Gå til innhold

Enkle planter innendørs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fullstendig amatør når det kommer til planter, men skulle gjerne hatt et par for å live opp den nye leiligheta og bedre lufta; og siden jeg er så amatør, så lurer jeg på om noen har tips om planter som gir bedre luft og er enkle å holde ved like?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vindusblad (Monstera deliciosa). Den klarer seg uten alt for mye lys, er dekorativ, og luftrøttene den lager, gjør at den kan trekke fuktighet fra lufta. Så den er nokså robust i forhold til manglende vanning (men er ikke noen kaktus, altså!).

Anonymkode: 10bd7...f82

• Liker 2
Skrevet

Blankblad (Zamioculcas) er superlette å få til. Samme med Aloe Vera og Svigermorstunge :) 

Anonymkode: 1fbfb...ccc

• Liker 2
Skrevet

Paraplyplante (Schefflera arboricola). Har hatt en i 5 år nå som tilsynelatende er udødelig - om jeg så skulle glemme å vanne den på en måned. 

Anonymkode: 8b6dc...7d2

• Liker 1
Skrevet

Takker for flotte råd!

Jeg reiser mye, så det er jo fint med noen som klarer seg et par uker aleine i ny og ne. 

Skrevet

Hva med en liten kaktus? :cowboy:             

Anonymkode: 0d347...49c

• Liker 1
Skrevet

Vil også si at orkideer er lette å få til. Alt de trenger er en gjennomvanning en gang i uka. Fyll potteskuleren med vann og la den stå noen minutt, hell av :) 

• Liker 1
Skrevet

Fredslilje, eneste jeg greier å holde liv i!

Skrevet
På 21.10.2017 den 14.24, AnonymBruker skrev:

Vindusblad (Monstera deliciosa). Den klarer seg uten alt for mye lys, er dekorativ, og luftrøttene den lager, gjør at den kan trekke fuktighet fra lufta. Så den er nokså robust i forhold til manglende vanning (men er ikke noen kaktus, altså!).

Anonymkode: 10bd7...f82

På 21.10.2017 den 14.24, AnonymBruker skrev:

Blankblad (Zamioculcas) er superlette å få til. Samme med Aloe Vera og Svigermorstunge :) 

Jeg gikk inn for å skrive de plantenavnene jeg har sitert her. I tillegg er pilea/elefantøre/kinesisk pengetre både fin og lettstelt, synes jeg. 

Skrevet

Gullranke er en flott og enkel plante å få til. Krever lite stell og vokser seg lang og fin :) Også lett å ta avlegger av om det noen gang skulle være aktuelt. 

Skrevet

Noen av mine favoritter er: 

Gullranke (skikkelig bra for lufta, tåler det meste)

Monstera (vokser som et uvær hos meg, og er dekorativ, men tåler ikke en mnd uten vanning altså)

Calathea (lekre blader)

Strelitzia (SÅ kul og dekorativ! Men bør vannes 1 gang i uken)

Fiolinfiken (tøff, men den bør vannes 1 gang i uken)

Musa Banana (også en kul en, må også vannes når toppen har tørket)

Kaktuser og sukkulenter tåler også det meste og bør egentlig bare sprayes med vann). Og Fredslilje er jo også rensende. De fleste planter har gode kvaliteter.

Jeg synes også eucalyptusblader frisker mye opp, og de ser bare fine ut når de tørker.

Hilsen crazy plant lady

Skrevet

smaragdpalme, pengetre, kaktus eller sukkulenter :)

Skrevet

Elefanttre, peperomia og yukkapalme.

Anonymkode: a673f...22a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...