjenner til de som er oppegående men her hvor vi bor så er det faktisk ytterst få som faktisk har en jobb og bidrar i samfunnet. Ellers så hever de trygd på NAV og sitter på hver sin kafe. En for de somaliske, en for de iranske/tyrkiske, en for de pakistanske..og nevnte jeg det er bare menn. Står ute på gatehjørna og roper og glor på unge jenter som ikke får gå i fred for kommentarer og ekle menn som stirrer som om de aldri har sett en kvinne før. Utrolig ubehagelig. Anonymkode: 55481...b71 På hvilken måte gjør det det når det er 1.5 milliarder muslimer verden over?
Mari Y Skrevet 2. januar 2018 #18 Skrevet 2. januar 2018 På 21.10.2017 den 19.36, AnonymBruker skrev: Det korte svaret: Høyrepopulisme. Det litt lengre svaret er at selv om innvandring også har negative konsekvenser, så har høyerpopulismen tatt av de siste 10 årene, godt hjulpet av bla. politikere som heller bensin på bålet i debatten for å sanke stemmer. Anonymkode: 270c7...5e2 Og folks generelle mangel på kritisk tenkning, vil jeg tro. Samt retorikk fra politikere som Donald Trump, og masse annet. Og deretter glemmer man perspektiv 2
Mari Y Skrevet 2. januar 2018 #19 Skrevet 2. januar 2018 På 21.10.2017 den 19.30, AnonymBruker skrev: Er vel en blanding mellom fordommer og det at svært mange muslimer ønsker et levesett som strider med vestlige verdier. Anonymkode: 821b2...cbb Det er faktisk motbevist via statistikker at muslimer flest i Norge ønsker sharialover. Tallet i Norge ligger ganske lavt, ca under 20 % i hvert fall 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #20 Skrevet 2. januar 2018 Vil tro media også har noe med det å gjøre. I nesten hver sak etter en terroraksjon og navnet på gjerningspersonen er sluppet ut, så er det intervjuer med naboene/omgangskretsen til gjerningspersonen hvor de sier "han som alltid var så snill og grei. Han virket ikke som typen til å gjøre dette" Dette vil da si, for oss lesere, at vi kan ikke stole på personer i vår omgangskrets, da de plutselig kan bråvende og kjøre en lastebil inn i en folkemengde. Anonymkode: bb1e7...3ad 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå