Gå til innhold

Si fra dagen før jobb om sykdom - melding OK?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i butikk og skal ha dagvakt i morgen, men samboer og barn ligger rett ut med omgangssyke og jeg kjenner at det er på vei hos meg også, så skal så klart si fra til sjefen i dag slik at hun kan finne en vikar. Men er det OK å sende melding om dette? Hvis ikke hun svarer innen lunsjtider ringer jeg selvfølgelig. Er ny i jobben så vil ikke gjøre noe feil. Hva tenker dere?

Anonymkode: c7491...ee5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melding er da helt greit. God bedring..

Anonymkode: d5b83...087

Skrevet

Melding har ikke vært greit noen av stedene jeg har jobbet, ring og gi beskjed. 

Anonymkode: b0aa8...cdb

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i butikk og skal ha dagvakt i morgen, men samboer og barn ligger rett ut med omgangssyke og jeg kjenner at det er på vei hos meg også, så skal så klart si fra til sjefen i dag slik at hun kan finne en vikar. Men er det OK å sende melding om dette? Hvis ikke hun svarer innen lunsjtider ringer jeg selvfølgelig. Er ny i jobben så vil ikke gjøre noe feil. Hva tenker dere?

Absolutt greit! Vi lever i en SMS-verden. Det er vanlig og raskt! 

Anonymkode: 0ea01...8c9

• Liker 1
Skrevet

Takk!

Jeg hadde så klart ringt hvis det var snakk om kort varsel, men jeg tror jeg prøver å sende en melding siden det er såpass tidlig enda, så får jeg heller ringe hvis ikke hun svarer innen et par timer. :) 

- TS

Skrevet

Skriv det da. 

"Hei. Jeg sender melding nå i stedet for å ringe i tilfelle du er opptatt. Ringer deg senere i dag om jeg ikke får svar av deg. Jeg har dessverre blitt smittet av barna med omgangssyke og har nettopp startet min tørn. Jeg kan derfor ikke jobbe i morgen, jeg beklager dette."

Failsafe. 

Anonymkode: 78445...bad

• Liker 2
Skrevet

Les hva det står i dine arbeidsregler. Hvis en av mine ansatte hadde sendt melding om fravær så hadde det hvert grunn til skriftelig advarsel eller oppsigelse av jobben for ugyldig fravær. Ring du. 

Anonymkode: 92a2d...789

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les hva det står i dine arbeidsregler. Hvis en av mine ansatte hadde sendt melding om fravær så hadde det hvert grunn til skriftelig advarsel eller oppsigelse av jobben for ugyldig fravær. Ring du. 

Jeg ringer jo enda i god tid dersom jeg ikke får svar, ser ikke hvordan det er ugyldig fravær?

TS

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke om de ringer I tillegg, AML sier at ansatte skal si fra om fravær innen arbeidsdagens slutt. Gjør de dette kommer man ikke langt med den skriftlige advarselen i feks et drøftingsmøte. Da er det som å gi skriftlig advarsel for at noen har brukt kulepenn med grønt blekk. Selv om avtalen presiserer at man skal ringe, så er ikke begge deler ulovlig, med mindre arbeidsavtalen sier at sms til overordnede ikke er lov overhodet. 

• Liker 3
Skrevet

På alle mine jobber har melding vært greit.. :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ringt. Tar like kort tid som SMS. Synes det er mer profesjonelt å ringe. Med SMS kan det i noen tilfeller tolkes at arbeidstaker ikke tør å snakke direkte til arbeidsgiver. I noen tilfeller kan det være pga fraværet egentlig ikke er pga sykdom. Jeg ser ikke helt problemet med å ringe uansett. Kan jo likevel hende du må ringe fordi h*n ikke ser sms’en. Husk også at det er uprofesjonelt å sende SMS/ringe privattelefonen til arbeidsgiver. Telefonen bør høre til butikken. De fleste liker å skille jobb fra private ting.

Skrevet

Det kommer selvsagt an på arbeidsplassen, men det aller tryggeste er å ringe. På min jobb skal vi ringe, med mindre man har f.eks mistet stemmen eller lignende. God bedring!

Anonymkode: 04f27...ac9

Skrevet
På 20.10.2017 den 10.22, AnonymBruker skrev:

Skriv det da. 

"Hei. Jeg sender melding nå i stedet for å ringe i tilfelle du er opptatt. Ringer deg senere i dag om jeg ikke får svar av deg. Jeg har dessverre blitt smittet av barna med omgangssyke og har nettopp startet min tørn. Jeg kan derfor ikke jobbe i morgen, jeg beklager dette."

Failsafe. 

I alle dager. Er Ts en husslave eller en ansatt? :ler:

«Hei. Har fått omgangssyka, så blir borte noen dager. Hilsen Ts.»

En beklager aldri, under noen omstendighet, at en er syk. Med mindre en altså gjorde det med vilje. 

Anonymkode: 94239...8ce

• Liker 7
Skrevet

Synes det gir et mye bedre og ærligere inntrykk å ringe arbeidsgiveren på jobb og varsle om sykdom. 

Anonymkode: a9766...0de

Skrevet

Jeg er arbeidsgiver i butikk selv og mine ansatte skal ringe ved fravær. Dette fordi i en hektisk hverdag har jeg ikke tid til å gå og sjekke telefonen hele tiden. Jeg er på jobb for å jobbe og holde butikken i stand, ikke surfe på min private mobiltlf. 

I vissetilfeller er det også viktig å få beskjed så tidlig som mulig slik at jeg ikke godkjenner andre bytter osv i mellomtiden som kan gjøre det vanskelig for meg å finne en erstatter for vakten din. Derfor må sykdom alltid gis beskjed om så fort som mulig, og  man må også være sikker på at mottaker faktisk har fått beskjeden :) dette gjøres mest effektivt ved å ringe. 

Har også opplevd at de ansatte som har lettest for å ha "ønske" fravær lørdagmorgen/fredag kveld som jeg har oppfattet som tvilsomme har alltid prøvd seg på å bare gi beskjed på sms. Jeg ringer konsekvent opp igjen, da terskelen for å lyve er lavere ved sms enn ved en samtale. 

For din egen del og for å vise arbeidsgiver at du vil gjøre jobben med vaktsskifte så lett som mulig ville jeg ring med en gang :) ellers setter jeg også pris på de ansatte som kun har 20% stilling bytter vekk vakter de ikke er helt i form selv, i stedet for å ta egenmelding den ene dagen dem skulle ha vært på jobb den uken. 

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

På mitt arbeidssted er det greit å sende tekstmelding ved sykdom (typ egenmelding/syke barn). Blir man derimot sykmeldt er det vanlig å ringe, sånn at man kan avtale litt mer. Vi jobber skift, så sjefen syns nok det er bedre å få en SMS enn en telefon kl 05 på morgenen dager vi begynner 06 😉

• Liker 1
Skrevet
På 21.10.2017 den 11.19, Uten navn skrev:

Jeg er arbeidsgiver i butikk selv og mine ansatte skal ringe ved fravær. Dette fordi i en hektisk hverdag har jeg ikke tid til å gå og sjekke telefonen hele tiden. Jeg er på jobb for å jobbe og holde butikken i stand, ikke surfe på min private mobiltlf. 

I vissetilfeller er det også viktig å få beskjed så tidlig som mulig slik at jeg ikke godkjenner andre bytter osv i mellomtiden som kan gjøre det vanskelig for meg å finne en erstatter for vakten din. Derfor må sykdom alltid gis beskjed om så fort som mulig, og  man må også være sikker på at mottaker faktisk har fått beskjeden :) dette gjøres mest effektivt ved å ringe. 

Har også opplevd at de ansatte som har lettest for å ha "ønske" fravær lørdagmorgen/fredag kveld som jeg har oppfattet som tvilsomme har alltid prøvd seg på å bare gi beskjed på sms. Jeg ringer konsekvent opp igjen, da terskelen for å lyve er lavere ved sms enn ved en samtale. 

For din egen del og for å vise arbeidsgiver at du vil gjøre jobben med vaktsskifte så lett som mulig ville jeg ring med en gang :) ellers setter jeg også pris på de ansatte som kun har 20% stilling bytter vekk vakter de ikke er helt i form selv, i stedet for å ta egenmelding den ene dagen dem skulle ha vært på jobb den uken. 

Herlighet, dersom man er syk og har rett til å bruke egenmelding skal man da ikke måtte bytte vakten og jobbe det inn igjen en annen dag! En deltidsansatt har like stor rett til å bruke egenmelding ved sykdom som er fulltidsansatt. Du høres ut som en uprofesjonell arbeidsgiver. 

Anonymkode: b3862...c7f

• Liker 12
Skrevet

Jeg sender sms dersom det er noe. På samme måte som min sjef sms-er meg for å få meg til å ta ekstravakter. Dessuten er man ikke alltid så snakkesalig i telefonen når man er syk og står med huet i do... det forstår alle.

• Liker 1
Skrevet
On 10/21/2017 at 11:19 AM, Uten navn said:

Slike holdninger er dessverre ikke uvanlig hos mange arbeidsgivere. Man skal ikke bytte bort vakter når man er syk. Er man syk, så er man syk - og man har rett på å få betalt! Deltidsansatte har like stor rett på egenmelding som heltidsansatte. Dette handler ikke om å "gjøre seg vanskelig" overfor arbeidsgiveren.

Anonymkode: 3d672...dd4

• Liker 6
Skrevet

Det er opp til arbeidsgiver hva som regnes som gyldig beskjed for fravær eller ikke. På forige jobben skulle sykdom meldes så tidlig som mulig via telefon der man også kunne gi beskjed om hvor lenge man trodde man kom til å være syk. På dag 2 var det innafor å sende SMS med oppdatering. På min nåværende jobb derimot godtar man kun muntlig beskjed (via telefon), og alt annet blir regnet som ugyldig fravær. 

På 21.10.2017 den 11.19, Uten navn skrev:

For noe tull! Er man syk, så er man syk uansett hvilken stillingsprosent man har! 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...