AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #1 Skrevet 20. oktober 2017 Jeg har klart meg greit og fått en høyere grad og en fin jobb. Jeg er den eneste i familien med en fullført grad. Lillebror klarte ikke å fullføre bachelor på Høyskolen. Jeg tok en tung master og møtte mye motgang. Har aldri hatt noe ekstra hjelp og ingen hjemme hadde noen grad, annet enn fullført ungdomskole. Faren min har aldri hjulpet meg eller vist interesse for hva jeg gjør. Jeg surret litt og tok ikke de beste valgene, men tror samvittigheten og redselen for å havne ille ut gjorde at jeg var Flink Pike og kom meg ut med diplom i hånda. Ser andre fra studiet nå i dag og ser at noen stikker seg ut. De blir intervjuet på tv og sitter i prestisjejobber. Jeg er glad for at de viser en ny trend hvor kvinner står opp og frem. Jeg lurer også på hvordan de tør. Hvor får de selvtilliten fra? Var motivasjonen for å ta studiet en annen enn min? Har de ressurssterke foreldre? Er de bare født smarte eller med mer driv? Er det indre eller ytre press som har ført dem dit de er? Eller får man indre press av nye ytre press i oppvekst? Jeg har nok gått mye og 'sett ned". Har ikke hatt noe press hjemme og ikke noe solid nettverk i tillegg til laver selvtillit. Tenker at dersom jeg en gang får en jente, skal jeg sørge for at hun står med rak rygg og tror på seg selv. Aner ikke hvordan dette gjøres, men ser at jeg burde ha presset meg selv hardere, våget å stille dumme spørsmål, betalt for ekstra hjelp, ikke nølt med å komme inn i rett kollokvie osv. Utgangspunktet på studiet var nok skjevt også, for jeg kom fra et miljø hvor vi knapt visste hva en stemmeseddel og ingen leste bøker. Glad for det jeg har prestert, men merker at jeg burde ha gitt mer, om mulig. Anonymkode: 637c7...f64
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #2 Skrevet 20. oktober 2017 Ja, oppvekst har noe å si. Barn som blir speilet og støtte, vist kjærlighet og fått opparbeidet selvtillit har betydelige fordeler. I tillegg har personlighet mye å si. Noen er bare tøffere enn andre, mens andre er mer sårbare og tåler ikke samme trøkken. I tillegg trenger man å tilhøre et sosialt fellesskap som aksepterer deg og støtter deg. De fleste som faller ut av skolen er de som har få eller ingen venner. Anonymkode: 195f3...cfd
Knirke Skrevet 20. oktober 2017 #3 Skrevet 20. oktober 2017 Jeg kommer fra en typisk A4 middelklassefamilie og har alltid hatt alt jeg trengte rent økonomisk og kjærlighetsmessig. Men jeg føler det manglet både støtte og veiledning når det gjelder utdanning. Det var mer sånn "Uansett hva du gjør så er det greit". Det er ene og alene min egen fortjeneste at jeg har en bachelorgrad, og ikke jobber på Deli de Luca. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #4 Skrevet 20. oktober 2017 Å ha intelligente foreldre hjelper. Men om man er intelligent kan man bli mer enn hva man lærer hjemmefra. Men så kommer gjerne en psykisk eller fysisk arvelighet inn i bildet også. men det er betydelig forskjell på intelligente, kunnskapsrike foreldre og foreldre som lever i nuet og ikke har peiling på dypere tema, men tror at "alt ordner seg med luft og kjærlighet" Intelligente barn som vokser opp med intelligente foreldre klarer seg nok i snitt bedre enn intelligente barn som vokser opp med middelmådige foreldre Anonymkode: 32828...e5a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå