Gå til innhold

Hvor ofte vasker dere dyner og puter?

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Har akkurat skiftet på senga og ble påminnet om at dyna mi skulle ha vært vasket. Min vaskemaskin har ikke kapasitet til å vaske noe så stort/tungt. Der jeg bodde tidligere så gikk det greit å vaske dyna i vaskemaskinen i fellesvaskeriet.

Skjønner at jeg må levere den inn på et vaskeri/renseri, men jeg kan jo ikke være uten dyne ei uke :-? Må vel vente til sommeren slik at jeg kan bruke en av de tynne gjestedynene.

Dunputa mi går fint i vaskemaskinen og i tørketrommelen. Den vasker jeg et par ganger i året.

Hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vasker aldri dyna og puta mi,jeg... Er jeg en gris?? :o

Men puta blir skifta ut ca en gang i året, da jeg ikke syns den er noe god å ligge på lenger (blitt flat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster ca 200-300 kr å få dyna renset på vaskeri.

Vasker dyna ca en gang i året. utgift på 250 kr står jeg godt over, når det gir mindre allergiplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg visste ikke at det gikk an å vaske dyner og puter før jeg leste om det i VG for en ukes tid siden...

Men da dro jeg også rett hjem og vaska dem!!!

Dyner og puter skal vaskes 2 ganger i året på 60 grader.

Det kommer jeg til å gjøre fra nå av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker dyne og pute kun hvis det har skjedd noe med de.(har noen kjæledyr). Det er oftere enn en gang i året....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plonk ikke innlogget

Jeg har aldri vasket verken dyner eller puter, leverte en sovepose på vaskeri en gang for mange år siden, men ellers trodde jeg at dun ikke var vaskbart, har nok tatt feil der...

Men jeg har kommet langt med å lufte dem. Dyner og puter hang ut av vinduet i minusgradene i går og ble utrolig luftige og deilige. Hovedpoenget er vel å bli kvitt midd, og de tåler ikke kulde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette har jeg vært dårlig til. Leste på en brosjyre til Blenda Sensitive at puter og dyner helst skulle vaskes 4 ganger i året.... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Betyr det jeg leser her at jeg kan stappe mine rådyre dundyner rett i vaskemaskinen på 60 grader og de blir like fine etter en omgang i tørketrommelen? Vet nesten ikke om jeg tør prøve, jeg...selv om de nok burde hatt seg en rens, ja... Bruker dere skyllemiddel? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lufter dynene og putene her i huset ofte, og kjøper nye omtrent annenhvert år. (ikke det mest miljøvennlige....... :oops: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelsynen leveres på rens hver sommerferiestart. Ungenes dyner går i vaskemaskinen, det samme gjør alle hodeputene våre, som jeg vasker to tre ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster ca 200-300 kr å få dyna renset på vaskeri.  

Vasker dyna ca en gang i året. utgift på 250 kr står jeg godt over, når det gir mindre allergiplager.

Det stemmer at det er den prisen på å vaske Dyne på ett vaskeri/renseri.Men jeg har funnet ut at det er like billig å kjøpe ny :roll:

Men jeg jobber jo på ett vaskeri så jeg betaler ikke for å vaske de.

Jeg vasker dyner og puter 1-2 ganger i året.

Koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leste akkurat her om dagen (finner selvsagt ikke igjen den artiklen da) at sengetøy bør skiftes hver 2-3 uke.

Dyner og puter bør vaskes 2 ganger i året.

Viktig å ta av overmadrass og lufte denne.

Senger og madrasser burde støvsuges forholdsvis ofte - gjerne hver gang man skiftet sengetøy.

Sørg også for god lufting på soverommet FØR du legger på nytt sengetøy.

Også er det mye mer sunt med uoppredde senger enn med oppredde senger :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...