AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #1 Skrevet 20. oktober 2017 Føler at for nesten alle studievalg jeg vurderer, så leser jeg om dårlige jobbmuligheter, dårlige vilkår, lav lønn, osv, osv, og jeg tar meg selv i å lure på om dette er realiteten, eller om det kun er et utvalg av negative folk som kommer med sine meninger? Kunne tenkt meg å arbeide innenfor helse, men ikke som sykepleier (som da er det standard - trygge valget). Har derfor vurdert ergoterapi (dårlige jobbmuligheter), fysioterapi (alltid snakk om dårlige jobbmuligheter), radiografi (ekstremt dårlige jobbmuligheter), bioingeniør (man blir mer eller mindre bundet til sykehus) og sosialt arbeid (her tror jeg markedet er litt bedre, men man går jo da glipp av det medisinske/biologiske som jeg finner interessant). Men når jeg ser på Finn og Nav, så ser jeg jo stillinger der..ganske mange også, rundt 130+ for fysioterapeut, hvorav 60 er faste stillinger, så skjønner ikke helt hvordan dette henger sammen Og jeg tenker tilbake til når jeg leste om jobbmuligheter som politibetjent, at dette var så vanskelig at nyutdannede måtte reskoleres eller gå i stillinger uten relevans til politiyrket osv, dette til tross for at mange stillinger var lyst ut..mener de i artikkelen forklarte dette med at distriktene var pliktige å lyse ut / åpne opp for så-så mange stillinger, men at de ikke hadde kapital til å faktisk fylle dem. Er det noe lignende som skjer ellers også? Hva med de som tar utdanning innen økonomi, vil det her være greit overkommelig å få seg jobb? Noen som har litt tips å komme med? Anonymkode: 99faf...20f
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #2 Skrevet 20. oktober 2017 Dette er litt vanskelig å svare på, det avhenger fra yrke til yrke. Generelt vil jeg si at uansett hva du studerer så er det viktig å skaffe seg relevant praksis ved siden av studiene. Å kjenne folk er alfs omega, og en fot på innsiden er gull verdt. Sammen med gode faglige resultater fra et studie stiller du sterkt på arbeidsmarkedet Anonymkode: 765ef...3e8
Chizue Skrevet 20. oktober 2017 #3 Skrevet 20. oktober 2017 Arbeidsmarkedet er hardt idag. Jeg kjenner flere som er utdannet som bioingeniør, men som måtte omskolere seg fordi det ikke var market for det. Endte opp i butikk, ta lærerutdannelse...jobbe i barnehage.. Husk, er mange som er nettopp utdannet, så er det en del som nettopp er utdannet i yrket. Så at det er 200 stillinger som søker sykepleiere, er ikke mye, mtp det kan være rundt 2000stk som søker aktivt etter akkurat det yrket Det spørs også hvor du bor og om du er villig på å flytte på deg.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #4 Skrevet 20. oktober 2017 Jeg har to søskenbarn som er vernepleiere, og de har null problem med å få jobb. Hun ene har flyttet litt rundt i byn, og byttet jobb hver gang hun har flyttet uten problem. I tillegg brukte hun 4 år på å fullføre, og da med elendige karakterer, så når hun så lett får seg jobb, må markedet være temmelig bra... Jeg jobber i it-bransjen, og her er det veldig lett å få jobb. Med god lønn og frynsegoder. Samboeren min er sivilingeniør, innen kjemi, og der sliter folk enormt med å få jobb. Mange som har fått fyken fra oljebransjen, og mange om beinet når det endelig blir utlyst relevante jobber. Anonymkode: d96ce...8ea 1
reiseglad Skrevet 20. oktober 2017 #5 Skrevet 20. oktober 2017 31 minutter siden, Chibi skrev: Arbeidsmarkedet er hardt idag. Jeg kjenner flere som er utdannet som bioingeniør, men som måtte omskolere seg fordi det ikke var market for det. Endte opp i butikk, ta lærerutdannelse...jobbe i barnehage.. Husk, er mange som er nettopp utdannet, så er det en del som nettopp er utdannet i yrket. Så at det er 200 stillinger som søker sykepleiere, er ikke mye, mtp det kan være rundt 2000stk som søker aktivt etter akkurat det yrket Det spørs også hvor du bor og om du er villig på å flytte på deg. Det mangler i dag ca. 2000 sykepleiere, så er du på jakt etter jobb, bør du jo søke dette. https://www.nsf.no/vis-artikkel/3560511/1740674/Kommunenes-storste-utfordring
Superblomst Skrevet 20. oktober 2017 #6 Skrevet 20. oktober 2017 Tror vernepleier kunne passet deg bra, og er sinnsykt mange forskjellige jobbmuligheter. Jeg er det og har ikke opplevd problemer med å få jobb, og under utdannelsen hadde de fleste fått seg relevant jobb iløpet av 1. året. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #7 Skrevet 20. oktober 2017 Skal vi tro regjeringen så skapes det flere jobber hvis du ikke har noe å leve av. Anonymkode: 40e85...e09 2
Chizue Skrevet 20. oktober 2017 #8 Skrevet 20. oktober 2017 2 timer siden, reiseglad skrev: Det mangler i dag ca. 2000 sykepleiere, så er du på jakt etter jobb, bør du jo søke dette. https://www.nsf.no/vis-artikkel/3560511/1740674/Kommunenes-storste-utfordring Hjelper ikke stort når det er pr.dags dato 226 sykepleier stillinger ute og rundt 2000 sykepleiere som søker jobb... 😂 Ei venninne gikk sykepleier for ett par år siden, fra da til nå, den eneste i hennes "kull" som fikk jobb er henne. Det var nesten 30stk der og hvert år utdannes det nye. Mange klager fordi det ikke er jobb å få, såklart.. Du må være villig å flytte på deg. Er manko på sykepleiere i distriktene, men er ikke nok stillinger likevel 😂
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #9 Skrevet 20. oktober 2017 Det finnes masse jobb, men du må være villig til å flytte på deg og/eller velge en litt annen stilling enn akkurat hva du ser for deg/ønsker deg. Anonymkode: 041bd...118 4
reiseglad Skrevet 20. oktober 2017 #10 Skrevet 20. oktober 2017 35 minutter siden, Chibi skrev: Hjelper ikke stort når det er pr.dags dato 226 sykepleier stillinger ute og rundt 2000 sykepleiere som søker jobb... 😂 Ei venninne gikk sykepleier for ett par år siden, fra da til nå, den eneste i hennes "kull" som fikk jobb er henne. Det var nesten 30stk der og hvert år utdannes det nye. Mange klager fordi det ikke er jobb å få, såklart.. Du må være villig å flytte på deg. Er manko på sykepleiere i distriktene, men er ikke nok stillinger likevel 😂 Du misforstår. Det er null søkere til disse stillingene, da disse sykepleierne ikke finnes. I utkant-Norge ansettes sykepleiere fra Litauen, Polen, Spania og Fillipinene, da norske sykepleiere ikke finnes. Men det er ikke uvanlig å måtte flytte på seg for å få en jobb å leve av, sånn er det innen mange felt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #11 Skrevet 20. oktober 2017 3 timer siden, Superblomst skrev: Tror vernepleier kunne passet deg bra, og er sinnsykt mange forskjellige jobbmuligheter. Jeg er det og har ikke opplevd problemer med å få jobb, og under utdannelsen hadde de fleste fått seg relevant jobb iløpet av 1. året. Har vurdert vernepleie, men tror det kan bli veldig slitsomt å jobbe hver eneste dag med funksjonshemmede, som gjerne er der vernepleiere havner, er det ikke? Sikkert givende og koselig i perioder, men vil også tro at det krever sitt av en person. Anonymkode: 99faf...20f
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #12 Skrevet 20. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to søskenbarn som er vernepleiere, og de har null problem med å få jobb. Hun ene har flyttet litt rundt i byn, og byttet jobb hver gang hun har flyttet uten problem. I tillegg brukte hun 4 år på å fullføre, og da med elendige karakterer, så når hun så lett får seg jobb, må markedet være temmelig bra... Jeg jobber i it-bransjen, og her er det veldig lett å få jobb. Med god lønn og frynsegoder. Samboeren min er sivilingeniør, innen kjemi, og der sliter folk enormt med å få jobb. Mange som har fått fyken fra oljebransjen, og mange om beinet når det endelig blir utlyst relevante jobber. Anonymkode: d96ce...8ea Hvilken utdannelse har du innen IT? Anonymkode: 99faf...20f
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #13 Skrevet 20. oktober 2017 Jeg jobber også innen IT, og her er det flust av jobber i Oslo, men jeg vet det kan være vanskelig andre steder. IT er litt spesielt da. Man burde være litt nerd og holde på med data på fritiden. Hvis du kun kan det du lærer på høgskolen/universitetet når du begynner i jobb, så vil du slite. Det gjelder spes hvis du skal jobbe som utvikler. Anonymkode: 9d3a7...a64
Superblomst Skrevet 20. oktober 2017 #14 Skrevet 20. oktober 2017 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Har vurdert vernepleie, men tror det kan bli veldig slitsomt å jobbe hver eneste dag med funksjonshemmede, som gjerne er der vernepleiere havner, er det ikke? Sikkert givende og koselig i perioder, men vil også tro at det krever sitt av en person. Anonymkode: 99faf...20f Spørs helt på hvor du vil jobbe. Kan jobbe på skole, hjemmetjenesten, barnehage, med mennesker med funksjonsnedsettelser, innen rusbehandling, med flyktinger, psykiatri. Men ja, alle jobber som innebærer mennesker er jo krevende. Vil du heller sitte på kontor som vernepleier krever det ofte et par års erfaring, eller ett års vidreutdanning innen ledelse. Det jeg liker veldig godt er muligheten for å jobbe lange vakter i perioder, og så ha langfri Endret 20. oktober 2017 av Superblomst 1
Chizue Skrevet 21. oktober 2017 #15 Skrevet 21. oktober 2017 9 timer siden, reiseglad skrev: Du misforstår. Det er null søkere til disse stillingene, da disse sykepleierne ikke finnes. I utkant-Norge ansettes sykepleiere fra Litauen, Polen, Spania og Fillipinene, da norske sykepleiere ikke finnes. Men det er ikke uvanlig å måtte flytte på seg for å få en jobb å leve av, sånn er det innen mange felt. Men som jeg sa; De som blir utdannet må være villig til å flytte på seg... Moren til ei jeg kjenner mistet jobben sin (arbeidsplassen la ned) og hun er en knallgod sykepleier,jobbet som det de siste 30årene, hun får seg ikke jobb i den byen fordi det er for mange som er utdannet som sykepleiere der.. Det er fullt, utlyses ikke en stilling, men hun er ikke villig til å flytte pga familie. Det er mange som er utdannet sykepleier der. Min forrige arbeidsplass i den byen hadde 6 av de ansatte omskolert seg fordi det ikke var jobb til de, men flytte til en annen by? Glem det. Det er nok av sykepleiere, men... Kanskje bare 1% av de er villige til å flytte på seg.. Dermed skriker distriktene etter sykepleiere. Jeg får min utdanning sponset av jobben, og min arbeidsgiver trygler meg om å ta sykepleien 😂 men så er de en av de arbeidsplassene som har manko. Jeg for min del, faller mer på alderspsykiatri 😄 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #16 Skrevet 21. oktober 2017 6 timer siden, Chibi skrev: Men som jeg sa; De som blir utdannet må være villig til å flytte på seg... Moren til ei jeg kjenner mistet jobben sin (arbeidsplassen la ned) og hun er en knallgod sykepleier,jobbet som det de siste 30årene, hun får seg ikke jobb i den byen fordi det er for mange som er utdannet som sykepleiere der.. Det er fullt, utlyses ikke en stilling, men hun er ikke villig til å flytte pga familie. Det er mange som er utdannet sykepleier der. Min forrige arbeidsplass i den byen hadde 6 av de ansatte omskolert seg fordi det ikke var jobb til de, men flytte til en annen by? Glem det. Det er nok av sykepleiere, men... Kanskje bare 1% av de er villige til å flytte på seg.. Dermed skriker distriktene etter sykepleiere. Jeg får min utdanning sponset av jobben, og min arbeidsgiver trygler meg om å ta sykepleien 😂 men så er de en av de arbeidsplassene som har manko. Jeg for min del, faller mer på alderspsykiatri 😄 Kan du ta alderspsykiatri uten å være sykepleier eller helsefagarbeider? Er ikke det en videreutdanning? Anonymkode: 98cf1...9bf
Chizue Skrevet 21. oktober 2017 #17 Skrevet 21. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du ta alderspsykiatri uten å være sykepleier eller helsefagarbeider? Er ikke det en videreutdanning? Anonymkode: 98cf1...9bf Jo, det er en videreutdanning, fagskole :-) Langt igjen for meg, men er den pasientgruppen jeg synes er mest spennende og da hjelper det mye å ha riktig kompetanse. Men så synes jeg psykiatri er spennende:-)
FrittgåendeBurugle Skrevet 21. oktober 2017 #18 Skrevet 21. oktober 2017 11 timer siden, Chibi skrev: Men som jeg sa; De som blir utdannet må være villig til å flytte på seg... Moren til ei jeg kjenner mistet jobben sin (arbeidsplassen la ned) og hun er en knallgod sykepleier,jobbet som det de siste 30årene, hun får seg ikke jobb i den byen fordi det er for mange som er utdannet som sykepleiere der.. Det er fullt, utlyses ikke en stilling, men hun er ikke villig til å flytte pga familie. Det er mange som er utdannet sykepleier der. Min forrige arbeidsplass i den byen hadde 6 av de ansatte omskolert seg fordi det ikke var jobb til de, men flytte til en annen by? Glem det. Det er nok av sykepleiere, men... Kanskje bare 1% av de er villige til å flytte på seg.. Dermed skriker distriktene etter sykepleiere. Jeg får min utdanning sponset av jobben, og min arbeidsgiver trygler meg om å ta sykepleien 😂 men så er de en av de arbeidsplassene som har manko. Jeg for min del, faller mer på alderspsykiatri 😄 Det er ikke alltid å bare flytte om man f.eks. har en partner med fast jobb der man bor. Ser poenget ditt, men alle kan ikke bare bryte opp og flytte. Selv er jeg ferdigutdannet og skal søke jobb om halvannet år, og jeg er innstilt på å søke over hele landet, men jeg har ikke mann med fast jobb og barn på skole etc, så for meg går det greit.
reiseglad Skrevet 21. oktober 2017 #19 Skrevet 21. oktober 2017 https://tjenester.nav.no/stillinger/stillinger?s4=119956&rv=null&rpp=null 547 ledige stillinger som sykepleier, mange også i eller nær de største byene som Stavanger, Oslo, Asker Drammen, Trondheim osv. Dette tallet øker for hver dag, da det ikke utdannes nok med tanke på behovet som øker kraftig de neste årene. 20 timer siden, Chibi skrev: Men som jeg sa; De som blir utdannet må være villig til å flytte på seg... Det er nok av sykepleiere, men... Kanskje bare 1% av de er villige til å flytte på seg.. Dermed skriker distriktene etter sykepleiere. Jeg får min utdanning sponset av jobben, og min arbeidsgiver trygler meg om å ta sykepleien 😂 men så er de en av de arbeidsplassene som har manko. Jeg for min del, faller mer på alderspsykiatri 😄
straamann Skrevet 28. oktober 2017 #20 Skrevet 28. oktober 2017 På 20.10.2017 den 14.13, AnonymBruker skrev: Føler at for nesten alle studievalg jeg vurderer, så leser jeg om dårlige jobbmuligheter, dårlige vilkår, lav lønn, osv, osv, og jeg tar meg selv i å lure på om dette er realiteten, eller om det kun er et utvalg av negative folk som kommer med sine meninger? Kunne tenkt meg å arbeide innenfor helse, men ikke som sykepleier (som da er det standard - trygge valget). Har derfor vurdert ergoterapi (dårlige jobbmuligheter), fysioterapi (alltid snakk om dårlige jobbmuligheter), radiografi (ekstremt dårlige jobbmuligheter), bioingeniør (man blir mer eller mindre bundet til sykehus) og sosialt arbeid (her tror jeg markedet er litt bedre, men man går jo da glipp av det medisinske/biologiske som jeg finner interessant). Men når jeg ser på Finn og Nav, så ser jeg jo stillinger der..ganske mange også, rundt 130+ for fysioterapeut, hvorav 60 er faste stillinger, så skjønner ikke helt hvordan dette henger sammen Og jeg tenker tilbake til når jeg leste om jobbmuligheter som politibetjent, at dette var så vanskelig at nyutdannede måtte reskoleres eller gå i stillinger uten relevans til politiyrket osv, dette til tross for at mange stillinger var lyst ut..mener de i artikkelen forklarte dette med at distriktene var pliktige å lyse ut / åpne opp for så-så mange stillinger, men at de ikke hadde kapital til å faktisk fylle dem. Er det noe lignende som skjer ellers også?Hva med de som tar utdanning innen økonomi, vil det her være greit overkommelig å få seg jobb? Noen som har litt tips å komme med? Anonymkode: 99faf...20f Jeg deler også ditt inntrykk, at det i mange yrker i dag er krevend å få jobb. Samtidig må vi huske at det stort sett ikke tilbys færre studieplasser enn det er behov for folk i jobb, snarere flere. Dermed vil det alltid (med noen viktige unntak i perioder) være arbeidsgivers marked. Jeg skal ikke si at jeg sitter på fasit, og ja det er regionale forskjeller. Dersom man har litt tålmodighet og er villig til/har mulighet til å flytte på seg vil de fleste få jobb. Det er få hele stillinger som ergoterapeut som lyses ut. Mange jobber i pleie istedet eller i tillegg til en liten stilling som ergoterapeut. Som fysioterapeut uten tilleggsutdannelse, er det stor konkurranse. Man kan evt starte opp for seg selv, men det krever jo litt å bygge opp en kundemasse. Jeg trodde ikke radiograf var det vanskeligste yrket å få jobb med? Jeg har selv vurdert bioingeniør, men personlig liker jeg ikke tanken på å være dømt til skiftarbeid og sykehus for resten av livet. Noen trives med det, men ikke jeg. Det er faglig interessant, men uten videreutdanning vil de fleste jobbe med rutineoppgaver. Der som i andre jobber. Økonomi er også et spennende og stort felt. Jeg ser at en ny trend er at mange tar bachelor i økonomi kombinert med en annen utdannelse. Da står man veldig sterkt på arbeidsmarkedet, med en generell leder/adm kompetanse i tillegg til spisskompetanse i et annet fagfelt. Når det gjelder økonomi er det nok veldig individuelt hva du spesialiserer deg i , om det er lett å få jobb. Som siviløkonom vil man har gode mulighet. Velger man markedsføring og ledele, er konkuransen hard. Regnskap og logistikk er mer direkte yrkesrettet er mitt inntrykk, men også der er det usikkert med jobb. De fleste stillinger som lyses ut krever lang erfaring og helst master. Men det ansettes nok mange "ferske" også, men det er gjerne stillinger som ikke lyses ut offentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå