Gå til innhold

Elgkjøttkaker.

lyskrone

Anbefalte innlegg

Hei :)

Er det noen som har kvernet elgkjøtt selv og laget kjøttkaker av det som har en god oppskrift? :)

Samboeren har vært på jakt og da har jo vi fått en del kjøtt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lager det som tradisjonelle kjøttkaker. Etter kverning blandes kjøttet med egg, potetmel, salt og pepper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elgkjøtt er for magert til å lage kjøttkaker av. Du må blande det med f.eks medisterdeig, ellers blir de bare tørre og faller fra hverandre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland i spekk (billig i Sverige), salt, pepper, potetmel, muskatnøtt og løk. Kjøtt, spekk og løk males to ganger, elt inn krydder og potetmel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, lyskrone skrev:

Hei :)

Er det noen som har kvernet elgkjøtt selv og laget kjøttkaker av det som har en god oppskrift? :)

Samboeren har vært på jakt og da har jo vi fått en del kjøtt :) 

Jepp, mange ganger. Synes det funker glimrende. Bruk bare en tradisjonell oppskrift på kjøttkaker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, H80 said:

Elgkjøtt er for magert til å lage kjøttkaker av. Du må blande det med f.eks medisterdeig, ellers blir de bare tørre og faller fra hverandre.

Hæ nei. Jeg har lagd elg-kjøttkaker hele mitt liv. I huset jeg vokste opp kjøpte vi aldri kjøtt, hadde kun elg. 
Supergodt med elgkjøttkaker!

Anonymkode: ebaf5...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at moren din ikke lurte inn litt medisterdeig i de kakene? Det er sikkert mulig å lage kjøttkaker av elg om man får tak i farse av de mest fettrike stykningsdelene, men det er veldig sjelden. Elgkjøtt er magert og tørt, og uegnet til kjøttkaker.

Endret av H80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, H80 skrev:

Er du sikker på at moren din ikke lurte inn litt medisterdeig i de kakene? Det er sikkert mulig å lage kjøttkaker av elg om man får tak i farse av de mest fettrike stykningsdelene, men det er veldig sjelden.

Hvorfor skulle det være umulig? Det er da ingen regel som sier at kjøttkaker skal inneholde så og så mye fett. Kjøttkaker synes jeg smaker bedre med karbonadedeig enn med kjøttdeig uansett. Burger derimot, der vil jeg helst ha kjøttdeig, og gjerne en på over 14%. Dette er bare preferanser, ikke noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttkaker laget av tørt elgkjøtt er gode, men de henger ikke helt sammen, og er veldig tørre. De kan nok smake godt, men de er ikke kjøttkaker. Kanskje du kan kalle dem "stekte elgrester" eller noe?

Endret av H80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har verdens beste oppskrift på elgkjøttkaker som vi i familien har brukt i over 40 år.

2kg elgkjøttdeig

8 små kopper melk

12 ss potetmel

2 ss hvetemel 

litt salt og pepper eventuelt litt grillkrydder.

På 2kg kjøttdeig får jeg ca 80 stk.

Kan også lages med finhakket løk i. Min erfaring er hvis man har egg i så blir de tørre og ikke noe god hvis man fryser de ned for så å ta opp og spise senere.

Anonymkode: 0c249...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Et lite tips: 

Surr finhakket løk blank i baconfett, og tilsett alt dette (løk og fett) til elgkjøttfarsen. Bruk også (krem)fløte som væske til å spe med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Se der, baconfett og melkefett. Det bidrar til å få opp fettprosenten, så blir det elgkjøttkaker og ikke brente elgsmuler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.10.2017 den 23.39, AnonymBruker skrev:

Har verdens beste oppskrift på elgkjøttkaker som vi i familien har brukt i over 40 år.

2kg elgkjøttdeig

8 små kopper melk

12 ss potetmel

2 ss hvetemel 

litt salt og pepper eventuelt litt grillkrydder.

På 2kg kjøttdeig får jeg ca 80 stk.

Kan også lages med finhakket løk i. Min erfaring er hvis man har egg i så blir de tørre og ikke noe god hvis man fryser de ned for så å ta opp og spise senere.

Anonymkode: 0c249...3fc

80 kjøttkaker av to kg kjøttdeig. Dvs ca 25 gram pr stk. Det kan ikke kalles kjøttkaker. I beste fall kjøttboller.

Anonymkode: f84d0...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fint på pizza. Jeg ville hatt litt mer krydder i, litt pepper, chili og urter. Og så stekt dem i rikelig med fett siden de er så magre, delt dem i to og hatt dem på pizza

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...