Gå til innhold

Aner ikke hva jeg skal gjøre med "karrieren" min

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, jeg håper at ved å skrive her kan jeg få noen tilbakemeldinger på hva jeg burde gjøre.

Jeg jobber for tiden i en butikk hvor jeg mistrives.. Pga graviditet tidlig i ansettelsesforholdet (har vært ansatt 2 år og ble gravid uten å ha planlagt det 1 mnd inn i arb.forholdet) som førte til sykemelding pga manglende tilrettelegging har jeg blitt svært ekskludert fra arbeidsplassen. Hver måned etter jeg kom tilbake har mine salgstall vært best, det er jeg som gjør mest i butikken og fungerer som en butikksjef når butikksjef ikke er tilstede, allikevel føler jeg meg uglesett og dårlig behandlet.. 

Jeg har egentlig en bachelor innenfor Statsvitenskap men jeg får ikke jobb innenfor dette - ikke engang et intervju - selv om jeg søker på hver eneste stilling i 5 mils avstand. 

Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal takle å jobbe videre i butikken hvor jeg får latterlige 163kr timen og blir behandlet dårlig og har lyst å begynne på skole. Eller - egentlig har jeg ikke lyst å studere mer fordi det er vanskelig å kombinere med huslån, mann og barn men det er bedre enn å leve på 280k i året. 

Spørsmålet da er at jeg aner ikke hva jeg skal studere. Jeg har vurdert økonomi for å få en litt bredere kompetanse, men jeg er virkelig ikke flink i den typen fag. Videre har jeg vurdert sykepleien men det er 3 år som student og føles litt uoverkommelig. Til sist begynte jeg å se på Helsesekretær eller tannhelsesekretær som er videregående utdannelser og som jeg kan fullføre på 1-2 år pga tidligere helsefagutdanning på vgs. Har også vært innom tanken på å spør NAV om de kan sette meg i kontakt med en bedrift eller fylkeskommunen/kommunen for å se på muligheter for en praksisplass, bare sånn at jeg kan få erfaring.. 

Anonymkode: b67ef...2a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Statsvitenskap er det mange som har tatt. Hva har du gjort som skiller deg ut? Har du hatt noen verv i studietiden eller deltatt på noen prosjekter? Kan du ta enkeltkurs på BI, f.eks., som gir deg tilleggskompetanse uten en hel grad?

Ellers bør du kontakte alt som er av vikarbyråer og kontakte medstudenter og høre hvordan de fikk seg jobb.

Anonymkode: 6ed05...7b6

• Liker 1
Skrevet

Jeg må si at jeg ikke ambefaler deg å ta sykepleien, med mindre du har en helt spesiell interesse for faget. Det er en tøff jobb med et enormt effektivitetspress. 

Anonymkode: daf77...888

• Liker 1
Skrevet

*Anbefaler

Anonymkode: daf77...888

Skrevet

Hva er man utdannet når man har studert det du har? Hvilke jobber er typiske liksom?

Anonymkode: 73da0...f72

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Statsvitenskap er det mange som har tatt. Hva har du gjort som skiller deg ut? Har du hatt noen verv i studietiden eller deltatt på noen prosjekter? Kan du ta enkeltkurs på BI, f.eks., som gir deg tilleggskompetanse uten en hel grad?

Ellers bør du kontakte alt som er av vikarbyråer og kontakte medstudenter og høre hvordan de fikk seg jobb.

TS her. jeg tok fordypning i juss og økonomi. Var aktiv i en studentorganisasjon som arbeidet med å fremme entrepenørskap og var med å arrangere diverse eventer i forbindelse med dette (eks kvinnemiddag - en faglig og sosial dag med fokus på kvinnelige grundere) 

Har ikke tenkt på muligheten for enkeltkurs, men kanskje det kunne vært noe.. BI har jo mer kontakt med arbeidsgivere og så det kan kanskje være en lur vei . 

Har inntrykk av at en del av mine medstudenter fikk jobb gjennom "kjennskap og vennskap" eller har gått videre på master. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er man utdannet når man har studert det du har? Hvilke jobber er typiske liksom?

Anonymkode: 73da0...f72

Ts her. typiske jobber er saksbehandler i kommune/fylkeskommune eller veilederstilling i NAV.  Som statsviter er du litt som en "potet" og kan brukes til mye forskjellig. Det jobber også en del Statsvitere i media, men disse har gjerne en mastergrad. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

TS her. jeg tok fordypning i juss og økonomi. Var aktiv i en studentorganisasjon som arbeidet med å fremme entrepenørskap og var med å arrangere diverse eventer i forbindelse med dette (eks kvinnemiddag - en faglig og sosial dag med fokus på kvinnelige grundere) 

Har ikke tenkt på muligheten for enkeltkurs, men kanskje det kunne vært noe.. BI har jo mer kontakt med arbeidsgivere og så det kan kanskje være en lur vei . 

Har inntrykk av at en del av mine medstudenter fikk jobb gjennom "kjennskap og vennskap" eller har gått videre på master. 

Verdien av kjenneskap og vennskap skal ikke undervurderes. Mange jobber blir aldri utlyst, men spres uformelt. Hvordan har du pleid kontakten med de du møtte i studentorganisasjonen? Har du alle på LinkeIn og kan høre med dem om de har noen tips? Kvinnelige entreprenørskap er jo veldig i vinden, så den erfaringen bør du fremheve for alt den er verdt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...