AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #1 Skrevet 20. oktober 2017 Lurer. Hvordan er det med å søke barnetillegg på uføre? Har 2 barn fra tidligere forhold som jeg er aleneforsørger til. Får forskuddsbidrag av nav fordi far ikke jobber og ikke er tilstede. Er gift og har ett barn med han. Så i husholdningen har vi tre barn, men han skal jo ikke forsørge mine 2. Han betaler barnebidrag på sine 2 barn fra sitt tidligere forhold. Så lønna lønna hans er ikke stor etter barnebidraget er betalt. Har gått på AAP i 6 år, ikke jobbet før aap, så har fått minstetakst. Så evnt uføre vil og ligge på minimum. Uføresøknaden og barnetilegget er nå sendt inn så lurer på om jeg kan komme til å få tillegg for de 2 barna jeg har fra før? Håper jeg har forklart det lett 😅 Anonymkode: 17f5a...38a
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #2 Skrevet 20. oktober 2017 Får ikke noe av barnetilegget pga at jeg er gift og bor sammen med en mann. Dvs mannen til barna. Går på den totale inntekten til dere begge. Vet ikke hvordan det er når det er dine og ikke hans barn. Men så lenge dere bor sammen og er gift vil jeg tro at samme regler gjelder. Men rart at nav ikke bet noe mer pga far ikke betaler eller er tilstede. Ville ringt nav å hørt med de. Ikke alltid lett å bli klok på Anonymkode: 34496...bb8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #3 Skrevet 20. oktober 2017 Men når barnebidraget til min man blir regnet ut så blir IKKE mine barn innkludert i husholdningen. Så han er ikke forsørgerpliktig til mine barn når det er snakk om bidrag til hans barn. Men når det er snakk om barnetillegg til mine barn så er han regnet som forsørger? Blir gal av Nav surret. Hva er riktig tru? Er han forsørgerpliktig når vi er gift eller ikke? Uansett svar, så må jo det gjelde på hele fjøla, å ikke slik: «ikke her men der» moralen til nav. Anonymkode: 17f5a...38a
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #4 Skrevet 20. oktober 2017 De vil se på den samla inntekten dere har. Overstiger den en viss sum så får du ikke tillegget. Det var hvertfall slik for oss. Anonymkode: 23033...ccd
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #5 Skrevet 20. oktober 2017 Vet du sånn ca hva summen er? 😃 Anonymkode: 17f5a...38a
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #6 Skrevet 20. oktober 2017 www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/3-26-reduksjon-av-ektefelletillegg-og-barnetillegg-på-grunn-av-inntekt Jeg orker ikke å sette meg inn i dette nå, men her er link dersom andre vil forsøke å forklare det. Anonymkode: 23033...ccd
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #7 Skrevet 20. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/3-26-reduksjon-av-ektefelletillegg-og-barnetillegg-på-grunn-av-inntekt Jeg orker ikke å sette meg inn i dette nå, men her er link dersom andre vil forsøke å forklare det. Anonymkode: 23033...ccd Takk for link 😅 men dette ble aaaaalt for innviklet 🙈 Anonymkode: 17f5a...38a
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #8 Skrevet 20. oktober 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: De vil se på den samla inntekten dere har. Overstiger den en viss sum så får du ikke tillegget. Det var hvertfall slik for oss. Anonymkode: 23033...ccd Det gjelder kun felles barn. På særkullsbarna regnes kun TS sin inntekt. Anonymkode: 4c273...6f6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #9 Skrevet 20. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for link 😅 men dette ble aaaaalt for innviklet 🙈 Anonymkode: 17f5a...38a Du får barnetillegg for de to du har med en annen mann uavhengig av nåværende manns inntekt. Fellesbarnet deres får du tillegg for kun om deres samlede inntekt er under 4,6 G. I tillegg kan ikke barnetillegget ditt + uføretrygden din bli mer enn 95% av inntekten du hadde før du ble ufør. Da blir den forkortet. Anonymkode: 4c273...6f6 3
applestories Skrevet 20. oktober 2017 #10 Skrevet 20. oktober 2017 (endret) Når barnet bor sammen med begge foreldrene: Barnetillegget reduseres når den samlede inntekten til begge foreldrene er høyere enn fribeløpet på 4,6 G (folketrygdens grunnbeløp). Fribeløpet øker med 0,4 G for hvert ekstra barn. Når barnet bor sammen med den ene forelderen: Barnetillegget reduseres når inntekten din er høyere enn fribeløpet på 3,1 G (folketrygdens grunnbeløp). Fribeløpet øker med 0,4 G for hvert ekstra barn. Det er kun din inntekt som har betydning for barnetillegget. Fribeløp Grensen for hva du kan tjene før barnetillegget blir redusert, kalles for fribeløp. Barnetillegget reduseres med 50 prosent av den inntekten som er over fribeløpet. Hvis for eksempel inntekten er 30 000 kroner høyere enn fribeløpet, reduseres barnetillegget med 15 000 kroner i året. Nav.no Endret 20. oktober 2017 av applestories
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #11 Skrevet 21. oktober 2017 Tusen takk for svar 😃 Får vell bare vente i 8 mnd å se hva resultatet blir 😅 Anonymkode: 17f5a...38a
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #12 Skrevet 22. oktober 2017 Jeg hadde barnetillegg før uførereformen. Men så omgjorde de på utregningen og måten å forstår tallene (slik virket ihvertfall den kronglete forklaringen), og plutselig hadde jeg for mye inntekt, og barnetillegg ble fjernet. Prøvde å forstå dette, men brevet fra NAV var langt og med ulike tall for ulike beregninger, og jeg ga opp. Bare glad eldste uansett passerte 18 år det året, og yngste var 14 år. I tillegg kom endringene i forhold til hva man kan tjene ved siden av uføretrygd, og dermed var muligheten for å spe på med litt inntekt også fjernet. Blir trukket 70% av trygden min når inntekten passerer 0,4 G + skatt av resterende 30% + skatt av inntekt = tap.. Anonymkode: 64656...885
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå