AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #1 Skrevet 21. oktober 2017 Hei! Det er over to mnd siden min AAP gikk ut og jeg har siden da ikke sendt meldekort. Men jeg trodde jeg skulle få et vedtak på at jeg var ferdig avklart? Har dere andre fått det? Anonymkode: ad121...bf3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #2 Skrevet 21. oktober 2017 Vet om mange som forsatt får penger når vedtaket var over. Noen av dem forsatt etter 7-8 måneder.... Så hvorfor slutte å sende meldekort? Anonymkode: 07356...ddd 2
altflyter Skrevet 21. oktober 2017 #3 Skrevet 21. oktober 2017 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet om mange som forsatt får penger når vedtaket var over. Noen av dem forsatt etter 7-8 måneder.... Så hvorfor slutte å sende meldekort? Anonymkode: 07356...ddd Fordi det er straffbart og ulovlig? Om nav finner ut at folk som er ferdig avklart og ikke har rett på pengene fortsatt mottar penger, så kan de risikere å måtte betale tilbake hver krone... Pluss at det er uetisk å snylte på felleskapet når man ikke lenger har krav på det. Det gjør at folk som har et reelt behov risikerer å bli mistenkeliggjort. Til ts: Jeg ville tatt en telefon til nav og rett og slett spurt dem. De er kjapp med å sende vedtak om du varsler dem, men dette er ditt eget ansvar å gjøre. Endret 21. oktober 2017 av altflyter 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #4 Skrevet 21. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet om mange som forsatt får penger når vedtaket var over. Noen av dem forsatt etter 7-8 måneder.... Så hvorfor slutte å sende meldekort? Anonymkode: 07356...ddd Fordi man må betale tilbake hver krone hvis nav finner ut av det Anonymkode: df13b...39b 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #5 Skrevet 21. oktober 2017 55 minutter siden, altflyter skrev: Fordi det er straffbart og ulovlig? Om nav finner ut at folk som er ferdig avklart og ikke har rett på pengene fortsatt mottar penger, så kan de risikere å måtte betale tilbake hver krone... Pluss at det er uetisk å snylte på felleskapet når man ikke lenger har krav på det. Det gjør at folk som har et reelt behov risikerer å bli mistenkeliggjort. Til ts: Jeg ville tatt en telefon til nav og rett og slett spurt dem. De er kjapp med å sende vedtak om du varsler dem, men dette er ditt eget ansvar å gjøre. Vet du hva de skriver i vedtaket? For eksempel bare at AAP- mottaker anser seg ferdig avklart? Eller skriver de mer sensitiv informasjon? Jeg hadde en saksbehandler med skrivekløe og hun skrev lange avhandlinger for hvert møte vi var på. Det var så utrolig ubehagelig at hun noterte ned alt (hvorfor? Jeg var jo der! ), inkludert egne tolkninger, og deretter gjorde det til en del av "journalen" man har i nav. Det er ingen oversikt over hvem som har lest disse avhandlingene og det virker som det er helt ute av kontroll hvem som har innsyn i veldig private rapporter som ligger på nav. Så jeg har ikke så lyst å purre på et vedtak heller, siden jeg ikke har peiling på hva hun vil skrive, og jeg er bare så ufattelig glad for å være ute av det systemet. TS. Anonymkode: ad121...bf3 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #6 Skrevet 21. oktober 2017 Jeg hadde en kjerring som ut av det blå på tiltaket, ba meg om å komme på møte den dagen før ferien med NAV, for avslutte AApen, 9 dager før hadde hun avtalt med meg at jeg skulle starte på praktsis den dagen jeg kom hjem fra ferien. skikkelig bitch. Anonymkode: ddf75...887 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #7 Skrevet 21. oktober 2017 1 hour ago, altflyter said: Fordi det er straffbart og ulovlig? Om nav finner ut at folk som er ferdig avklart og ikke har rett på pengene fortsatt mottar penger, så kan de risikere å måtte betale tilbake hver krone... Pluss at det er uetisk å snylte på felleskapet når man ikke lenger har krav på det. Det gjør at folk som har et reelt behov risikerer å bli mistenkeliggjort. Til ts: Jeg ville tatt en telefon til nav og rett og slett spurt dem. De er kjapp med å sende vedtak om du varsler dem, men dette er ditt eget ansvar å gjøre. Man har rett på penger 3 mnd etter at man ferdig avklart. NAV bommer sjeldent på noe sånt-selvom man skulle sende inn meldekort-og det er faktisk noe man skal gjøre for å få videre hjelp. så please ikke svar på noe du tydeligvis ikke har peiling på. Anonymkode: ddf75...887 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #8 Skrevet 21. oktober 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg hadde en kjerring som ut av det blå på tiltaket, ba meg om å komme på møte den dagen før ferien med NAV, for avslutte AApen, 9 dager før hadde hun avtalt med meg at jeg skulle starte på praktsis den dagen jeg kom hjem fra ferien. skikkelig bitch. Anonymkode: ddf75...887 "ferien min startet Anonymkode: ddf75...887
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #9 Skrevet 21. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har rett på penger 3 mnd etter at man ferdig avklart. NAV bommer sjeldent på noe sånt-selvom man skulle sende inn meldekort-og det er faktisk noe man skal gjøre for å få videre hjelp. så please ikke svar på noe du tydeligvis ikke har peiling på. Anonymkode: ddf75...887 Jeg tror du må få atter et vedtak for å ha rett til de 3 månedene ekstra...Tror vedtaket kalles "ventetid på arbeid". Altså er det penger du skal få mens du søker jobb. Anonymkode: ad121...bf3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #10 Skrevet 21. oktober 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Jeg tror du må få atter et vedtak for å ha rett til de 3 månedene ekstra...Tror vedtaket kalles "ventetid på arbeid". Altså er det penger du skal få mens du søker jobb. Anonymkode: ad121...bf3 Det stemmer, og det vedtaket har du krav på. Men du må sende inn meldekort, og det burde også å gjøre slik at man er aktiv i systemet for å hjelp videre. Meget viktig! Anonymkode: ddf75...887
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #11 Skrevet 21. oktober 2017 Just now, AnonymBruker said: Det stemmer, og det vedtaket har du krav på. Men du må sende inn meldekort, og det burde man også å gjøre. slik at man er aktiv i systemet for å hjelp videre. Meget viktig! Anonymkode: ddf75...887 Sorry jeg skriver som gris Anonymkode: ddf75...887
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #12 Skrevet 21. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva de skriver i vedtaket? For eksempel bare at AAP- mottaker anser seg ferdig avklart? Eller skriver de mer sensitiv informasjon? Jeg hadde en saksbehandler med skrivekløe og hun skrev lange avhandlinger for hvert møte vi var på. Det var så utrolig ubehagelig at hun noterte ned alt (hvorfor? Jeg var jo der! ), inkludert egne tolkninger, og deretter gjorde det til en del av "journalen" man har i nav. Det er ingen oversikt over hvem som har lest disse avhandlingene og det virker som det er helt ute av kontroll hvem som har innsyn i veldig private rapporter som ligger på nav. Så jeg har ikke så lyst å purre på et vedtak heller, siden jeg ikke har peiling på hva hun vil skrive, og jeg er bare så ufattelig glad for å være ute av det systemet. TS. Anonymkode: ad121...bf3 Det som står om deg i NAV sitt arkiveringssystem, inkludert notater og alle opplysninger, altså "mappa di", kan leses av ansatte ja, men det logges hvem som leser hva. Så at hvem som helst leser den, og at det ikke finnes et system for å fange opp misbruk av opplysninger, trenger du ikke å uroe deg for. Det er ikke ute av kontroll, som du frykter. Jeg er bruker i NAV, og ansatt på et annet NAV-kontor, og jeg har ikke lov til å søke opp min egen mappe. Du kan også be om å få se alt som står, det har du rett til, men da sammen med en veileder, slik at det kan forklares. Alt som står, skal være skrevet som at du kan lese det. For det kan du, i teorien. Å notere under møter med bruker, og å være nøyaktig og grundig i notater og journalføring, er en viktig del av jobben. Har du ikke fått et vedtaksbrev, som sier når din AAP gikk ut? Hvordan ble saken din avsluttet? Midt i et AAP-vedtak, som du sluttet å sende meldekort i? Anonymkode: 63194...6ec
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #13 Skrevet 21. oktober 2017 Jeg trykte "ønsker ikke være registrert hos nav videre" på siste meldekortet, så fikk jeg et vedtaksbrev i nettpostkassen min, men info. Men ingen sensitiv info. Også var det slutt på pengene. Anonymkode: 5cd1d...9c3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #14 Skrevet 21. oktober 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Jeg trykte "ønsker ikke være registrert hos nav videre" på siste meldekortet, så fikk jeg et vedtaksbrev i nettpostkassen min, men info. Men ingen sensitiv info. Også var det slutt på pengene. Anonymkode: 5cd1d...9c3 Derfor viktig å ikke sluttte med å sende inn meldekort (sender du ikke inn meldekort står du som uaktiv arbeidsøker og da for du bl annen ikke søke om sosial penger-du får penger til slutt med mye mas. og selvsagt betaler ikke nav for de 2 mnd fpr tull med det) og hvis det er slik at man har man ikke krav på penger så er det ikke sånn at NAV bare betaler ut,.de har rutiner på det-så det er nesten umilig. Anonymkode: ddf75...887
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #15 Skrevet 21. oktober 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som står om deg i NAV sitt arkiveringssystem, inkludert notater og alle opplysninger, altså "mappa di", kan leses av ansatte ja, men det logges hvem som leser hva. Så at hvem som helst leser den, og at det ikke finnes et system for å fange opp misbruk av opplysninger, trenger du ikke å uroe deg for. Det er ikke ute av kontroll, som du frykter. Jeg er bruker i NAV, og ansatt på et annet NAV-kontor, og jeg har ikke lov til å søke opp min egen mappe. Du kan også be om å få se alt som står, det har du rett til, men da sammen med en veileder, slik at det kan forklares. Alt som står, skal være skrevet som at du kan lese det. For det kan du, i teorien. Å notere under møter med bruker, og å være nøyaktig og grundig i notater og journalføring, er en viktig del av jobben. Har du ikke fått et vedtaksbrev, som sier når din AAP gikk ut? Hvordan ble saken din avsluttet? Midt i et AAP-vedtak, som du sluttet å sende meldekort i? Anonymkode: 63194...6ec Aha! Oppklarende, takk skal du ha! Jeg hadde et siste møte med nav og fastlege, bare dager før mitt 3- årige forløp med AAP gikk ut. På møtet satte saksbehandler et vilkår for videre AAP som jeg ikke kunne gå med på (å gå med på det ville innebære at jeg av diverse årsaker fikk et stort hull i cv). Så jeg takket for meg, og sendte deretter det siste meldekortet, som gjaldt for de to ukene som allerede hadde passert. MEN jeg skrev at jeg fortsatt ville stå registrert hos nav. Er det dette som er årsaken til at jeg ikke har fått vedtaket kanskje? Bør jeg gå inn på nav.no, sende meldekort og registrere at jeg ikke vil være registrert lenger? Men det er jo flere meldekortperioder som har passert, og det var så mye styr i den avsluttende fasen, så jeg synes det er rart at saksbehandler bare lar det fade ut... Anonymkode: ad121...bf3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #16 Skrevet 21. oktober 2017 Dette høres rart ut. Har du en god dialog med saksbehandler? Ring nav, og få et møte hvis noe er uklart. Anonymkode: 49036...567
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #17 Skrevet 21. oktober 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Derfor viktig å ikke sluttte med å sende inn meldekort (sender du ikke inn meldekort står du som uaktiv arbeidsøker og da for du bl annen ikke søke om sosial penger-du får penger til slutt med mye mas. og selvsagt betaler ikke nav for de 2 mnd fpr tull med det) og hvis det er slik at man har man ikke krav på penger så er det ikke sånn at NAV bare betaler ut,.de har rutiner på det-så det er nesten umilig. Anonymkode: ddf75...887 Jeg ønsket ikke å være registrert mer. Så derfor gjorde jeg det slik. Hadde annen inntekt, så jeg trengte ikke noe sosialstønad. Anonymkode: 5cd1d...9c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå