AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #1 Skrevet 20. oktober 2017 Jeg har akkurat flyttet for meg selv og bruker ca 2000kr i mnd på mat. Er dette mye på bare en person? Jeg kjøper litt unødvendige ting som godteri og brus innimellom, og av og til baguetter og rundstykker som jeg godt kunne klart meg uten, men det er jo greit å variere litt. Jeg er student og klarer meg fint, men hvis dette er mye på en person så vil jeg gjerne ha tips til hvordan jeg kan bruke mindre, sånn bortsett fra å kutte ut alt det unødvendige da, selvsagt. Anonymkode: df363...687
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #2 Skrevet 20. oktober 2017 Kan legge til at i kategorien "mat" så inngår også ting som bind, toalettpapir, såpe, ol. Anonymkode: df363...687
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #3 Skrevet 20. oktober 2017 Høres ut som en ok sum. Med mindre det er nødvendig hadde jeg ikke kuttet ned Om det er nødvendig er det alltid billig med frosne grønnsaker og linser og bønner kjøpt på innvandrerbutikker. Du kan få kjøpt kjøtt, men som regel av dårlig kvalitet om du vil ha det billig Anonymkode: cb1ca...5f6 1
Husholdning1 Skrevet 20. oktober 2017 #4 Skrevet 20. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har akkurat flyttet for meg selv og bruker ca 2000kr i mnd på mat. Er dette mye på bare en person? Jeg kjøper litt unødvendige ting som godteri og brus innimellom, og av og til baguetter og rundstykker som jeg godt kunne klart meg uten, men det er jo greit å variere litt. Jeg er student og klarer meg fint, men hvis dette er mye på en person så vil jeg gjerne ha tips til hvordan jeg kan bruke mindre, sånn bortsett fra å kutte ut alt det unødvendige da, selvsagt. Anonymkode: df363...687 Det er helt normalt. De fleste bruker nok litt mer
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #5 Skrevet 20. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som en ok sum. Med mindre det er nødvendig hadde jeg ikke kuttet ned Om det er nødvendig er det alltid billig med frosne grønnsaker og linser og bønner kjøpt på innvandrerbutikker. Du kan få kjøpt kjøtt, men som regel av dårlig kvalitet om du vil ha det billig Anonymkode: cb1ca...5f6 Jeg spiser generelt lite kjøtt, så det utgjør ikke store delen. Her er ikke så mange innvandrerbutikker, men kan se på grønnsaker og belgfrukter der. Føler bare at jeg ikke kan være like sikker på kvaliteten og blir litt usikker på produktene, hvis jeg kjøper der. Har dog kjøpt krydder og slike ting der! Anonymkode: df363...687
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #6 Skrevet 20. oktober 2017 Nordmenn så sinnssykt opptatte av å spare penger på mat, men samtidig bruker vi glatt mange titusen på oppussing annethvert år. Jeg synes 2000,- er litt lite, jeg bruker rundt 5000,- på en normal måned. Men som student er 2000,- greit å ligge på. Anonymkode: 4cecd...6df 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #7 Skrevet 20. oktober 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Jeg spiser generelt lite kjøtt, så det utgjør ikke store delen. Her er ikke så mange innvandrerbutikker, men kan se på grønnsaker og belgfrukter der. Føler bare at jeg ikke kan være like sikker på kvaliteten og blir litt usikker på produktene, hvis jeg kjøper der. Har dog kjøpt krydder og slike ting der! Anonymkode: df363...687 De tar inn bønner og linser man må bløtlegge selv, disse er billigere. Helt ok merker, grunnen til at norske butikker ikke tar inn bønner og linser i større kvanta er at nordmenn ikke har en mathistorie der man bruker disse ingrediensene. De er mer vanlige i andre land. Norske butikker selger litt bønner og linser nå siden det har blitt flere vegetarianere, men det er fortsatt ikke så billig som de du bløtlegger selv. Anonymkode: cb1ca...5f6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #8 Skrevet 20. oktober 2017 Jeg syns du er flink. Jeg klarer ikke overleve på 2000 i mat selv om jeg prøver å holde matbudsjettet så lavt som mulig. Anonymkode: 9b422...19a 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #9 Skrevet 20. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nordmenn så sinnssykt opptatte av å spare penger på mat, men samtidig bruker vi glatt mange titusen på oppussing annethvert år. Jeg synes 2000,- er litt lite, jeg bruker rundt 5000,- på en normal måned. Men som student er 2000,- greit å ligge på. Anonymkode: 4cecd...6df Det handler jo om prioriteringer. Siden jeg er student fokuserer jeg på å prøve å overleve på bare studielån, som vil si at jeg ikke kommer til å pusse opp noe som helst de nærmeste årene.. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns du er flink. Jeg klarer ikke overleve på 2000 i mat selv om jeg prøver å holde matbudsjettet så lavt som mulig. Anonymkode: 9b422...19a Jeg prøver faktisk ikke så hardt, og det er vel derfor jeg har tenkt at jeg kanskje bruker litt for mye. Men så er jeg kanskje glad i mat som er billig, haha, og jeg spiser som sagt lite kjøtt utenom fisk. Anonymkode: df363...687
Million Skrevet 21. oktober 2017 #10 Skrevet 21. oktober 2017 Iflg. Statens institutt for forbruksforskning, SIFO, så bruker en enslig kvinne i alderen mellom 20 og 50 år i gjennomsnitt ca 2240 kr i måneden på mat. Jeg tror ikke hygieneartikler og sminke etc er tatt med i den summen der. Det står to andre poster kalt "personlig pleie 720 kr" og "husholdningsartikler 370", som kommer i tillegg. Dine 2000 kr er derfor under gjennomsnittet. Sjekk alle postene her: http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #11 Skrevet 21. oktober 2017 2 minutter siden, Million skrev: Iflg. Statens institutt for forbruksforskning, SIFO, så bruker en enslig kvinne i alderen mellom 20 og 50 år i gjennomsnitt ca 2240 kr i måneden på mat. Jeg tror ikke hygieneartikler og sminke etc er tatt med i den summen der. Det står to andre poster kalt "personlig pleie 720 kr" og "husholdningsartikler 370", som kommer i tillegg. Dine 2000 kr er derfor under gjennomsnittet. Sjekk alle postene her: http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator Synes det er lite jeg. Anonymkode: 0f0ab...78f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #12 Skrevet 21. oktober 2017 2000,- er bra. Jeg har selv 2500,- satt opp i mitt budsjett, men da har jeg tatt høyde for et par superbillige vinflasker også i måneden... Selv har jeg "alt" som kjøpes på matbutikken inkludert i budsjettet; toalettpapir, tamponger, kjøkkenpapir, håndsåpe, dusjsåpe, q-tips, bomull... sjampo pleier jeg å kjøpe på tilbud på nett, men kjøper gjerne en flaske i matbutikken om det er på tilbud / utgående varer. Hamstrer vaskemiddel når det er på tilbud (kjøper kun pulver), og kjøper den billigste varianten av oppvaskmiddelet. Får også plass til litt godteri og brus/chips - må jo kose seg litt også. Spiser ganske lite kjøtt da - jeg fyller heller på med mer grønnsaker. Anonymkode: 552c7...d74
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #13 Skrevet 21. oktober 2017 2 timer siden, Million skrev: Iflg. Statens institutt for forbruksforskning, SIFO, så bruker en enslig kvinne i alderen mellom 20 og 50 år i gjennomsnitt ca 2240 kr i måneden på mat. Jeg tror ikke hygieneartikler og sminke etc er tatt med i den summen der. Det står to andre poster kalt "personlig pleie 720 kr" og "husholdningsartikler 370", som kommer i tillegg. Dine 2000 kr er derfor under gjennomsnittet. Sjekk alle postene her: http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator Det er ikke gjennomsnittet, det er et forslag til et nøkternt budsjett. Anonymkode: 5e3e2...100 1
Million Skrevet 21. oktober 2017 #14 Skrevet 21. oktober 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke gjennomsnittet, det er et forslag til et nøkternt budsjett. Anonymkode: 5e3e2...100 Basert på tall hentet fra gjennomsnittsforbruket i befolkningen, ja
TinyBean Skrevet 22. oktober 2017 #15 Skrevet 22. oktober 2017 Bruker vel rundt 2000 i måneden selv, har 500-600 som maks sum å handle for hver uke, og har en del mat hjemme så jeg slipper å storhandle hver gang. Ris, pasta, frosne grønnsaker, brød, osv osv. Brus og godterier teller med denne kostnaden og mengden jeg spiser har gått ned takket være dette valget med handling bare på lørdager og maks sum per uke. Lager måltidsplaner for uken etter hver lørdag (frokost og middag), noe som også hjelper mye. Prøver å inkludere så mye mat jeg har liggende hjemme så jeg for det meste bare trenger ekstra ingredienser. Bruker oppskrifter fra kokebøker og. Liker å lage mat nå :D Enslig student som har studielån som eneste inntekt og ikke så høy leie eller mye utgifter, så det hjelper jo en del.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #16 Skrevet 22. oktober 2017 3 minutter siden, TinyBean skrev: Bruker vel rundt 2000 i måneden selv, har 500-600 som maks sum å handle for hver uke, og har en del mat hjemme så jeg slipper å storhandle hver gang. Ris, pasta, frosne grønnsaker, brød, osv osv. Brus og godterier teller med denne kostnaden og mengden jeg spiser har gått ned takket være dette valget med handling bare på lørdager og maks sum per uke. Lager måltidsplaner for uken etter hver lørdag (frokost og middag), noe som også hjelper mye. Prøver å inkludere så mye mat jeg har liggende hjemme så jeg for det meste bare trenger ekstra ingredienser. Bruker oppskrifter fra kokebøker og. Liker å lage mat nå :D Enslig student som har studielån som eneste inntekt og ikke så høy leie eller mye utgifter, så det hjelper jo en del. Jeg også prøver å bare handle en gang i uka. Skulle gjerne handlet inn for flere uker også, men når et brød tar opp nesten hele fryseplassen jeg har blir det vanskelig. Jeg tror jeg må spise mindre godteri, hehe. Anonymkode: df363...687
TinyBean Skrevet 22. oktober 2017 #17 Skrevet 22. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg også prøver å bare handle en gang i uka. Skulle gjerne handlet inn for flere uker også, men når et brød tar opp nesten hele fryseplassen jeg har blir det vanskelig. Jeg tror jeg må spise mindre godteri, hehe. Anonymkode: df363...687 De fleste tenker nok de må spise mindre godteri x) Deler kjøleskap med andre, så har en hylle i kjøleskapet og en skuff i fryseren, så er ikke mye plass å bruke. Så orker ikke storhandle hver uke før jeg har gjort mer plass til nytt.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #18 Skrevet 22. oktober 2017 5 minutter siden, TinyBean skrev: De fleste tenker nok de må spise mindre godteri x) Deler kjøleskap med andre, så har en hylle i kjøleskapet og en skuff i fryseren, så er ikke mye plass å bruke. Så orker ikke storhandle hver uke før jeg har gjort mer plass til nytt. hahah, jeg bare gleder meg til jeg er ferdig utdannet, får meg jobb og kan ha mitt helt eget kjøleskap og min egen fryser. Tenk så mye penger jeg kan spare på mat, når jeg ikke trenger det lenger 🙈 Anonymkode: df363...687
TinyBean Skrevet 22. oktober 2017 #19 Skrevet 22. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: hahah, jeg bare gleder meg til jeg er ferdig utdannet, får meg jobb og kan ha mitt helt eget kjøleskap og min egen fryser. Tenk så mye penger jeg kan spare på mat, når jeg ikke trenger det lenger 🙈 Anonymkode: df363...687 Føler meg selv nesten bortskjemt fordi jeg har søkt om intern flytting av den enkle grunnen at jeg vil ha egen kjøkkenkrok så jeg kan ha eget kjøleskap
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #20 Skrevet 22. oktober 2017 1 minutt siden, TinyBean skrev: Føler meg selv nesten bortskjemt fordi jeg har søkt om intern flytting av den enkle grunnen at jeg vil ha egen kjøkkenkrok så jeg kan ha eget kjøleskap Åhh, jeg har også lyst til å søke om ettroms leilighet, men da blir det mer i mnd i husleie, og da har jeg jeg sikkert ikke nok penger til å kunne fylle opp fryseren uansett Anonymkode: df363...687 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå