Gå til innhold

Jeg har litt sosiale vansker og ville gjerne hatt litt hjelp med sosiale aspekt ved dating

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei! 

Jeg er ei jente på 25 som sliter litt sosialt. Jeg har fått diagnosen Aspergers syndrom, så det forklarer nok en del. Jeg er veldig høytfungerende, og etter at jeg har fått behandling for depresjon og angst plager dette meg stort sett ikke, psykologen min sier at jeg ikke ville fått diagnosen om jeg ble vurdert nå. Uansett så er det noen områder jeg sliter litt med, og det er sånn typiske ting som småprat og i datingsettingen det å sende meldinger mellom når vi møtes, og litt sånn kroppsspråk på interesse for kyssing og kroppskontakt før vi blir intime osv. 

En ting jeg lurer spesifikt på er hva er det man skriver på meldinger mellom vi møtes? Jeg får bare lyst til å skrive sånn "Jeg tenker på deg!" eller "Jeg vil kysse det" og sånne ting, men det blir man jo litt lei av gjerne. Ellers synes jeg det er så kjedelig å skrive "Hva gjør du på?". Men jeg aner ikke hva jeg skal skrive? Jeg kan ikke bare begynne å diskutere ting med lange meldinger og avhandlinger ut av det blå. Når vi snakkes på telefonen går alt greit, da kan vi diskutere alle mulige ting, og bare fjase og flørte og humor og alt, men på meldinger så er jeg bare så awkward. Hva kan man skrive? Hvor ofte? Jeg vet at det er individuelt, men jeg sliter litt med å finne ut hvordan man finner denne balansen. Andre snakker jo også om dette spillet og at de blir usikre, så jeg vet ikke om det er naturlige følelser i forbindelse med dating, eller fordi jeg er dårlig sosialt. :P Kanskje dere kan gi eksempel på hva dere pleier å skrive i meldinger? 

Ellers virker det som jeg bommer litt på det med å kysse ham ut av det blå, og offentlig, er det totalt no-go eller? Men også når vi er sammen at liksom "nei, nå snakket vi om noe" og at det ble feil at jeg kysset ham, men andre ganger synes jeg at han gjør det på feil tidspunkt, samtidig er det jo bare koselig det da! :P Men ja, er det noen gode kroppsspråk-tips jeg kan legge merke til, sånn at jeg verken blir for uinteressert, men heller ikke driver og stryker ham på låret når han egentlig ikke ønsker det (jeg er bare så betatt at jeg glemmer meg litt liksom, og gjør det bare fordi JEG vil.) 

Anonymkode: 0704f...8be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror mange av disse tingene er ting de aller fleste tenker på, uten at det er noe spesielt ved det. Liker du noen, og er fortsatt i datingfasen, så er begge parter usikre og redde for å si noe feil.

Generelt sett bør mesteparten av bli-kjent-fasen foregå personlig, dvs. ansikt til ansikt. Ikke lur deg til å tro at man bygger noe genuint over chat. For det meste bør det brukes til å avtale treff.

Ellers hender det jo at man er fra hverandre og vil holde kontakten. Jeg pleier å sende meldinger om;

- en referanse til noe vi har pratet om. Over en lengre middag kommer diverse tema opp, og har jeg sett noe som handler om noe vi begge syntes var morsomt, plukker jeg opp tråden.

- spørsmål om hvordan x eller y var, dvs. noe han sa han skulle 

- generelle spennende / interessante ting som har skjedd, eller en link til noe jeg syntes var morsomt

Anonymkode: 3168d...fc2

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke noe av det du skriver eller gjør er galt, men det kommer jo selvsagt an på hvordan han reagerer. Det er kanskje det eneste tipset jeg har.  Følg med på hvordan han reagerer. 

Anonymkode: 45322...f95

Skrevet

Har selv problemer med følelser/dating pga denne hersens diagnosen.. 

Anonymkode: a88c4...27f

Skrevet

Som en tommelfingerregel så bruker man chat dels for å vise at man bryr seg om å holde kontakt (da er det ikke så viktig hva man skriver) og dels for å finne ut ting man kan ha til felles (prate om ting man er interessert i, som man tror eller lurer på om den andre er interessert i).
Da synes jeg det funker fint å spørre "hva har du gjort idag" eller "hva gjorde du igår", og se om det kommer noe man ikke visste om vedkommende fra før. Så kan man nevne noe man selv har gjort, som man tror eller håper at personen vil være interessert i. F.eks. hobbyer, oppgaver på jobb, sosiale aktiviteter, tid med kjæledyr\barn, steder man har besøkt, etc.

Anonymkode: 5fa3d...613

Skrevet

Hvis dere har en god tone når dere snakker ansikt til ansikt, så må du bare si at det med meldinger er vanskelig, og så får dere bli enige om hva som forventes, og hva som er nok kommunikasjon.

Jeg synes selv jeg er god på meldinger og epost , men har derimot telefonskrekk. Det er heller ikke morsomt. 

Send en link i ny og ne, med et håpløst tema fra Kvinneguiden, så går dere aldri tom for noe å skrive om. ;-)

Anonymkode: fa762...7cb

Skrevet

Det er ikke sånn at vi som ikke har aspergers alltid ved noe gøy å snakke om vi heller

Når det gjelder kyssing i offentligheten er dette ikke spesielt vanlig bortsett fra spesielle anledninger

Kyssing når dere snakker.. Ikke midt i et interessant tema. Ta når det blir en liten pause eller når han f.eks sier han har planlagt noe du er takknemlig for

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Det er ikke sånn at vi som ikke har aspergers alltid ved noe gøy å snakke om vi heller

Når det gjelder kyssing i offentligheten er dette ikke spesielt vanlig bortsett fra spesielle anledninger

Kyssing når dere snakker.. Ikke midt i et interessant tema. Ta når det blir en liten pause eller når han f.eks sier han har planlagt noe du er takknemlig for

Nei, ikke sant! Det er lett å se seg blind på det, at man tenker at alt man sliter med er pga de sosiale vanskene, mens egentlig er det at hvem som helst hadde slitt med det. Det er vel bare det at det faller ikke naturlig for meg, og at jeg nettopp ikke klarer å lese om "var dette en naturlig pause, eller sa jeg noe helt feil" på en måte. ;) 

Men så du mener at man ikke kysser når man er ute og går tur, eller sitter på en benk og prater? Jeg synes jeg støtt og stadig ser mennesker som kysser utendørs. Men selvsagt, når han reagerer på det bør jeg bare la være! 

TS

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har selv problemer med følelser/dating pga denne hersens diagnosen.. 

Anonymkode: a88c4...27f

Hva mener du med problemer med følelser? Kjedelig at du plages sånn av diagnosen, skriv litt om det hvis det hjelper deg, kanskje jeg har noen gode tips du kan nytte deg av. ;) 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som en tommelfingerregel så bruker man chat dels for å vise at man bryr seg om å holde kontakt (da er det ikke så viktig hva man skriver) og dels for å finne ut ting man kan ha til felles (prate om ting man er interessert i, som man tror eller lurer på om den andre er interessert i).
Da synes jeg det funker fint å spørre "hva har du gjort idag" eller "hva gjorde du igår", og se om det kommer noe man ikke visste om vedkommende fra før. Så kan man nevne noe man selv har gjort, som man tror eller håper at personen vil være interessert i. F.eks. hobbyer, oppgaver på jobb, sosiale aktiviteter, tid med kjæledyr\barn, steder man har besøkt, etc.

Anonymkode: 5fa3d...613

Takk for gode tips! 

Jeg har litt problem med den flyten i samtalen på en måte, når vi treffes eller snakker på telefonen går det bedre, for da ler man litt, eller hører toneleiet i den andres stemme, men jeg har litt tendens til å bli litt "stakkato" at jeg spør for mange spørsmål på en gang, gjør det mer til et intervju enn en samtale, for jeg klarer ikke å forstå om jeg kjeder personen eller hva. Men dette er kanskje sånt mange sliter med over tekst? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere har en god tone når dere snakker ansikt til ansikt, så må du bare si at det med meldinger er vanskelig, og så får dere bli enige om hva som forventes, og hva som er nok kommunikasjon.

Jeg synes selv jeg er god på meldinger og epost , men har derimot telefonskrekk. Det er heller ikke morsomt. 

Send en link i ny og ne, med et håpløst tema fra Kvinneguiden, så går dere aldri tom for noe å skrive om. ;-)

Uff, nei, det høres ikke morsomt ut! Jeg hadde telefonskrekk før når jeg slet med angst. Det var SÅ ekkelt, og jeg merker at jeg var mye mer autistisk før da jeg slet med angst og depresjon. Har du alltid hatt telefonskrekk? Kanskje du kan klare å jobbe med det? 

Haha, jeg tror ikke jeg hadde ville innrømme at jeg frekventerte KG. :fnise: 

TS

Skrevet

Kanskje det var feil å si telefonskrekk, det er nok mer vegring. Merker det i jobbsammenheng, når det forventes at du skal ta en telefon for å få noe unnagjort effektivt. Jeg vil heller skrive en epost, og det tar jo gjerne litt tid, og så må jeg vente på svar.  Ofte så ringer folk opp, og sier at de heller vil ta det over telefon. Men da er det greit, siden de tok initiativ til å ringe.  

Det med å henge på KG må vel være greit for en ung dame? Verre for en halvgammel mann, men jeg finner mye mer underholdning her, enn å sitte på sosiale media hele helga. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det var feil å si telefonskrekk, det er nok mer vegring. Merker det i jobbsammenheng, når det forventes at du skal ta en telefon for å få noe unnagjort effektivt. Jeg vil heller skrive en epost, og det tar jo gjerne litt tid, og så må jeg vente på svar.  Ofte så ringer folk opp, og sier at de heller vil ta det over telefon. Men da er det greit, siden de tok initiativ til å ringe.  

Det med å henge på KG må vel være greit for en ung dame? Verre for en halvgammel mann, men jeg finner mye mer underholdning her, enn å sitte på sosiale media hele helga. 

Jeg var også alltid sånn, at hvis noen ville noe med meg så var det bedre hvis de bare skrev en melding eller mail, da kunne jeg i ro og mak liksom ordne opp i det, finne ut hva jeg tenkte og formulere meg skikkelig. Når de ringte ble jeg bare stressa. Mens nå skjønner jeg mer denne effektivitet-greia. Men det må være slitsomt hvis du er sammen eller dater ei dame som bare vil ringe, ringe, ringe! :P 

Haha, er det greit for en ung dame? Jeg føler det egentlig ikke er greit for noen! Jeg vil nok omtale det som min guilty pleasure! :sjenert: Men jeg som deg finner en del underholdning her, og så er det jo spennende å hjelpe folk med problemene sine, få råd og å diskutere ting og tang! :) 

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...