Gå til innhold

Hvordan løse dette rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten/samboeren eier hvert vårt hus som vi betaler lån på. Men så bor vi egentlig sammen stort sett hele tiden, litt her og litt der. Nå tenker vi å flytte sammen og helst bygge nytt hus. 

Å bygge hus er dyrt, ingen tvil om det. Og selv om vi selger begge boligene så blir det litt knapt. Og når man først skal bygge så hadde det vært greit å få det som man vil første gangen.  

Så har det seg slik at foreldrene mine har en del å rutte med. Og de har alt de trenger og mer til. Derfor, når samtale emne om drømmen om nytt hus kom opp sa de at de gjerne var med og hjalp økonomisk, forskudd på arv. Nå har vi ikke snakket om detaljene, men de kunne bidra med omtrent det jeg kunne ha bidratt med. 

Men hvordan løser det seg da med eierskapsfordelingen? Kommer jeg til å eie 2/3? Gitt at kjæresten, jeg og foreldrene mine(som gir til meg) legger i like mye? Hva om vi går fra hverandre? Eller gifter oss?

Anonymkode: 1b5c2...907

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bra du forbereder deg på at ting kan gå til helvete. Noe jeg ikke gjorde. Trodde dum som jeg var at kjærligheten i mitt liv automatisk ønsket å dele med meg. 

Ja her må du sørge for å få alt skriftlig slik at du ikke sitter i saksa slik som meg der hun/han begynner å tro de eier mer enn de gjør. Det er bra for begge, selv om kanskje den som manipulerer synes det er en dum ide å ha god oversikt :P

Anonymkode: f4cf9...284

Skrevet

Dere velger selv eierbrøk.

Om dere vil eie 50/50, bør også innskuddet deres være 50/50. Så om du har mer EK, må han enten ta mer lån enn deg (dere kan ha felles lån, men spesifisere i en samboerkontrakt at han er ansvarlig for x% av lånet, mens du er ansvarlig for y% av lånet), eller du må la være å skyte inn all EK'en din, så dere har lik EK og lik del av lånet. 

Ellers går det også helt fint at dere har ulik eierbrøk. Det står da i skjøtet, og dere bør spesifisere i en samboeravtale at du da skal ha 2/3 av salgssummen om dere må selge, samt hvordan dere skal gjøre det ved oppussing og slikt (om du får 2/3 av salgssummen er det også rettferdig at du tar 2/3 av oppussingsutgiftene). 

Vi valgte å ha lik eierbrøk, altså at vi eier 50/50. Men siden jeg hadde mye mer EK enn samboeren, har vi samboerkontrkat som sier at han er ansvarlig for 80% av lånet, og jeg er ansvarlig for 20% av lånet. Vi må da også fordele rentefradraget på selvangivelsen så han får 80% av det. Vi syntes det var mye ryddigere enn å styre på med ulik eierbrøk, og så måtte dele opp beløp når vi pusset opp (og da også få dilemmaet skal den som betaler mest og som eier størt andel også ha større bestemmelsesrett ved oppussing), osv. 

Anonymkode: d0637...c78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...