Elena87 Skrevet 20. oktober 2017 #1 Del Skrevet 20. oktober 2017 (endret) Jeg er virkelig drittlei huseieren min nå.. har leid 2 leiligheter av han. Og nå vurderer jeg å ikke betale i oppsigelsestiden, men kan jeg få konsekvenser? Problemer med leilighetene - når vi flyttet til leilighet nr 1 sa han at leiligheten var klar og at vi bare kunne flytte inn. Vi kom med FULT lass og stappfull bil, tilogmed SENGA vår og ble sendt hjem igjen for leieboeren da hadde ikke flyttet ut alikevel så det var jo en flott tur på 2 timer og mange timer med pakking... - Han "lurte" oss til å overføre depositum til han sin konto høsten 2015 når vi flyttet inn i leilighet nr 1.. - en stikk kontakt stakk ut fra veggen med ledninger, noe han sa han skulle fikse men det ble aldri noe av (nå sliter ny leieboer med det samme), som også er 2 år siden det skulle blitt gjort.. (nr1) - internett var inkludert men fungerte omtrent ikke, sa han skulle ordne forsterker (fortsatt ikke gjort 2 år senere og ny leieboer sliter med det samme nå) (nr1) - var ikke brannvarsler i leiligheten så vi måtte kjøpe det selv (lot de stå igjen når vi flytta, til ny leieboer).. vi flyttet også inn i august her vi bor nå og der var brannvarslene ødelagte (!!!) - brannslukningsapparat manglet (mangler fortsatt i gamle og nye leiligheten) - han sa soveromsvinduet vårt var fuktig så vi måtte bruke vifte om vi tørka klær, (for å se det vinduet må man kikke ett stykke under en veranda og nesten krabbe inn pga det var en kjellerleilighet.. ganske creepy. - Mente at vi røyket inne i leilighet nr 1 (samboer gjorde det 1 gang, men vi hadde gardiner osv godt dekt, og har bare små vinduer, fant ut etterpå at det var en synlig sorekk i persienna men da måtte han stå på vår terasse og se nøye med ett øye for å ha klart det..) - plutselig var han i boden vår UTEN å gi beskjed med en elektriker.. - Det tok 6 mnd før vi fikk postkasse for han skulle ordne det, tilslutt kjøpte vi selv.. - når vi skulle flytte inn i leilighet nr 2 (nåværende sted) skulle dette være klart 1 August, men vi fikk den ikke før 5 august, og den leiligheten var dyrere en den gamle men vi måtte fortsatt betale samme summen.. alt var ikke ordentlig vaska og de hadde masse ting stående på verandaen som ble akkurat hentet 2 mnd senere.. Vi sa opp leia nå og har 2 mnd oppsigelse, men han skulle legge ut annonsepå finn og har fortsatt ikke gjort det... jeg la ut en på facebook på en gruppe med 1000 medlemmer og plutselig i kveld sier han at det er nok med den, men det er jo ikke en gruppe med folk fra byenleiligheten ligger i engang for det fant jeg ikke.. vurderer å IKKE betale oppsigelsestiden, gi han depositumet på 1mnd og droppe resten. Useriøse huseiere får useriøse leieboere... EDIT: Og en ting til som jeg kommer på... vi hadde akkurat flyttet inn og svigermor skulle låne doen vår, og knappen var ødelagt og doen lakk.. det GLEMTE huseier å si ifra til oss.. rørleggeren har fortsatt ikke vært her. Huseier sier "bare å helle en bøtte med vann i det da" Endret 20. oktober 2017 av Elena87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elena87 Skrevet 20. oktober 2017 Forfatter #2 Del Skrevet 20. oktober 2017 Kan jeg få konsekvenser ved å ikke betale ut oppsigelsen? 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #3 Del Skrevet 20. oktober 2017 Mye av dette gjelder jo tidlig i leieforholdet og underveis. Du har ikke tatt grep, men godtatt. Du kunne ha holdt igjen husleie til det var ordnet. Nå er det plutselig viktig for dete har flyttet og vil ikke betale i oppsigelsestiden. Anonymkode: 07d4f...33d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #4 Del Skrevet 20. oktober 2017 Du kan godt være irritert, men du kan ikke utelate å betale leie når dere har kontrakt og oppsigelsestid. Det vil du bare få inkasso på og evn til slutt gå til namsmannen. Anonymkode: cf3e3...da0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #5 Del Skrevet 20. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan godt være irritert, men du kan ikke utelate å betale leie når dere har kontrakt og oppsigelsestid. Det vil du bare få inkasso på og evn til slutt gå til namsmannen. Anonymkode: cf3e3...da0 Hvordan kan jeg få inkasso på det? Anonymkode: bb264...162 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #6 Del Skrevet 20. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan jeg få inkasso på det? Anonymkode: bb264...162 Fordi når man mottar en vare (tilgang til leilighet) som man skal betale for (husleie) og man ikke betaler, så vil den som skulle hatt pengene sende inn til inkasso, og dermed vil saken gå via forliksråd og så namsmannen. Anonymkode: 5f013...441 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blåbærpike Skrevet 20. oktober 2017 #7 Del Skrevet 20. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi når man mottar en vare (tilgang til leilighet) som man skal betale for (husleie) og man ikke betaler, så vil den som skulle hatt pengene sende inn til inkasso, og dermed vil saken gå via forliksråd og så namsmannen. Anonymkode: 5f013...441 Men når huseier ikke leverer det leietaker betaler for, og heller ikke ordner det innen rimelig tid etter å ha fått beskjed, skal leietaker kunne si opp avtalen på dagen. Hvorfor skal leietaker måtte holde avtalen de har når ikke huseier gjør det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #8 Del Skrevet 20. oktober 2017 1 minute ago, blåbærpike said: Men når huseier ikke leverer det leietaker betaler for, og heller ikke ordner det innen rimelig tid etter å ha fått beskjed, skal leietaker kunne si opp avtalen på dagen. Så enkelt er det ikke, du. Anonymkode: dc1e8...34a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #9 Del Skrevet 20. oktober 2017 1 minutt siden, blåbærpike skrev: Men når huseier ikke leverer det leietaker betaler for, og heller ikke ordner det innen rimelig tid etter å ha fått beskjed, skal leietaker kunne si opp avtalen på dagen. Hvorfor skal leietaker måtte holde avtalen de har når ikke huseier gjør det? Leietaker har mulighet til å holde tilbake husleie når det er mangler ved leiligheten. Dette har ikke leietaker gjort, så skal hun begynne med det nå må hun snarest gi huseier beskjed. Da har huseier mulighet til å utbedre manglene, og leietaker skal dermed betale den tilbakeholdte leien. Ingenting av det TS har nevnt er så store mangler at det kvalifiserer til å si opp på dagen. Anonymkode: 5f013...441 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #10 Del Skrevet 21. oktober 2017 Hei ts! Meld deg inn i leieboerfoteningen. Det coster 2-300 eller noe. Da får du hjelp av leieboerforeningen til å fikse dette problemet. Ta med deg alt du har av dokumentasjon. Sms, mail, kontoutskrift som viser at dere har betalg inn på utleiers konto (depositum er ulovlig å kreve betalt inn på privat konto) og skriv ned alt dette pluss ta bilder av feil og mangler. Samt leiekontraktene. Få også navn tlf på de som kan stille som vitner på dette. Feks leieboer som ikke var flytta pluss ny leieboer i leilighet 1. Leieboerforening vil først overta all kommunikasjon fra deg til utleier. Du må be utleier snakke mef leieboerforeningen heretter og de vil henvise deg til advokat som vil føre saka videre hos namsmann dersom utleier går til sak. Du kan trygt holde tilbake husleie til du har total depositum på egen konto, og gi beskjed til utleier at det er hva du kommer til å gjøre (eller leieboerforeningen vil avklare det for han). Dere har en god sak om dere kan dokumentere alt dette. (Jeg var i en nesten helt lik sak selv og det endte med forlik der jeg egentlig vant. Utleier fikk ikke tilbake husleie jeg holdt tilbake pga depositum på privat konto pluss at h#n kom med trusler. H#n måtte dekke advokaten sin selv. Enda han innbilte seg at han kom til å vinne og at jeg måtte betale alle saksomkostninger.) Evt også høre om leieboer i leilighet 1 vil gå til leieboerforeningen med sak da de og mest sannsynligvis har betalt depositum inn på privat konto? Anonymkode: bb0e0...86f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #11 Del Skrevet 21. oktober 2017 36 minutes ago, AnonymBruker said: Leietaker har mulighet til å holde tilbake husleie når det er mangler ved leiligheten. Dette har ikke leietaker gjort, så skal hun begynne med det nå må hun snarest gi huseier beskjed. Da har huseier mulighet til å utbedre manglene, og leietaker skal dermed betale den tilbakeholdte leien. Ingenting av det TS har nevnt er så store mangler at det kvalifiserer til å si opp på dagen. Anonymkode: 5f013...441 Det er feil. Hun kan si opp på dagen og holde tilbake pengene. Hun kan og gå til leieboerforening og få hjelp til å få saken tatt opp hos namsmann med hjelp av advokat via leieboerforeningen. Ts, du må ikke gjøre noe mer ang utleier. Gå til leieboerforeningen og la all kommunikasjon gå via dem heretter. Der får du hjelp. Anonymkode: bb0e0...86f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #12 Del Skrevet 21. oktober 2017 Hvis jeg bestiller en mobiltelefon fra Elkjøp via internett. Så må jeg betale for den uansett om Elkjøp sender mobilen eller ikke. Om Elkjøp sender en tannbørste i stedet må jeg fortsatt betale for mobilen. Det er sånn det fungerer. TS: Hvis du mener at utleier ikke har levert etter avtale, kan du holde igjen husleie. Men opprett en deponeringskonto i banken din og putt pengene der. Hvis utleier krever å få utbetalt pengene uten å rette feilene, eller kompensere for feilene, må han til forliksrådet/husleietvistutvalget. Og i en klagebehandling der vil du kunne legge frem ditt syn på hvorfor utleier ikke har oppfylt sin leveringsplikt og dermed ikke har krav på pengene. Anonymkode: 9736a...2d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solivagant Skrevet 21. oktober 2017 #13 Del Skrevet 21. oktober 2017 Du gjorde jo veldig dumt i å leie enda en leilighet av denne fyren etter alle problemene med den første. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #14 Del Skrevet 21. oktober 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi når man mottar en vare (tilgang til leilighet) som man skal betale for (husleie) og man ikke betaler, så vil den som skulle hatt pengene sende inn til inkasso, og dermed vil saken gå via forliksråd og så namsmannen. Anonymkode: 5f013...441 Eh. Du får ikke automatisk inkasso nei med mindre utleier har kjøpt tjenester fra nettopp et inkassobyrå. Useriøse utleiere (som han her) har neppe noe inkassobyrå i ryggen. Det koster penger Anonymkode: ec660...1fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillehavfruen Skrevet 24. oktober 2017 #15 Del Skrevet 24. oktober 2017 Man har ikke lov til å leie ut en leilighet uten at der er brannslukker tilgjengelig. Er der andre mangler som ikke er opplyst om på forhånd, som hadde vært rimelig å få vite om på forhånd, så kan du oppheve leiekontrakten. Skulle selv leie en leilighet. Skrev under leiekontrakt uten å ha sett leiligheten annet enn på bilder. Først når jeg hadde tatt over leiligheten får jeg vite at det er fyrings-forbud i bygget, selv om der var installert en vedovn i leiligheten. Det var et 3cm stort glippe til ytterdøren, så det var iskaldt i leiligheten. "Soverommet" var ikke stort nok til å regnes som soverom. Jeg hadde fått beskjed at det ikke var blitt tatt en skikkelig nedvask etter forrige leietaker, og jeg gikk med på at det ikke var så farlig. Det som derimot møtte meg var mer eller mindre et narko-reir etter forrige leietaker. Brukte to dager bare på å bare kaste søppel og klær, og jeg sendte han en laaaang mail, hvor jeg henviste til forskjellige lover og paragrafer, og fikk opphevet leiekontrakten. Utleier har egentlig ikke så mye å stille opp med. Jeg ville tatt kontakt med han og sagt at du ønsker å oppheve leiekontrakten, pga mangler og useriøsitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #16 Del Skrevet 24. oktober 2017 7 timer siden, lillehavfruen skrev: Man har ikke lov til å leie ut en leilighet uten at der er brannslukker tilgjengelig. Er der andre mangler som ikke er opplyst om på forhånd, som hadde vært rimelig å få vite om på forhånd, så kan du oppheve leiekontrakten. Skulle selv leie en leilighet. Skrev under leiekontrakt uten å ha sett leiligheten annet enn på bilder. Først når jeg hadde tatt over leiligheten får jeg vite at det er fyrings-forbud i bygget, selv om der var installert en vedovn i leiligheten. Det var et 3cm stort glippe til ytterdøren, så det var iskaldt i leiligheten. "Soverommet" var ikke stort nok til å regnes som soverom. Jeg hadde fått beskjed at det ikke var blitt tatt en skikkelig nedvask etter forrige leietaker, og jeg gikk med på at det ikke var så farlig. Det som derimot møtte meg var mer eller mindre et narko-reir etter forrige leietaker. Brukte to dager bare på å bare kaste søppel og klær, og jeg sendte han en laaaang mail, hvor jeg henviste til forskjellige lover og paragrafer, og fikk opphevet leiekontrakten. Utleier har egentlig ikke så mye å stille opp med. Jeg ville tatt kontakt med han og sagt at du ønsker å oppheve leiekontrakten, pga mangler og useriøsitet. Du tok en leilighet usett og da var du heldig, for det lønner seg virkelig ikke. Anonymkode: c51ca...aed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DrueSmoothie Skrevet 24. oktober 2017 #17 Del Skrevet 24. oktober 2017 JA det kan få konsekvenser! Og dette er ting langt tilbake i tid som du har godtatt. Om du ikke har noe skriftlig innsigelse på det så har du ikke noe å komme med nå i ettertid. Klart det er irriterende, men om du skal kunne gå fra en kontrakt uten oppsigelse skal det være ganske klare brudd fra huseiers side på kontraken og det må ha skjedd nå som dermed er direkte grunn for oppsigelsen og jeg ser ikke noe sånt i det du skriver OG husk 1 ting, flere og flere utleiere sjekker referanser når du skal leie deg ett nytt sted. Å ikke betale oppsigelsestiden og dermed gjøre deg (om mulig ennå mer) uvenn med utleier vil bare straffe deg selv i fremtiden. Jeg synes du skal bite tennene sammen, stå for den kontrakten du har signert på, hev hodet over det, bo der og betal siste 2 mnd som avtalt, og gå ut av leieforholdet med hodet hevet! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 25. oktober 2017 #18 Del Skrevet 25. oktober 2017 Hvorfor har du ikke gjort noe med disse manglene før? Du skulle ha holdt tilbake husleie og deretter sagt opp kontrakten om det ikke løste seg. Husleie for de dagene du ikke bodde i leilighetene skulle du heller ikke ha betalt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArneA Skrevet 25. oktober 2017 #19 Del Skrevet 25. oktober 2017 Uansett om det ender med inkasso, kan leier bestride kravet og grunngi det med alle de manglene som foreligger. Ville dokumentert og muligens tatt kontakt med fagfolk for skriftlig dokumentasjon på mangler som feks hygieniske forhold. Hushaier fortjener mest mulig styr for pengene🤥😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå