AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #1 Skrevet 21. oktober 2017 Og nå nærmer jeg meg undervekt..., i noen uker nå så har jeg gått ned 1-1,5 kg hver uke, og jeg prøver ikke en gang å gå ned i vekt. Jeg spiser veldig mye, på en typisk dag spiser jeg 6 brødskiver med smør og pålegg, 6 glass med melk. En vanlig middagsporsjon (2 poteter, 2-3 kjøttkaker, saus, etc). Og så spiser jeg vanligvis et par frukt i løpet av dagen. På lørdager spiser jeg litt mer. Jeg skjønner ikke hvorfor vekta fortsetter å gå nedover, jeg trener en del, men trening skal jo ikke ha så mye å si? Anonymkode: 54461...d95
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #3 Skrevet 21. oktober 2017 Ville tatt en tur til legen, ja. Anonymkode: 1fe5b...822 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #4 Skrevet 21. oktober 2017 Ring straks legen din åpner telefonen på mandag og få en akuttime. Her kan det være noe galt med stoffskiftetprosessene i kroppen din. En blodprøve vil kunne avsløre dette. Anonymkode: 19673...66a 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #5 Skrevet 21. oktober 2017 Enig med over, prøv å få deg akuttime. Her er det noe galt. Anonymkode: 18b8e...f18 3
Wiggins Skrevet 21. oktober 2017 #6 Skrevet 21. oktober 2017 Du trener "en del", kan du beskrive det nærmere? Hvis det er snakk om lange utholdenhetsøkter kan forklaringen ligge der.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #7 Skrevet 21. oktober 2017 Jeg syns ikke du spiser særlig mye. Som jente spiste jeg 2 brødskiver til frokost, så lunsj og kvelds. Totalt 6 brødskiver mef pålegg Samme porsjon middag som deg, og frukt utenom. Uten trening hadde jeg da stabil vekt. Så jeg tror at du ligger på kaloriunderskudd. Særlig om du trener 3-4 ganger uken minimum 30 min hver gang. Anonymkode: 826e4...50e 7
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #8 Skrevet 21. oktober 2017 Høres ut som høyt stoffskifte. Det skader uansett ikke å få tatt noen blodprøver. Anonymkode: 4f808...5bf
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #9 Skrevet 21. oktober 2017 Synes ikke du spiser "veldig mye", med tanke på treningen. Anonymkode: c6737...a83 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #11 Skrevet 21. oktober 2017 Synes du spiser ganske lite om du trener mye. Jeg kunne spist det der i løpet av en dag som veldig tynn, og jeg trener ikke noe særlig. Du spiser 2 måltider verdt av mat + noe lite frukt. Alt etetr hvor mye du trener, så burde du sikkert spise 1200- 2000 kalorier mer per dag Anonymkode: b022e...a60 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #12 Skrevet 21. oktober 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Og nå nærmer jeg meg undervekt..., i noen uker nå så har jeg gått ned 1-1,5 kg hver uke, og jeg prøver ikke en gang å gå ned i vekt. Jeg spiser veldig mye, på en typisk dag spiser jeg 6 brødskiver med smør og pålegg, 6 glass med melk. En vanlig middagsporsjon (2 poteter, 2-3 kjøttkaker, saus, etc). Og så spiser jeg vanligvis et par frukt i løpet av dagen. På lørdager spiser jeg litt mer. Jeg skjønner ikke hvorfor vekta fortsetter å gå nedover, jeg trener en del, men trening skal jo ikke ha så mye å si? Anonymkode: 54461...d95 Dette er "ikke vanlig"men kan ha mange logiske forklaringer:) ta deg en tur til legen og start det. Min far gikk ned 20 kg på 4 uker ( noe annet,ingen grunn til uro ) det var diabetes. Anonymkode: 92bcb...7f4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #13 Skrevet 21. oktober 2017 Jeg synes du spiser normalt til mye.. da er det litt rart at du går ned såpass mye i vekt. Ville tatt en tur til legen, høres ut som det er noe som er greit å sjekke opp Kanskje du bare har drøy forbrenning eller trener mye mer enn det du gir uttrykk for. Anonymkode: 5944b...ccf 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #14 Skrevet 21. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns ikke du spiser særlig mye. Som jente spiste jeg 2 brødskiver til frokost, så lunsj og kvelds. Totalt 6 brødskiver mef pålegg Samme porsjon middag som deg, og frukt utenom. Uten trening hadde jeg da stabil vekt. Så jeg tror at du ligger på kaloriunderskudd. Særlig om du trener 3-4 ganger uken minimum 30 min hver gang. Anonymkode: 826e4...50e Jeg synes 6 brødskiver og 6 glass med melk er ganske mye jeg...? Bare for interessen sin skyld regnet jeg ut kaloriene på kun brødmat med smør, pålegg og melk, det utgjør ca. 1340 kcal. Da har jeg tatt utgangspunkt i middels grovt brød, vanlig vita smør, to skiver med ost, to med leverpostei, to med kalkunpålegg og 6 glass med vanlig lettmelk. I tillegg kommer også frukt og middag + kanskje annen type kaloririkt drikke så bikker man fort 2300-2500 kcal. Man skal trene ekstremt hardt for å gå ned i vekt med et sånt matinntak Eller man skal vel generelt trene ganske jevnt og trutt for å klare å holde vekta.. Jeg hadde rast opp i vekt, spesielt med så mye karbohydrater. Anonymkode: 5944b...ccf
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #15 Skrevet 22. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg synes 6 brødskiver og 6 glass med melk er ganske mye jeg...? Bare for interessen sin skyld regnet jeg ut kaloriene på kun brødmat med smør, pålegg og melk, det utgjør ca. 1340 kcal. Da har jeg tatt utgangspunkt i middels grovt brød, vanlig vita smør, to skiver med ost, to med leverpostei, to med kalkunpålegg og 6 glass med vanlig lettmelk. I tillegg kommer også frukt og middag + kanskje annen type kaloririkt drikke så bikker man fort 2300-2500 kcal. Man skal trene ekstremt hardt for å gå ned i vekt med et sånt matinntak Eller man skal vel generelt trene ganske jevnt og trutt for å klare å holde vekta.. Jeg hadde rast opp i vekt, spesielt med så mye karbohydrater. Anonymkode: 5944b...ccf Nå skriver Ts at hun trener en del, så det høres ikke for mye ut. Om hun har en jobb der hun beveger seg i tillegg er det mye aktivitet i løpet av en uke. Har hun en del muskler forbrenner hun mer kalorier enn en utrent person Pleide selv være ganske aktiv og spiste ca 6-8 skiver med smør og leverpostei, rekesalat og annet kaloritungt pålegg. Spiste stor posjon middag, noe mer enn TS gjør nå, så spiste jeg gjerne middagsrester eller et par brødskiver på kvelden. Jeg var normalvektig og raste ikke opp i vekt eller noe Anonymkode: b022e...a60
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #16 Skrevet 22. oktober 2017 Bruker du oljebasert smør, eller meieri smør på brødskiva? Det er stor forskjell på de to, og jeg lærte flaut nok ikke forskjellen før i år. Soft Flora og lignende er faktisk ikke vanlig smør, du må kjøpe de som står meierismør på! De har ti ganger så mye kaloriinnhold Pålegg har også mye å si, hjelper ikke med tre ostskiver på, må være kjøttpålegg, og gjerne tilbehør som majones og egg i tilegg, legg noen salatblader som skille i mellom så blir det en herlig skive Jeg vil si brød , og 1 middag ikke er nok kaloriinnhold. Du skal ha minst 1500-2000 kalorier om dagen for å holde vekta (avhengig av hvor aktiv du er, om du trener mye må du ha mye mer) , og en middag pleier å ligge på 600-700 kalorier. Brødskivene er ikke nok til å dekke resten av kalorinivået, og frukt gir mye næring men har ikke særlig høyt kaloriinnhold (typ 70 kcal i et eple osv) Du må endre hva du spiser. Ting med mye kaloriinnhold er for eksempel kjøtt, egg, dressinger, sauser, fløte/fløtesauser, kjøttpålegg, pasta, bønner, korn/musli og lignende, melk, nøtter, vafler, krem, pannekaker. Istedet for brødskiver kan du for eksempel spise vafler eller pannekaker med pålegg, og kos deg med fløteis og potetgull i helgene Anonymkode: 43d20...c04
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #17 Skrevet 22. oktober 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Og nå nærmer jeg meg undervekt..., i noen uker nå så har jeg gått ned 1-1,5 kg hver uke, og jeg prøver ikke en gang å gå ned i vekt. Jeg spiser veldig mye, på en typisk dag spiser jeg 6 brødskiver med smør og pålegg, 6 glass med melk. En vanlig middagsporsjon (2 poteter, 2-3 kjøttkaker, saus, etc). Og så spiser jeg vanligvis et par frukt i løpet av dagen. På lørdager spiser jeg litt mer. Jeg skjønner ikke hvorfor vekta fortsetter å gå nedover, jeg trener en del, men trening skal jo ikke ha så mye å si? Anonymkode: 54461...d95 Mye? På en typisk dag spiser jeg 4 skiver, en stor porsjon havregrynsgrøt, stor porsjon middag, frukt og yoghurt og flere glass melk. Anonymkode: 857ea...de3 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #18 Skrevet 22. oktober 2017 Akuttime lege er vel døyt, men om du har andre symptomer og dette vedvarer så kan det godt være at du har noe medisinsk som bør undersøkes. Jeg har det slik selv av og til: perioder hvor jeg går ned i vekt uten at jeg helt vet hvorfor. Det kommer alltid av stress og høyt adrenalin i kroppen, når jeg er ekstra travel eller går gjennom store livsendringer. Jeg spiser gjerne mindre enn jeg tror, selv om jeg tror jeg spiser mye. Etter en stund når ting roer seg så legger jeg på meg igjen. Anonymkode: bbab2...975
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #19 Skrevet 22. oktober 2017 Høyt stoffskifte kanskje. Om du raser ned i vekt. Anonymkode: a7946...5a7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #20 Skrevet 22. oktober 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruker du oljebasert smør, eller meieri smør på brødskiva? Det er stor forskjell på de to, og jeg lærte flaut nok ikke forskjellen før i år. Soft Flora og lignende er faktisk ikke vanlig smør, du må kjøpe de som står meierismør på! De har ti ganger så mye kaloriinnhold Pålegg har også mye å si, hjelper ikke med tre ostskiver på, må være kjøttpålegg, og gjerne tilbehør som majones og egg i tilegg, legg noen salatblader som skille i mellom så blir det en herlig skive Jeg vil si brød , og 1 middag ikke er nok kaloriinnhold. Du skal ha minst 1500-2000 kalorier om dagen for å holde vekta (avhengig av hvor aktiv du er, om du trener mye må du ha mye mer) , og en middag pleier å ligge på 600-700 kalorier. Brødskivene er ikke nok til å dekke resten av kalorinivået, og frukt gir mye næring men har ikke særlig høyt kaloriinnhold (typ 70 kcal i et eple osv) Du må endre hva du spiser. Ting med mye kaloriinnhold er for eksempel kjøtt, egg, dressinger, sauser, fløte/fløtesauser, kjøttpålegg, pasta, bønner, korn/musli og lignende, melk, nøtter, vafler, krem, pannekaker. Istedet for brødskiver kan du for eksempel spise vafler eller pannekaker med pålegg, og kos deg med fløteis og potetgull i helgene Anonymkode: 43d20...c04 Brødmat + melk med det utgangspunktet hun har lagt ut utgjør faktisk over 1300 kcal, + at du har middag og annet snacks/frukt oppå der igjen. Tine Meierismør har 742 kcal og vanlig soft flora har 630 kcal... så det er vel 112 kcal forskjell, ikke ti ganger forskjell og de få grammene med smør er vel ikke det som kommer til å utgjøre forskjellen hvis man skal øke kcal-inntaket. Da ville jeg heller satset på å spise mere variert, mere proteiner og beriket maten med mere sunt fett. Anonymkode: 5944b...ccf 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå