Gå til innhold

Den flotteste stjernen over Afghanistan.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Slettet av bruker da det var totalt meningsløst å skrive om.

Endret av GLADIATORE
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint skrevet. Jeg håper du kan skrive mer. 

Selv er jeg i utlendighet midt i en av klodens største byer, Beijing.  Her er det sjelden stjerner å se på himmelen, bare de på flaggene. Luften er ofte så forurenset at det mest ligner tåke. Av og til ganske vakkert, særlig i parkene, det gir et mystisk preg. 

Kinesisk kan jo virke som et vanskelig og stengt språk, men likevel er jeg i gang med å prøve å lære meg det. Det er nesten som å lære seg å lese på nytt. Plutselig gir skilt i bybildet mening. 

Jeg savner egentlig ikke noe fra Norge, men kanskje det er fordi jeg vet at jeg er hjemme igjen til jul. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, stan skrev:

Fint skrevet. Jeg håper du kan skrive mer. 

Selv er jeg i utlendighet midt i en av klodens største byer, Beijing.  Her er det sjelden stjerner å se på himmelen, bare de på flaggene. Luften er ofte så forurenset at det mest ligner tåke. Av og til ganske vakkert, særlig i parkene, det gir et mystisk preg. 

Kinesisk kan jo virke som et vanskelig og stengt språk, men likevel er jeg i gang med å prøve å lære meg det. Det er nesten som å lære seg å lese på nytt. Plutselig gir skilt i bybildet mening. 

Jeg savner egentlig ikke noe fra Norge, men kanskje det er fordi jeg vet at jeg er hjemme igjen til jul. 

Det må være utrolig å bo i den byen. Den virker så fremmed.

Er det sant at den har 10 millioner sykler som i sangen? ;) 

Skrevet
5 minutter siden, GLADIATORE skrev:

Det må være utrolig å bo i den byen. Den virker så fremmed.

Er det sant at den har 10 millioner sykler som i sangen? ;) 

Det er nok sant, veldig mye er annerledes, men Afghanistan virker enda mer fremmed for meg.

Her er det ihvertfall alt av urbane fordeler og ulemper, ikke helt ulikt hjemme, bare at alt er større. Men jeg skjønner godt hvorfor mine kinesiske venner i Norge sier at vi ikke har byer i Norge, bare litt store landsbygder.

Det er kanskje det eneste jeg lengter etter, fraværet av storby. Kanskje fordi vi er her en begrenset periode, så er det litt om å gjøre å oppleve det meste.

Jeg har ikke talt syklene, men jeg tror nok det stemmer, minst. Sykkel er et ganske effektivt framkomstmiddel her i rushet. Byen er flatere enn Danmark, har egne sykkelfelt nesten overalt og altfor mange biler

Det siste året har det dukket opp mange millioner by-sykler. Man betaler via en app på mobilen. Scanner en kode på sykkelen med mobilen, så åpnes låsen fjernstyrt. De er litt tunge, men når det ikke er noen bakker har det lite å si. Gøye å sykle på.

d6a71ecc-d694-49c2-8be4-fa3c67e77f6c.jpg 

Men å bo i Beijing er jo en ganske vanlig, mer enn 30 millioner bor her. Men Hindu Kush har jeg vel egentlig bare hørt om i en annen Katie Melua sang.

Håper du kan skrive mer om hvordan det er å være der.

• Liker 1
Skrevet
På Saturday, October 21, 2017 den 5.27, GLADIATORE skrev:

Slettet av bruker da det var totalt meningsløst å skrive om.

Afghanistan er vel temmelig rævkjørt nå da. De hadde allerede gjennomgått både britiske og sovjetiske invasjoner, før amerikanerne kom dit fra 2001 og utover... 

Anonymkode: 03105...0d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...