Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #1 Skrevet 23. januar 2005 Hva kan en femtenåring bestemme selv? Kan foreldrene nekte "barnet" å bli med på klassetur til utlandet i 10 ende klasse?? Blir SUPER glad for svar
chimp Skrevet 23. januar 2005 #2 Skrevet 23. januar 2005 Så lenge han ikke er myndig er det klart at man kan nekte ham det! Men når det er sagt syns jeg man bør ha en meget god grunn til ikke å la ham få bli med... begrenset økonomi eller et tillitsproblem kanskje...
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #3 Skrevet 23. januar 2005 Spørsmålet mitt var selvfølgelig rettet mot Norges lover, en 15 åring har endel rettigheter, kan selv bestemme livssyn og hvem av foreldrene dem vil bo med - men hva mer? Kan for eksempel foreldre nekte barna og flytte bort for å gå på en skole som ikke finnes i nærheten? Må barnet bo hjemme til det er myndig hvis foreldrene bestemmer det? Hm, nei, det må være noe lovfast her tror jeg - men finner det ikke :veldigsur: Noen som kan hjelpe?
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #4 Skrevet 23. januar 2005 15 åringen bestemmer ikke selv enda. Du kan si nei til en tur,men det gagner ikke noe i det hele tatt. Det de ikke har lært til nå vil de ikke lære av oss. Jeg har en 17 åring i huset,han bestemmer nesten alt selv( synes nå jeg da ) Men han skal gå på skole,ta opp rotet sitt og oppføre seg skikkelig mot meg og søsknene. Ellers så flyr han ute og sover over hos kamerater når han vil. Etter masse bråk i åresvis vil han flytte,han har truet meg med barnevern fordi han har det så fælt og nå har JEG fått nok. Så om han vil flytte skal han få lov til det,jeg skal hjelpe ham å pakke,kjøre flyttelass og etablere ham,kanskje forholdet vårt blir annerledes da. Og kanskje han lærer seg å bli litt mer ydmyk og sette pris på ting. For i denne alderen er det bare fryd og gammen og de er så utakknemmelige at jeg holder på å spy. Så kommer han imorgen å vil flytte så er det greit for meg. Jeg skal ikke krangle lenger. Men da han skjønte at han fikk lov ,ja da var det ikke så gøy å true lenger. Så lenge unga bor hjemme så er det foreldrene som styrer,men innenfor rettferdige grenser selvfølgelig. De skal løsrive seg og vi må lære oss og sleppe taket.
liv Skrevet 23. januar 2005 #5 Skrevet 23. januar 2005 ja foreldrene kan nekte barna flytte ut før fylte 18 år.. Fordi de er barnas verger. De kan også nekte de utenlandsturer.. Men hvor populær den avgjørelsen blir er noe annet..
Gjest Gjesta Skrevet 23. januar 2005 #6 Skrevet 23. januar 2005 Ja, gudskjelov er det opptil foreldrene å bestemme om barna skal reise til utlandet, klassetur eller ei.
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #7 Skrevet 23. januar 2005 En 15 åring jeg kjenner kom hjem med hasjpipe, røyk og alkoholvarer etter en klassetur til utlandet. Ronja_80
Brunhilde Skrevet 23. januar 2005 #8 Skrevet 23. januar 2005 Hva kan en femtenåring bestemme selv? Kan foreldrene nekte "barnet" å bli med på klassetur til utlandet i 10 ende klasse?? Blir SUPER glad for svar På hvilket grunnlag ønsker du å nekte dette? Er det tungtveiende årsaker eller vil du bare ha den makten å kunne bestemme? Jeg syns du gir for lite opplysninger til at jeg kan ta stilling til ditt konkrete spørsmål, men jeg kan jo fortelle at jeg ikke under noen omstendighet vil nekte min (nå 14åring) å reise på klassetur i 10 klasse. De har jo allerede begynt å spare til turen, planlegge og gleder seg. Jeg skulle ha en VELDIG tungtveiende grunn for å nekte deltakelse. Ellers kan du jo lese lov om barn og foreldre - også kalt barneloven. § 32 gir f.eks svar på spørsmålet du hadde om utdanning.
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2005 #9 Skrevet 24. januar 2005 Jeg takker for svar Jeg vil at 15 åringen skal få dra på klassetur ja, men jeg er ikke forelderen, så jeg har ingenting jeg skulle sagt :veldigsur: Hilsen trådstarter
Gjest Gjesta Skrevet 24. januar 2005 #10 Skrevet 24. januar 2005 En 15 åring jeg kjenner kom hjem med hasjpipe, røyk og alkoholvarer etter en klassetur til utlandet. Ronja_80 Og da vi var på klassetur brukte vi store deler av turen til å passe på læreren vår. Han var nemlig dritings allerede på flyet over. Og vi gikk i niende klasse......... *tror jeg skal bli med når ungene skal på tur*
Gjest Hel Skrevet 24. januar 2005 #11 Skrevet 24. januar 2005 Og da vi var på klassetur brukte vi store deler av turen til å passe på læreren vår. Han var nemlig dritings allerede på flyet over. Og vi gikk i niende klasse......... *tror jeg skal bli med når ungene skal på tur* Hæ?? Det er jo helt vilt. :o Jeg hadde vært livredd.
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2005 #12 Skrevet 24. januar 2005 Hei igjen Jeg skjønner at noen er skeptiske, især de med dårlige erfaringer når det gjelder klassetur :veldigsur: Jeg kan si såpass at i denne situasjonen vet vi at de voksne som skal være med er ansvarsfulle mennesker. Jeg liker Tex sin innstilling, hvis du er redd for barna så bli med på turen. Jeg synes personlig at det er et godt alternativ mot å nekte 15 åringen høydepunktet sammen med klassen På en annen side så synes jeg ikke at man skal overbeskytte barna heller, de må lære av sine egne feil, ikke av våre personlige erfaringer Prøve og feile er endel av oppveksten, og vi voksne må skille mellom virkelig farlige situasjoner, og det som faktisk er selve livet Hilsen trådstarter
Gjest miau Skrevet 24. januar 2005 #13 Skrevet 24. januar 2005 ja foreldrene kan nekte barna flytte ut før fylte 18 år.. Fordi de er barnas verger. De kan også nekte de utenlandsturer.. Men hvor populær den avgjørelsen blir er noe annet.. Jeg flyttet ut hjemmefra da jeg var 16år, snart 17. Da kan man faktisk flytte ut selv om foreldene er uenig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå