Gjest Gjest, kvinne Skrevet 23. januar 2005 #1 Skrevet 23. januar 2005 Jeg vet ikke helt om det som såret meg så voldsomt i dag er noe andre ville reagere på overhode. Settingen er slik: Jeg og mannen min har vært gift i over 20 år. Noe overseg lykkelig ekteskap har det vel aldri vært, ikke for min del, men årene har gått så fort og alle forpliktelsene har fulgt med. Det er ikke lett å bryte ut selv om det meste oss imellom skulle tilsi at jeg burde. Vi er så ulike, og han har overhode ikke samme interesser som meg lenger. Eller motsatt. Jeg mener ikke at vi, som par, skal gå opp i hverandres liv slik at hans hobby blir min eller vise verca. Kanskje fordi jeg har min hobby blir jeg mere tilfreds i dagliglivet. Mye rot i starten her.Skal prøve å komme til saken. Min mann har aldri rost meg uoppfordret. Ikke sagt at han er glad i meg. Han har heller gjort meg til en gjenstand for moro i andres påhør. Har vi besøk ,eller er hos noen, har han lett for å bruke meg som en kilde til latter. Noe som sårer meg dypt, og som jeg har tatt opp med han utallige ganger. Han skjønner ikke hva jeg mener. For han gjør det ikke for å være lei, sier han. Episodene er " tusentallig". Føler at for hver gang så dreper han noe i meg. Og idag syns jeg det han sa tok kaka Vi så på en film tatt opp for 22 år siden,en smalfilm. Man er jo ung der, og moten er jo også slik det var på 80-tallet. Jeg sier: " Fy flate så stygg jeg var". Noe som ikke ble kommentert, og det var ikke meningen heller. Kom bare som en kommentar, tenkte høyt, utfra hvordan jeg så ut. Svære briller, mager, bleik og lite ok på håret. Senere fikk vi besøk av et vennepar. Jeg fortalte om filmen, og sier med en liten latter: " Du skulle sett så stygg jeg var". Da hører jeg mannen min si til kompisen: " Det har jo ikke akkurat forandret seg"! :o Jeg ble så lei meg. Syns det var utrolig ondt sagt. Mulig jeg overreagerer her. Men har da aldri kunne si noe slikt til noen! Hva mener dere? Hvordan ville dere ha reagert? Har ikke fått sagt noe til han ennå for da besøket reiste, sovnet han i stolen sin. Men skal nok si noe senere.
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #2 Skrevet 23. januar 2005 Det var direkte ondsinnet. Om han er en så liten mann at han må more seg selv og andre på din bekostning, så sier jo det mye om han som menneske. Hva med å få seg en partner som får deg til å føle deg bedre? Eller leve alene og likevel ha det bedre? Vil ikke gi råd, men tenk over at du bare har ett liv. Klart din livspartner skal være din støtte, backe deg opp og være stolt av deg. Ikke få deg til å føle seg mindre enn minst. Han skulle hatt seg en smekk,idioten.
*melis* Skrevet 23. januar 2005 #3 Skrevet 23. januar 2005 Jeg personlig synes mannen din behandler deg en smule respektløst. Greit med noen humoristiske bemerkninger sånn innimellom, men da bør det komme klart frem at man ikke mener noe med det. Jeg ville absolutt tatt opp dette med ham, og hvis han ikke viser tegn til bedring bør du kanskje revurdere ekteskapet..? Dessuten synes jeg også det er merkelig at han aldri sier at han er glad i deg. :-?
Snuselille Skrevet 23. januar 2005 #4 Skrevet 23. januar 2005 Nå har ikke jeg et 20 år langt ekteskap bak meg, er vel litt yngre i faget. MEN det du forteller om er så absolutt ikke godtatt i mitt hus iallefall. Ikke kommer det til å skje heller, samboeren min er ikke av den typen som sier at jeg er stygg. Det er du som må bestemme hva som er best for deg her. Men utifra mitt synspunkt, så bryter han deg ned om du fortsetter å bli hos han. Vet det er vanskelig å gå, spesielt etter så lang tid, men noen ganger må man vel bare veie for og imot. Håper du finner ut av situasjonen. Og at du gjør det som du selv mener er best for DEG:) Lykke til! Klem fra S.
Gjest Kaffegjesten Skrevet 23. januar 2005 #5 Skrevet 23. januar 2005 Nå har også jeg vært gift en endel mer enn 20 år. Jeg registrerer også at kona var mye penere da enn nå. Så er det en god grunn til å kikke seg i speilet. Jo, det er faktisk noe som har forandret seg hos meg også på de årene. Men jeg er glad i kona, kikker mye på henne enda - og får av og til en vennlig klaps - "ikke se sånn da" og så ler hun til meg. Hun er jeg glad, kanskje mer nå enn da. Jeg vet at jeg ikke har vært den letteste å være gift med. Tror det er noe grunnleggende din mann ikke har forstått. Det må/bør du gjøre noe med sporenstreks. Jeg hadde ikke villet ha det slik et sekund, heller ikke kona. Det er forskjell på en fleipete kommentar og at kommentarene er slik alltid, likeså sårende kommentarer og de som kan oppfattes som en fleip. Skal ikke mye omløp til for å forstå det. Flere her har jo vært inne på det sentral punkt for de fleste kjærestepar - respekt for hverandre.
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 23. januar 2005 #6 Skrevet 23. januar 2005 For en dust. Jeg hadde Skjønnr ikke at du ikke sa noe!
Gjest Madam Felle Skrevet 23. januar 2005 #7 Skrevet 23. januar 2005 Jeg hadde blitt fly forbanna, og gitt han svar på tiltale. :evil:
Cata Skrevet 23. januar 2005 #8 Skrevet 23. januar 2005 Som så mange ganger før: enig med Kaffegjesten. Din mann er respektløs. En fleip i ny og ne kan alle tåle, og de færreste av oss blir vel vakrere med åra, men når mannen din stadig vekk rakker ned på deg eller kommer med negative kommentarer så er du i din fulle rett til å synes han går for vidt. Du skriver at du har forsøkt å ta det opp med ham flere ganger, men at han ikke innser (eller vil innse) at det er et problem for deg. Hva med samlivskurs eller familieterapi? Så kanskje han lærer å høre etter og kommunisere bedre -og skjønner hva han selv sier. Er det mulig å få ham med på noe slikt? (Han høres ikke ut som typen som vil det, men kanskje han faktisk skjønner at forholdet er i fare hvis du foreslår noe slikt?)
Gjest Embla s Skrevet 23. januar 2005 #9 Skrevet 23. januar 2005 :o Hvordan reagerte gjestene? (eller er de vant til at han sier sånne ting til/om deg?)
Gjest Gjesta Skrevet 24. januar 2005 #10 Skrevet 24. januar 2005 Jeg hadde blitt fly forbanna' date=' og gitt han svar på tiltale. :evil:[/quote'] Jeg også! Har en "kompis" som driver på sånn med kona,...hun sitter såret tilbake og sier ingenting. (Ja, vi vennene gir beskjed om hva vi syns,...men han tror vi fleiper )
Gjest seroxata Skrevet 24. januar 2005 #11 Skrevet 24. januar 2005 unnskyld meg, men mannen din høres ut som en respektløs tosk! Det er ok med litt fleiping her og der, men å si noe slikt! Jeg hadde flydd i taket! Og i løpet av 20 år har han ikke sagt han er glad i deg? Høres jo rent deprimerende ut! Jeg ville tatt mannen et basketak og sagt til han hvor landet ligger! Du fortjener bedre behandling enn det! :evil:
Gjest Gjest, kvinne Skrevet 24. januar 2005 #12 Skrevet 24. januar 2005 Takk for alle svar. Har nok tenkt på det med familierådgivning mere en en gang,men som det ble satt spørsmålstegn ved her...jeg vet at det er helt uaktuelt for han. Tilbake til gårsdagen så sa jeg det til han hvor såret jeg ble." Herregud..ikke begynn nå igjen da",sa han. Men etterhvert så tror jeg kanskje han skjønte litt hva jeg mente. Han mente at han hadde skjerpet seg den siste tiden. Mulig det,sa jeg,men det oppveier allikevel ikke det du sa tidligere.Han mente selvfølgelig ikke det han sa da! Men jeg klare ikke å rettferdiggjøre det allikevel. Det såret meg så innmari Vel,vel....som maner reder så ligger man! Det er jo kun jeg selv som kan gjøre noe med situasjonen. Takk igjen for svar.
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2005 #13 Skrevet 24. januar 2005 Syns seriøst du burde vurdere å gå fra den mannen din. Du har nå enda muligheten til å finne noen som behandler deg med respekt og som sier at de er glad i deg. Hvis du aldri har vært lykkelig i ekteskapet så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke prøver å bli lykkelig uten ham. Om ikke annet så kanskje han skjønner at du har fått nok av dritten hans.
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2005 #14 Skrevet 24. januar 2005 Hei! Må bare inn å si at du ikke må finne deg i dette. Og sier han at han uaktuelt for han med familierådgivning, kan du jo svare at det er uaktuellt med den oppførselen hans. Ikke la han tråke på deg!
Gjest Litjmæ Skrevet 24. januar 2005 #15 Skrevet 24. januar 2005 Hvorfor er det uaktuelt for han med familierådgivning? Det ville jo ellers være en mulighet til å ordne opp i det... Hvis ikke - hva med en pause?
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2005 #16 Skrevet 24. januar 2005 Fy faen så lumpen av mannen din. Han skal bygge deg opp, ikke rive deg ned...
Gjest Lompa Skrevet 24. januar 2005 #17 Skrevet 24. januar 2005 :o Hadde MIN mann sagt noe sånt, hadde jeg henta gardintrappa,klatret opp og gitt ham en så han måtte ligge på alle fire og plukke tenner etterpå! Ærlig talt! Men hva med å vise ham innlegget ditt, prøve å få ham til å forstå hvor mye det sårer deg. Hvis ikke,vil jeg faktisk råde deg til å søke separasjon og ta en tenkepause. Gift i 20 år? Da er du trolig et sted mellom 40 og 50? Da har du fortsatt ALT for mange år igjen å leve med en som ikke gjør deg lykkelig. ELLER du kan ha mange deilige år foran deg UTEN ham.Evt MED ham, hvis han endrer seg.... Lykke til!
Gjest gjest1 Skrevet 25. januar 2005 #18 Skrevet 25. januar 2005 Skjønner godt at du ble såret, hadde det vært meg hadde jeg antagelig begynt å grine for deretter å blir rasende! Sånt kan man ikke si om den man er sammen med!!!!!! SLEM, SLEM MANN!!!! (antagelig lite konstruktivt, men jeg blir så sint!!!)
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #19 Skrevet 25. januar 2005 Jeg har faktisk sett menn endre oppførsel overfor kona etter nesten like mange års ekteskap. Det gjorde de etter kona satte hardt mot hardt, og sa klart ifra at fortsetter dette så går jeg. Og han ene var faktisk konemishandler - som greide å slutte med både fysisk og psykisk vold etter at hun sa ifra og han skjønte alvoret. Det er alltid håp, men da må du nok sette hardt mot hardt. Si at om dette ikke endrer seg vil du heller være alene - men da må du mene det også, og være villig til å gjennomføre det om han ikke endrer seg. For å være ærlig - denne mannen respekterer deg ikke i dag og jeg tror du vil ha det bedre alene enn slik situasjonen er i dag. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå