AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #1 Skrevet 20. oktober 2017 Hei! Jeg har fått tilbud om kjeveoperasjon og regulering i en alder av 26 år pga. stort overbitt. Jeg er svært usikker på valget mitt, og skulle så gjerne ha hørt erfaringer. I følge tannlegen min får jeg ikke snakke med kirurg eller avdelingen jeg skal til før om 1 års tid, og jeg må dermed bestemme meg FØR jeg får god informasjon om prosedyren og hva jeg kan forvente. Jeg hadde regulering på ungdomsskolen, fikk justert bitte til normalt, men det har sklidd tilbake og er nå rundt 9 mm. Jeg har lest at kjeven går tilbake også etter operasjon, og jeg er redd for at jeg skal få overbitt igjen og at operasjonen dermed blir "bortkastet". Jeg er også litt engstelig for senvirkninger, som smerter i kjeven eller nerveskader. Jeg har ikke store plager eller smerter med overbittet, men kosmetisk har haken og kjeven min (som er lite tydelig, får lett dobbelthake, har lite pen profil) alltid plaget meg. Jeg har vurdert å forstørre haken tidligere. Det er dermed utrolig viktig for meg at kirurgene kan garantere et pent resultat rent estetisk, men hvordan kan jeg vite dette når jeg ikke engang har kjennskap til hvem kirurgen er eller hvordan prosessen skal foregå? Hvilke erfaringer har dere? Har noen gjennomført en operasjon og angret i ettertid? Tusen takk for alle svar! Anonymkode: aa1f1...dd7
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #2 Skrevet 21. oktober 2017 Lurer på det samme. Har litt mindre overbitt enn deg. Har også hørt at nesen kan forandre seg etter opr? At den blir breiere? Anonymkode: aa1f1...dd7
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #3 Skrevet 21. oktober 2017 Jeg hadde kjeveoperasjon for overbitt, og flyttet underkjeven frem og overkjeven opp tror jeg. Det har gått 6 mnd nå så all betydelig hevelse er vekke Profilen min er mye finere, men jeg hater ansiktet mitt fremme! Ansiktet mitt gikk fra å være rundt/ovalt til avlangt! Og nesen ble mye bredere og går litt oppover. Dette skulle kirurgen fikse samtidig som han tar ut platene jeg har i ansiktet, for det var en relativt enkel operasjon sa han. Jeg føler til og med at øynene mine og rundt der er annerledes... Du blir sikkert veldig skremt av det jeg skrev over, men mitt tilfelle var ikke så "gale" (altså jeg hadde ikke et ekstremt overbitt) men det er nok meg som velger å ikke akseptere endringene. Noen ganger så ser man fremme i ansiktet at denne personen trenger kjeveoperasjon, men det gjorde man ikke på meg. Og det er det å flytte overkjeven som endrer ansiktet radikalt, ikke det å flytte underkjeven. Anonymkode: 884f4...cd1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #4 Skrevet 21. oktober 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde kjeveoperasjon for overbitt, og flyttet underkjeven frem og overkjeven opp tror jeg. Det har gått 6 mnd nå så all betydelig hevelse er vekke Profilen min er mye finere, men jeg hater ansiktet mitt fremme! Ansiktet mitt gikk fra å være rundt/ovalt til avlangt! Og nesen ble mye bredere og går litt oppover. Dette skulle kirurgen fikse samtidig som han tar ut platene jeg har i ansiktet, for det var en relativt enkel operasjon sa han. Jeg føler til og med at øynene mine og rundt der er annerledes... Du blir sikkert veldig skremt av det jeg skrev over, men mitt tilfelle var ikke så "gale" (altså jeg hadde ikke et ekstremt overbitt) men det er nok meg som velger å ikke akseptere endringene. Noen ganger så ser man fremme i ansiktet at denne personen trenger kjeveoperasjon, men det gjorde man ikke på meg. Og det er det å flytte overkjeven som endrer ansiktet radikalt, ikke det å flytte underkjeven. Anonymkode: 884f4...cd1 Uff, det hørtes ut som du ikke hadde en spesielt god opplevelse av inngrepet! Jeg føler med deg og håper du føler deg bedre etterhvert, eller at det kan bli fikset på. Hva sier de rundt deg om ditt "nye" utseende da? Det jeg synes er litt merkelig, er at jeg må takke ja til inngrepet før jeg vet hva det egentlig går ut på, jeg aner jo ikke om det er "bare" underkjeven som skal flyttes på eller om det skal gjøres flere ting. Jeg har en underutviklet hake så jeg tror ikke jeg hadde blitt misfornøyd dersom jeg fikk en litt lengre profil, men det er jo vanskelig å vite. Sophie Elise har jo nettopp gjennomgått en kjeveoperasjon, og hun skrev i et innlegg at hun fikk se en animasjon av ansiktet sitt. Kan du fortelle litt om hvilken informasjon du fikk før operasjonen? Var kirurgen fokusert på utseendet, eller virket det som det kom i andre rekke? Jeg skal opereres på Haukeland om jeg bestemmer meg for å gjennomføre. TS Anonymkode: aa1f1...dd7
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #5 Skrevet 21. oktober 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff, det hørtes ut som du ikke hadde en spesielt god opplevelse av inngrepet! Jeg føler med deg og håper du føler deg bedre etterhvert, eller at det kan bli fikset på. Hva sier de rundt deg om ditt "nye" utseende da? Det jeg synes er litt merkelig, er at jeg må takke ja til inngrepet før jeg vet hva det egentlig går ut på, jeg aner jo ikke om det er "bare" underkjeven som skal flyttes på eller om det skal gjøres flere ting. Jeg har en underutviklet hake så jeg tror ikke jeg hadde blitt misfornøyd dersom jeg fikk en litt lengre profil, men det er jo vanskelig å vite. Sophie Elise har jo nettopp gjennomgått en kjeveoperasjon, og hun skrev i et innlegg at hun fikk se en animasjon av ansiktet sitt. Kan du fortelle litt om hvilken informasjon du fikk før operasjonen? Var kirurgen fokusert på utseendet, eller virket det som det kom i andre rekke? Jeg skal opereres på Haukeland om jeg bestemmer meg for å gjennomføre. TS Anonymkode: aa1f1...dd7 Jeg fikk ikke se noen simulator, og de gav ikke så mye informasjon om hva som kom til å endre seg med utseendet mitt... Jeg forventet ingen endringer (selv om jeg burde tenkt meg frem til det) så det er nok mye av grunnen til at jeg er misfornøyd. Jeg gikk fra å ha "dobbelthake" til nå ha definert profil, så du trenger ikke å være redd for lengre profil, det er jo fint. Men det gjør jo også at man får lengre ansikt Tannlegen jeg har som henviste meg var opptatt av utseendet, tror han samarbeidet med kirurgen... Men det er en veldig brutal operasjon, så er jo vanskelig å ta hensyn til "detaljer", for etter operasjonen sa legen "vi klarte å få kjeven ganske langt frem", så det hørtes ut som om det var helt tilfeldig? xD Anonymkode: 884f4...cd1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #6 Skrevet 21. oktober 2017 Du kan uansett trekke deg når som helst i prosessen, hvis du sier ja til operasjon nå og finner ut etterhvert at du ikke vil så er det jo bare å gi beskjed om det. Men ang det med at du må garanteres et bra kosmetisk resultat, det kan aldri garanteres ved noen operasjon. Kirurgene vil gjøre sitt beste, men det handler også om hvordan din spesifikke anatomi er og ikke minst hvordan du gror (og der er vi veldig forskjellige). Anonymkode: b46bd...d6a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #7 Skrevet 21. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan uansett trekke deg når som helst i prosessen, hvis du sier ja til operasjon nå og finner ut etterhvert at du ikke vil så er det jo bare å gi beskjed om det. Men ang det med at du må garanteres et bra kosmetisk resultat, det kan aldri garanteres ved noen operasjon. Kirurgene vil gjøre sitt beste, men det handler også om hvordan din spesifikke anatomi er og ikke minst hvordan du gror (og der er vi veldig forskjellige). Anonymkode: b46bd...d6a Men hvis jeg skal operere må jeg også ha regulering oppe, noe jeg ikke skal hvis jeg ikke skal operere. Det blir også komplisert med betaling, da jeg får alt dekt dersom jeg går for operasjon. TS Anonymkode: aa1f1...dd7
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #8 Skrevet 21. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan uansett trekke deg når som helst i prosessen, hvis du sier ja til operasjon nå og finner ut etterhvert at du ikke vil så er det jo bare å gi beskjed om det. Men ang det med at du må garanteres et bra kosmetisk resultat, det kan aldri garanteres ved noen operasjon. Kirurgene vil gjøre sitt beste, men det handler også om hvordan din spesifikke anatomi er og ikke minst hvordan du gror (og der er vi veldig forskjellige). Anonymkode: b46bd...d6a Forsåvidt var «garantert» feil ordvalg. Men for meg blir det kosmetiske det sentrale dersom jeg skal operere i ansiktet, og jeg vil gjerne høre om dette er i fokus også hos kirurgene i en slik situasjon. Jeg har operert en gang tidligere og var svært misfornøyd med det kosmetiske i ettertid (det var ikke plastisk kirurgi, og utseendet var ikke det kirurgen brydde seg om), og følte meg oversett og lite ivaretatt av helsesystemet jeg var inne i. Derfor er jeg nervøs for å gå gjennom det samme med et så sentralt område som ansiktet. Det er et stort valg. TS Anonymkode: aa1f1...dd7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #9 Skrevet 28. september 2022 Oi, jeg er i nøyaktig samme situasjon som deg, TS! Det er noen år siden 2017 nå; gikk du for operasjon? Ble du fornøyd? Anonymkode: edb49...e7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå