Gå til innhold

Han er så redd for å betale bidrag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnefar har hatt 50/50 siden vårt felles barn var 2,5 år. Men fra skolestart var vi enig om at barnet skulle bo fast hos meg, og være hos far 3 helger i mnd + mesteparten av alle ferier.

Han gikk i ettertid tilbake på avtalen, og ville fortsette å ha 50/50, så det endte til slutt med ett advokatmøtet for å få til en skriftlig avtale.

Basert på ting han har sagt til meg underveis, har jeg skjønt at det å måtte betale bidrag veide tyngre hos han enn barnets beste. Så på møtet gikk han likevel med på at jeg skulle ha barnet fast, men var veldig opptatt av hvor mye det tilsvarte i prosent.

Advokaten regnet da ut antall dager samvær i løpet av ÅRET, og kom frem til at det tilsvarer omtrent 50%. Men jeg kan jo ikke ta utgangspunkt i ett ÅR! Jeg har jo månedlige utgifter og jeg betaler per idag ALT.

Sfo, fritidsaktivitet, klær og utstyr, melk/frukt på skole, og jeg har måtte gå ned i stilling på jobben min for å ha barnet fast, så jeg mottar litt sosialhjelp ved siden av, bare til jeg får mer jobb. Jeg har f.eks brukt tusenvis på klær og ting til skolestart, samt klær til vinteren, sko osv.

F.eks i november skal barnet være hos meg i 21 dager og hos far i 9 dager. Har ikke jeg da krav på bidrag/stønad som aleneforsørger?

Anonymkode: 5d869...fc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og barnefar har hatt 50/50 siden vårt felles barn var 2,5 år. Men fra skolestart var vi enig om at barnet skulle bo fast hos meg, og være hos far 3 helger i mnd + mesteparten av alle ferier.

Han gikk i ettertid tilbake på avtalen, og ville fortsette å ha 50/50, så det endte til slutt med ett advokatmøtet for å få til en skriftlig avtale.

Basert på ting han har sagt til meg underveis, har jeg skjønt at det å måtte betale bidrag veide tyngre hos han enn barnets beste. Så på møtet gikk han likevel med på at jeg skulle ha barnet fast, men var veldig opptatt av hvor mye det tilsvarte i prosent.

Advokaten regnet da ut antall dager samvær i løpet av ÅRET, og kom frem til at det tilsvarer omtrent 50%. Men jeg kan jo ikke ta utgangspunkt i ett ÅR! Jeg har jo månedlige utgifter og jeg betaler per idag ALT.

Sfo, fritidsaktivitet, klær og utstyr, melk/frukt på skole, og jeg har måtte gå ned i stilling på jobben min for å ha barnet fast, så jeg mottar litt sosialhjelp ved siden av, bare til jeg får mer jobb. Jeg har f.eks brukt tusenvis på klær og ting til skolestart, samt klær til vinteren, sko osv.

F.eks i november skal barnet være hos meg i 21 dager og hos far i 9 dager. Har ikke jeg da krav på bidrag/stønad som aleneforsørger?

Dette gir ingen mening. Du har gått ned i stilling på jobben din mens du venter på mer jobb?

Hvorfor kan ikke far ha barnet 50%, han ønsker jo det?

Anonymkode: 7f02a...aa2

• Liker 2
Skrevet

Det er bare å begynne å regne på det selv. Sett på hvor mange dager det tilsvarer i året for ja, det regnes ut på prosenten som man har i året og ikke fra måned til måned. Advokaten deres har sagt omtrent, og jeg må jo si at jeg lurer på hva omtrent betyr. Som du sier, så er det jo han som hovedsakelig tar seg av ferier og helger så det er jo naturlig at prosenten hans vil være høy. 

Det er naturlig å bruke en del når barna begynner på skolen, det kom jo ikke akkurat som noen overraskelse at de trenger sekk, penal og annet. Du kan se etter alternativer, kontakte hjelpeorganisasjoner for å høre om de har noe eller/og kjøpe brukt på finn.no. Du finner veldig mye fint der. :) 

Har du fått overgangsstønad tidligere? :) Men her teller også med grunnen til at du har redusert din stilling og hvor mye du har redusert den. Du sier at du gjorde det på grunn av barnet, men du sier ikke hvorfor. 

Utover det, så er jeg enig med AB at det AB har uthevede ikke gir mening.

Skrevet

Ja, jeg prøver å finne en annen jobb..

Og jeg skriver jo at vi har hatt 50/50 siden barnet var 2,5år, så da er det vel en grunn til at jeg vil ha mer omsorg nå.

Skrevet

Kan du ikke be han bidra til å kjøpe klær/betale SFO/aktiviteter? Far til mitt barn har aldri betalt bidrag men kjøper klær/skor/utstyr, og betaler for aktiviteter. Syns det er mye enklere enn å krangle om bidrag hit og dit. 

Anonymkode: 7936c...03c

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor bidrar han ikke? har dere ungen 50/50 så skal han så klart betale halvparten av både skolesaker og SFO osv. 

Anonymkode: 50d06...575

• Liker 9
Gjest making.a.mess
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om dere har 50/50 i løpet året eller måneden spiller ingen rolle. Ved 50/50 skal utgifter deles i to. Dvs du kan sende han sfo regningen annenhver måned pluss fritidsaktivitetkostnad og klær. 

Skrevet
11 minutter siden, SesameStreet skrev:

Det er bare å begynne å regne på det selv. Sett på hvor mange dager det tilsvarer i året for ja, det regnes ut på prosenten som man har i året og ikke fra måned til måned. Advokaten deres har sagt omtrent, og jeg må jo si at jeg lurer på hva omtrent betyr. Som du sier, så er det jo han som hovedsakelig tar seg av ferier og helger så det er jo naturlig at prosenten hans vil være høy. 

Det er naturlig å bruke en del når barna begynner på skolen, det kom jo ikke akkurat som noen overraskelse at de trenger sekk, penal og annet. Du kan se etter alternativer, kontakte hjelpeorganisasjoner for å høre om de har noe eller/og kjøpe brukt på finn.no. Du finner veldig mye fint der. :) 

Har du fått overgangsstønad tidligere? :) Men her teller også med grunnen til at du har redusert din stilling og hvor mye du har redusert den. Du sier at du gjorde det på grunn av barnet, men du sier ikke hvorfor. 

Utover det, så er jeg enig med AB at det AB har uthevede ikke gir mening.

Det koster vesentlig mer for meg å nå handle mat for 4 uker fremover, i stedet for bare 2 uker. Jeg har jo ikke noe bedre økonomi nå enn før.. Og ja, jeg har selvfølgelig kjøpt klær, yttertøy og sko så billig som mulig og noe fra Finn. 

Jeg hadde en 50-60% stilling som var tilpasset det at jeg hadde barn annenhver uke. Det er en kveldsjobb. Så ble jeg og far enig, muntlig, om at jeg skulle få barnet fra skolestart, så jeg fortalte det til arbeidsgiveren min, så han kunne lete etter ny ansatt, ettersom vi er 3 mennesker som jobber der. Og min stilling ble dermed overtatt av en annen. Uten at jeg fikk full omsorg fra avtalt tidspunkt likevel🙄

Skrevet

Ta hele saken via nav innkrevivg. Det hjalp meg på banen og mst på bordet etter en stund. Klæ har jeg pent kjøpt selv, men krev skriftlig hjelp fra nav. Så løser de resten. Jeg kunne ikke vært de foruten.

• Liker 2
Skrevet

Det koster jo penger for far å ha nesten alle ferier og!! Da får han betale halvparten av alle klær og halvparten av sfo da.

Anonymkode: cfa5c...41c

• Liker 2
Skrevet

Det er jo du som helt frivillig gjør deg avhengig av bidrag. Hvorfor skal du ikke kunne jobbe mye mer enn 50%, med omsorg for ett skolebarn, om så 100% omsorg. Du sa opp jobben? Hadde det ikke vært bedre å skaffe barnevakt/la far ha de kveldene/dagene til annen jobb var i boks? En eller annen måte må du da ha sett for deg å forsørge både deg selv og barnet? Barnets far/et barnebidrag kan da ikke kompensere for en jobb, uansett hvor mye han skulle betalt. 

Anonymkode: 667be...deb

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det koster vesentlig mer for meg å nå handle mat for 4 uker fremover, i stedet for bare 2 uker. Jeg har jo ikke noe bedre økonomi nå enn før.. Og ja, jeg har selvfølgelig kjøpt klær, yttertøy og sko så billig som mulig og noe fra Finn. 

Jeg hadde en 50-60% stilling som var tilpasset det at jeg hadde barn annenhver uke. Det er en kveldsjobb. Så ble jeg og far enig, muntlig, om at jeg skulle få barnet fra skolestart, så jeg fortalte det til arbeidsgiveren min, så han kunne lete etter ny ansatt, ettersom vi er 3 mennesker som jobber der. Og min stilling ble dermed overtatt av en annen. Uten at jeg fikk full omsorg fra avtalt tidspunkt likevel🙄

Var det egentlig smart å kreve hovedomsorgen ? Og det er faktisk vanlig å jobbe selv om man har barn.. jobber du ikke har du heller ikke behov for SFO, så du kan jo spare litt der..

og dersom far har barna ferier og helger slik at det blir 50/50 så har han de jo like mye som deg..

For meg virker det like mye som om du er redd for å ikke få bidrag som han er for å betale.. 

Anonymkode: 1dc42...300

• Liker 4
Skrevet

Dersom du tenker slik vil jo du måtte betale bidrag til far om sommeren når han har barnet hele tiden. Derfor må man vel regne hvor mye man har barnet tilsammen i løpet av et år. Det jeg ikke helt skjønner er hvordan far tenker å få feriene til å gå opp dersom han er i jobb. De fleste med barn i småskolen må jo dele litt på feriekabalen for å få det til å gå opp. Og betyr denne delingen at du aldri får jul, påske eller sommerferie sammen med barnet? 

Jeg tenker at dette iallefall var en lærepenge om at du aldri må endre på jobb el. før du har fått en underskrevet avtale om samvær. Dette med fordeling av utgifter til SFO burde du vel tatt opp når dere hadde advokaten der. Far må vel ha ferie-SFO uansett? 

Anonymkode: a99c5...7b7

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du tenker slik vil jo du måtte betale bidrag til far om sommeren når han har barnet hele tiden. Derfor må man vel regne hvor mye man har barnet tilsammen i løpet av et år. Det jeg ikke helt skjønner er hvordan far tenker å få feriene til å gå opp dersom han er i jobb. De fleste med barn i småskolen må jo dele litt på feriekabalen for å få det til å gå opp. Og betyr denne delingen at du aldri får jul, påske eller sommerferie sammen med barnet? 

Jeg tenker at dette iallefall var en lærepenge om at du aldri må endre på jobb el. før du har fått en underskrevet avtale om samvær. Dette med fordeling av utgifter til SFO burde du vel tatt opp når dere hadde advokaten der. Far må vel ha ferie-SFO uansett? 

Anonymkode: a99c5...7b7

Jeg har kanskje ikke rett på bidrag, men han må hvertfall være med på utgiftene.

Og jeg har barnet halve sommeren og halve juleferien.

Og ja, jeg forstår at det var dumt å "si opp" jobben før jeg hadde noe annet, men det ble bare sånn. Vi er 3 ansatte, så hvis én reduserer sin stilling, er stedet avhengig av å få inn en ny litt raskt..

Jeg har fått sosialhjelp en stund uansett, da lønna ikke dekket mine månedlige utgifter, og jeg har prøvd lenge å finne en 100% jobb, for jeg skal selvfølgelig jobbe!👍

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Økonomisk sett ville det vært mer lønnsomt for deg å ha 50/50. Da må dere dele på SFO kostnadene og alle månedene ville vært like i forhold til kostnader på mat og klær til barnet. Samt kunne du jobbet mer når barnet var hos far annenhver uke. 

Far må uansett ha klær til barnet når barnet er hos han, men litt enklere å sette ned foten på dette når det er annenhver uke. 

Sier meg enig at det virker som du er like bekymret, vis ikke mer for dette med barnebidraget. Vet ikke om du har krav på overgangsstødnad i dette tilfellet. 

Men hva er egentlig best for barnet? Trivdes han i 50/50 løsning? DET er det viktigste her og er det dere bor fokusere på. Klarer du ikke å forsørge barnet ditt økonomisk må du finne en løsning på dette. Det skal ikke gå utover barnets behov. 

Anonymkode: 4e6a8...df6

• Liker 1
Skrevet

Flere sier jeg burde fortsette å ha 50/50. Nå er det selvfølgelig en god grunn til at jeg ikke ønsket å fortsette med dette fra skolestart, da far ikke er særlig pliktoppfyllende eller rutinert. Far klarer ikke stå opp om morgenen, følge opp med lekser, han bor for langt unna skolekretsen, han betaler ikke regninger og leverer ikke svarslipper i tide. I tillegg er han opprinnelig fra ett annet land, og gjør seg ikke godt nok forstått språklig. Han har ellers flyttet 12 ganger på 3 år, fordi han ikke klarer å holde en leilighet og han er en sleiping når det gjelder økonomi. Han har også barn fra før, og jeg har sett hvordan han har lurt seg unna å ta ansvar for dem og at han faktisk ikke forstår hva det koster å ha barn.

Vi var enig om at jeg skulle få hovedansvaret, nettopp fordi at da slipper han å stå opp tidlig om morgenen og levere/hente i tide og smøre matbokser og hjelpe til med lekser og følge opp leggetider. Far vil bare gjøre det som er gøy! Og det er å være helgepappa.. 

Og jeg skal heller ikke måtte forsvare at jeg får sosialhjelp for en periode. Det fikk jeg før denne omsorgssaken startet, så at jeg gikk ned i stilling, var ikke det som utløste det. Det er ikke like enkelt for alle å komme seg ut i arbeid og få en fulltidsjobb, men gudene skal vite at jeg prøver! Jeg hadde heller jobbet gratis, enn å bli hjemmeværende👍

TS

• Liker 2
Skrevet

Eneste jeg reagerer på, er at han skulle ha barnet 3 helger i mnd. Da har jo du allverdens tid i helgene til å jobbe, og gjøre hva du vil, mens han er bundet fast nesten hver eneste helg. I tillegg må barnet flyttes på nesten hver fredag. Synes barnet det er greit - å være på farten 3 av 4 helger i mnd, samt nesten aldri ha ferie med deg? 

Anonymkode: ba2c8...4d1

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste jeg reagerer på, er at han skulle ha barnet 3 helger i mnd. Da har jo du allverdens tid i helgene til å jobbe, og gjøre hva du vil, mens han er bundet fast nesten hver eneste helg. I tillegg må barnet flyttes på nesten hver fredag. Synes barnet det er greit - å være på farten 3 av 4 helger i mnd, samt nesten aldri ha ferie med deg? 

Jeg jobber i helgene. Og barnet har allerede "vært på farten" annenhver mandag, så dette må da være bedre å forholde seg til. Vi har da fortsatt muligheten til å feriere både sommer og vinter, så det ser jeg ikke på som noe problem.

TS

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i helgene. Og barnet har allerede "vært på farten" annenhver mandag, så dette må da være bedre å forholde seg til. Vi har da fortsatt muligheten til å feriere både sommer og vinter, så det ser jeg ikke på som noe problem.

TS

Nei, jeg lurte på hva barnet syntes om det :)

Skrevet

Det er jo en ting om du ikke får direkte bidrag når dere har 50/50, men han må jo være med på å forsørge sitt barn og dekke utgifter knyttet til utstyr, aktiviteter, klær, SFO etc! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...