Gå til innhold

Munchkin katt I Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens :)

Eg lurte på om det fantes noen Munchkin oppdretter i Norge? 🤔

den nærmeste eg har funnet er i Frankrike og en i Spania.

i tillegg til at eg ikke kjener skikkelig til loven om import av dyr og all den pass/karantene/vaksine delen. Har prøvd å lese meg gjennom det men det er så mye info og noen sier ditt og andre sier datt.

Skrevet

Jeg mener at det ikke er lov lengere med inport av rasen.

Tror det ennå er lov å avle på de som finnes i norge.

Jeg har bambino, naken munchkin.

Mange er redd for at kortbente katter har problemer med rygg og ben, så det er en risky rase. Jeg har ingen problemer med mine katter, men vet om andre som har vært uheldige med dårlige oppdrettere.

De har iallefall ikke samme problemene som kortbente hunder f.eks har.

Noen har forresten bambino oppdrett og noen av disse bambinokattene har kull med pelskatter også. Altså ikke alle er nakne. Så munchkin og bambino er nesten litt det samme.

Mulig å få kjøpt, men da blir det nok uten stamtavle. Og rundt 15.000 :)

Skrevet

Skjønner hvorfor du synes de er søte, men det norske fobundet unngår raser som er avlet etter misdannelser. Har du sjekket ut en av de nye godkjente rasene i landet, britisk langår? kanskje de kunne ha vært noe for deg :)

Random bilde fra googlesøk:

0c8ec127c79a046991070d8e2ac8157f--pretty

Anonymkode: 584e1...25d

• Liker 5
Skrevet

Utenfor min fatteevne og hjerte å ikke adoptere en katt når man  VET det er nærmere 100000 "overflødige "katter i Norge.  Forferdelig dømmekraft.

Anonymkode: 40004...345

• Liker 9
Skrevet
Sitat

Utenfor min fatteevne og hjerte å ikke adoptere en katt når man  VET det er nærmere 100000 "overflødige "katter i Norge.  Forferdelig dømmekraft.

Mange vil adoptere men får ikke, fordi de ikke vil ha katt som får gå fritt ute, vil ha kattunge eller ønsker seg f.eks. langhåret katt. Hvorfor støtte useriøs huskattavl? I enkelte andre land (bla. UK) får de som ikke har god råd gratis kastrering hos dyreklinikk, hadde en del av pengene veledige organisasjoner får gått til dette hadde det kanskje hjulpet?

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være mange grunner til at folk vil ha rasekatt i stedet for å adoptere. F.eks allergi. Eller at de vil ha en katt der foreldrene er testet for diverse sykdommer. Eller har et ønske om et spesielt utseende eller temperament/aktivitetsnivå. Hvorfor skal rasekattfolket straffes for at huskatteiere ikke gidder å ta ansvar? De 3-4000 rasekattene som blir registrert årlig er uansett bare et musepiss i havet i forhold til antall huskatter som fødes. Mange av de som kjøper rasekatt har ikke huskatt som noe alternativ. 

Anonymkode: a814a...dc3

• Liker 4
Skrevet
11 timer siden, Skorpios skrev:

Hei folkens :)

Eg lurte på om det fantes noen Munchkin oppdretter i Norge? 🤔

den nærmeste eg har funnet er i Frankrike og en i Spania.

i tillegg til at eg ikke kjener skikkelig til loven om import av dyr og all den pass/karantene/vaksine delen. Har prøvd å lese meg gjennom det men det er så mye info og noen sier ditt og andre sier datt.

Vær så snill, velg en katterase som ikke er avlet fram på defekter... 

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Syns heller ikke noe om å støtte useriøse katteeiere som ikke gidder å koste på katten kasterering og chip. Huskatter er nydelige de, men de burte ha høyere status. Og det får de ikke ved at de må slenge kattunger etter folk og uten å ane hvilket liv katten vil få.

• Liker 5
Skrevet
9 timer siden, Kontormus skrev:

Syns heller ikke noe om å støtte useriøse katteeiere som ikke gidder å koste på katten kasterering og chip. Huskatter er nydelige de, men de burte ha høyere status. Og det får de ikke ved at de må slenge kattunger etter folk og uten å ane hvilket liv katten vil få.

Da kan man adoptere en fra dyrebeskyttelsen, ferdig chippet og kastrert. De har både lang og korthårete, inne og utekatter og hvis man ønsker å ha en katt som er sjekket for spesielle sykdommer så får man helt sikkert lov å gjøre dette selv hos dyrlegen før man overtar katten. 

Anonymkode: 7b060...ebc

• Liker 5
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan man adoptere en fra dyrebeskyttelsen, ferdig chippet og kastrert. De har både lang og korthårete, inne og utekatter og hvis man ønsker å ha en katt som er sjekket for spesielle sykdommer så får man helt sikkert lov å gjøre dette selv hos dyrlegen før man overtar katten. 

Dyrebeskyttelsen har jo ikke akkurat avlet disse selv. Ære være dem og den fantsstiske jobben de gjør, men hadde folk vært litt mer ansvarsfulle hadde de ikke hatt problemer med at de har for mange og må avvise noen. For det må de, jeg har drevet med slikt frivillig arbeide selv. Hver eneste dag forsvinner katter som ikke er merket.

Nå har jeg rasekatter selv, vaksinerte, merket og forsikret til tennene. Som de fleste andre rasekatter. Hvorfor er det slik tror du?

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøse oppdrettere tester foreldrene før en parring. F,eks med ultralydskanning av hjertet hos godkjent kardiolog. Ikke så enkelt å få gjort dette hvis man ikke aner hvem foreldrene til kattungen er? Ingen vits i å sjekke hjertet til en tre måneder gammel kattunge med UL, de skal ha fylt et år. Å si at man ikke skal kjøpe rasekatt pga hjemløse katter er like dumt som å si at ingen nordmenn bør få egne barn, for de kan bare adoptere fra u-land... 

• Liker 2
Skrevet

Den katterasen er avlet på genfeil og det er ren dyremishandling å støtte disse oppdretterne. 

• Liker 6
Skrevet

Ja jeg vet at at folk E i mot å adoptere rasekatter på grunn av at det er så mangen gatekatter som trenger å bli adoptert.

Grunnen til at jeg har lyst på en rasekatt e på grunn av at hele mit liv så har vi alltid hat en Huskatt. Så langt har vi hat 6 katter siden eg var 9år og aller har enten blit funnet i gaten eller gitt til oss. Jeg vet det ikje e en godt nok grunn men eg har lyst til i å i vertfal ha 1 rasekatt i livet mitt og den syns jeg burde bli en Munchkin.

ja jeg vet den har en genfeil men viste du at folk med blåe øyner er også en genfeil? Jeg dømer ikje en katt etter avlstamen eller gener, det er som å døme en person som har downs eller en hund som er albino. Min mor sier; dyr er som mennesker, du skal behandle alle likt.

Skrevet
19 minutes ago, Skorpios said:

---

ja jeg vet den har en genfeil men viste du at folk med blåe øyner er også en genfeil? Jeg dømer ikje en katt etter avlstamen eller gener, det er som å døme en person som har downs eller en hund som er albino. Min mor sier; dyr er som mennesker, du skal behandle alle likt.

Visste du at munchkin kattunger kan få så alvorlige ryggproblemer at de dør i løpet av 3 måneder? Og at voksne munchkin katter ofte får en slags siltasjegikt? Mennesker kan ha gode liv selv om de har sykdom og handicap. Det er vanskeligere for dyr, de kan ikke kan forstå hvorfor de lider og de kan ikke forklare hva som gjør vondt. Derfor må vi ofte avlive dyr som er syke.

De færreste ønsker å være syke om de kan velge, enten det er mennesker eller dyr. Nå har du en mulighet til å velge hva slags risiko du vil ta på vegne av dyret ditt. Da må du ta det ansvaret på alvor, og ikke velge det som er best for deg, men hva som er best for dyret. Det er det som er å være en god dyreeier.

Anonymkode: 2351d...58b

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Visste du at munchkin kattunger kan få så alvorlige ryggproblemer at de dør i løpet av 3 måneder? Og at voksne munchkin katter ofte får en slags siltasjegikt? Mennesker kan ha gode liv selv om de har sykdom og handicap. Det er vanskeligere for dyr, de kan ikke kan forstå hvorfor de lider og de kan ikke forklare hva som gjør vondt. Derfor må vi ofte avlive dyr som er syke.

De færreste ønsker å være syke om de kan velge, enten det er mennesker eller dyr. Nå har du en mulighet til å velge hva slags risiko du vil ta på vegne av dyret ditt. Da må du ta det ansvaret på alvor, og ikke velge det som er best for deg, men hva som er best for dyret. Det er det som er å være en god dyreeier.

Sant det, men det er bare om du blander en munchkin med en annen munchkin og sjansen er 1/4. Munchkins(eller munchkins blandinger), ellers er det en noen lunde sunn rase utenom de tingene nevnt i videoen jeg linker til her. 

Anonymkode: 393a0...464

Skrevet
Sitat

Det spiller vel ingen rolle om det er genfeil eller ikke, om en feil endrer utseendet men ikke er til plager blir det noe helt annet å leve med smerter. Du sier du ikke dømmer en katt etter sin avstamning, men det bør du virkelig gjøre slik at du kan finne en seriøs oppdretter som gjør sitt ytterste for å gi kattungene de beste forutsetninger for et langt og godt liv. Såpass skylder vi kjæledyrene våre.

• Liker 3
Skrevet
19 minutes ago, AnonymBruker said:

Sant det, men det er bare om du blander en munchkin med en annen munchkin og sjansen er 1/4. Munchkins(eller munchkins blandinger), ellers er det en noen lunde sunn rase utenom de tingene nevnt i videoen jeg linker til her. 

Anonymkode: 393a0...464

Nei, du misforstår meg. Når jeg sier ryggproblemer snakker jeg om lordose, som kattene med denne genfeilen (munchkin) er utsatte for å få. De nevner lordose i videoen din. Lordose kan være dødelig for dem, eller bare smertefullt, avhengig av alvorlighetsgraden. De som vokser opp og ikke har problemer med lordose er utsatt for å få slitasjegikt (osteoartritt) pga. at skjelettet deres ikke er normalt.

• Liker 3
Skrevet

Munchkin er på ingen måte en sunn rase. De er født med dvergvekst og har disposisjoner for å få en rekke plager. Det er ganske opplagt at de med sine korte ben har en rekke begrensninger mht bevegelse og spenst (som er kattedyr er kjent for, og bare dette er ille nok). Det er uetisk å kjøpe en slik kun fordi deres handicap gjør dem søte.

Vil du ha en søt liten klovn, kjøp en Devon Rex.

• Liker 5
Skrevet

Det der ser ikke helt bra ut. Hvorfor ønske seg en katt som har kortere ben enn hva katter normalt skal ha? 

Skrevet
På 28.10.2017 den 23.28, Kontormus skrev:

Munchkin er på ingen måte en sunn rase. De er født med dvergvekst og har disposisjoner for å få en rekke plager. Det er ganske opplagt at de med sine korte ben har en rekke begrensninger mht bevegelse og spenst (som er kattedyr er kjent for, og bare dette er ille nok). Det er uetisk å kjøpe en slik kun fordi deres handicap gjør dem søte.

Vil du ha en søt liten klovn, kjøp en Devon Rex.

Mye du sier er riktig, men munchkins har ikke problemer med spenst, hopping, løping, bevegelse osv.

Jeg har to kortbente katter. Det er egentlig det samme som en annen katt, bare med korte ben. Merker ikke noe helsemessig på de bortsett fra at de er lengre ned mot bakken (Utelukker ikke at det kan komme med tiden). Vi har god dialog med dyrlegen vår om dette og vi er enig med legen om at kattene ikke må bli for tykke, så de ikke skal bære for mye vekt på korte ben.

Når det er sakt så synes jeg ikke kortbentheten er nødvendig. Jeg er redd for at mine skal få problemer med det når de blir enda eldre. Personlig kjenner jeg at det stikker i meg ved å kalle det dyremisshandling, i og med at jeg har to og kjenner veldig til hvordan det norske oppdrette på dette var. Men det er ialelfall ikke etisk.

Håper mine kortbente ikke vil få noe komplikasjoner fra dette og jeg ønsker ikke flere kortbente katter i framtiden. Det er ikke vits i å avle på noe som kan få det dårlig.

Støtter veldig det med Devon Rex. Ønsker man mye personlighet er det helt riktig :)

Anonymkode: bb891...bc6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...