Gå til innhold

Selvvanningspotte til urter

Gjest lolle

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en selvvanningspotte fra Ikea for et par uker siden, til å ha et par urter i. Den fungerer slik at det er en løs beholder nederst der man fyller på vann, også en vanlig potte over man har jord og putter plantene/urtene oppi. Det går en lang nylontråd langs med og oppi den øverste beholderen (altså nederst i jorden), og endene av tråden går nedi vannbeholderen. Urtene jeg har plantet oppi er timian, rosmarin og salvie, og jeg har hatt plantene i månedsvis før dette. Potten står i vinduskarmen på kjøkkenet, under godt med lys. Tingen nå er at jeg tror ikke jorden suger opp tilstrekkelig med vann, for det virker som at urtene tørker ut, og jeg blir da fristet til å vanne fra toppen i tillegg slik at de ikke dør. 

Er det noen som har erfaring med slike potter, og om det egentlig fungerer i praksis? Ønsket var å få flere slike potter så jeg kunne hatt enda flere urter som faktisk varer over tid. Var jo ment å skulle være mer lettvint enn vanlig vanning, men kan ikke helt se at det funker... 

Veldig takknemlig for urte-hjelp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slike potter blir gittbort i mengder på finn. Min konklusjon er at de ikke fungerer noe du bekrefter.

Anonymkode: e33ca...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er det sant? Søren det ante jeg ikke.. men har du i så fall noen gode tips for å få urter (spes disse sortene) til å vare lenge? Lurte litt på å plante de sammen i en stor vanlig blomsterpotte m skål under på gulvet inne, det hadde kanskje vært bedre..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, lolle skrev:

Nei er det sant? Søren det ante jeg ikke.. men har du i så fall noen gode tips for å få urter (spes disse sortene) til å vare lenge? Lurte litt på å plante de sammen i en stor vanlig blomsterpotte m skål under på gulvet inne, det hadde kanskje vært bedre..? 

Urter skal ikke vare lenge. De er korttidsprodukter for bruk. 

Jeg har fått en del av en gammel rot av en gressløk. Det er noe helt annet enn de gressløkene butikkene selger. Den står ute hele året og har overlevd flere år. Om de andre urtene finnes på hagesenter til våren og kan stå ute fra tidlig vår til sen høst må du undersøke med haagesentrene der du bor. Da kan du eventuelt sette alle tre i samme potte og oppbevare dem inntil husveggen eller i en lun krok på terrassen. 

Anonymkode: e33ca...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disse urtene har jeg jo hatt i flere måneder allerede, og de har trivdes godt..? Er først nå da jeg satte de sammen i denne nye potten, at de tørker ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ønsker urter som varer lengre enn "dagligvare-urter" kan du kjøpe på Plantasjen eller hos gartneri. Disse er mer robuste :) 

Anonymkode: dae74...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...