Gå til innhold

Hvordan klare å presse seg på trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt problem er at jeg alltid gir fort opp når det blir tungt. Jeg var overvektig som barn og ungdom og hatet gym, og unngikk all fysisk aktivitet når det var mulig. Så jeg har det ikke "i blodet". 

Har klart å gå ned i vekt gjennom sunnere kosthold og gåturer, men ønsker å kunne gjøre øvelser med mer intensitet. De gangene jeg har klart å stå i at pulsen er høy og jeg svetter skikkelig så er det deilig etterpå og jeg vet at det gjør godt for helsen min. Men det er vanskelig å opprettholde gode rutiner. Har liksom en sperre hver gang jeg kjenner litt ubehag. Noen andre i samme situasjon som har klart å vedlikeholde regelmessig trening? Tror ikke jeg kommer til å elske å ta meg ut, men ønsker å komme til det punktet at jeg klarer å gjennomføre. Noen gode tips?

Jeg er fremdeles litt overvektig, men ikke mye ift det jeg var. Har en BMI på 27. Og ser jo at andre på min størrelse kan være veldig spreke så det er ingen unnskyldning. 

Anonymkode: 1fdca...5a7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva  med å gå på gruppetimer? De fleste klarer å presse seg mer dersom du får hjelp av noen som står og pusher litt :)

• Liker 1
Skrevet

For meg funker det best å ikke tenke, bare gjøre. Med én gang tankene begynner å rulle, typisk "orker jeg, gidder jeg, er det egentlig vits" osv, så blir det plutselig hundre ganger hardere å komme seg avgårde. Jeg pleier å ta på med headset og sette på en podcast som jeg hører på mens jeg gjør meg klar til å gå. Da får jeg tankene over på noe helt annet, og kroppen gjør bare alt det andre på autopilot.

Ellers så hjelper det å gjøre alt klart dagen i forveien. Legge frem treningsklær, pakke treningsbagen, osv.

På dager hvor jeg bare ikke takler tanken på å komme meg avgårde til treningsenteret, så frister det ofte mye mer med en liten løpe/gåtur og noen øvelser i trappa eller med egen kettlebell. Da blir avstanden mellom tanke og gjennomføring mye kortere.

Og så er det jo veldig viktig å finne noe man liker å gjøre :) Jeg har mål og planer for å nå de målene, men de dagene der dørstokkmila er ekstra lang, så tilpasser jeg bare planen og gjør heller noe jeg har lyst til. 

• Liker 2
Skrevet

Om du vil gå ned i vekt trenger du ikke trene, du må bare spise mindre. 

Om du vil trene, så er hemmeligheten å aldri tenke over om du vil eller ikke vil trene, du må bare bestemme deg for å gjøre. Med en gang du tenker over om du har lyst å trene taper du. Du må bestemme dagen i forveien at i morgen skal du gå en tur, og ikke tenke mer over det. Ikke tenk om du har lyst eller ikke, du må bare gjøre det

Anonymkode: 77ee9...ba6

• Liker 1
Skrevet
42 minutes ago, AnonymBruker said:

Om du vil gå ned i vekt trenger du ikke trene, du må bare spise mindre. 

Om du vil trene, så er hemmeligheten å aldri tenke over om du vil eller ikke vil trene, du må bare bestemme deg for å gjøre. Med en gang du tenker over om du har lyst å trene taper du. Du må bestemme dagen i forveien at i morgen skal du gå en tur, og ikke tenke mer over det. Ikke tenk om du har lyst eller ikke, du må bare gjøre det

Anonymkode: 77ee9...ba6

Det er mulig å gå ned i vekt uten å trene, men det er mye enklere når man trener. Da reguleres apetitten og søvnen mye bedre.

Dessuten er jeg grunnleggende uenig i den "etablerte sannheten" om at endring i mat gir nedgang i kg, trening i gram. Hvis man trener 30-40 minutter 2-3 ganger i uka, ja. Hvis man derimot er aktiv mange ganger hver dag med hverdagssykling, turgåing, trapper etc. så blir det fort kg av det også.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...