Gå til innhold

Må jeg inn i kroppscanneren på flyplassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en skikkelig fobi mot maskiner som røntgenmaskiner, mikrobølgeovner, heiser osv. Det er en blanding av klaustrofobi og ekle opplevelser fra da jeg var yngre tror jeg.

Så sist gang jeg skulle fly fra oslo ble jeg helt stresset når jeg så jeg skulle inn i den sikkerhetskontrollen med disse kroppscannerne, jeg begynte å skjelve og ble stresset fordi jeg visste ikke om jeg kunne si nei hvis jeg ble tatt ut til kontroll. 

Nå ble det ikke noen kontroll den gangen da, men jeg var stresset lenge etterpå, og kjente at jeg hadde adrenalin i kroppen. 

Nå skal jeg fly igjen, og er ganske nervøs for at jeg støter på disse kroppscannerne igjen. Kan jeg nekte, og heller be de kroppsvisitere meg? Eller ta sånn svipe på hendene. Men jeg vil ikke inn i en sånn, kjenner jeg blir dårlig bare med tanken. 

Noen her som vet hva som skjer hvis jeg sier nei?

Anonymkode: 0f2f7...771

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan naturligvis ikke nekte. Og det er bare å venne seg til det, for om ikke veldig lenge vil kroppsskannerne ta over for metalldetektoren på alle litt større flyplasser. 

Anonymkode: 8b4b9...4e6

• Liker 7
Skrevet

Hvis du går i den gamle sikkerhetssjekken, den til høyre i bygget, der har de ikke fått den på plass enda så vidt jeg vet

• Liker 3
Skrevet

Neimen, ble du stesset, foreslår litt god gammeldags eksponeringsterapi, til du blir riktig lei av det...

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en skikkelig fobi mot maskiner som røntgenmaskiner, mikrobølgeovner, heiser osv. Det er en blanding av klaustrofobi og ekle opplevelser fra da jeg var yngre tror jeg.

Så sist gang jeg skulle fly fra oslo ble jeg helt stresset når jeg så jeg skulle inn i den sikkerhetskontrollen med disse kroppscannerne, jeg begynte å skjelve og ble stresset fordi jeg visste ikke om jeg kunne si nei hvis jeg ble tatt ut til kontroll. 

Nå ble det ikke noen kontroll den gangen da, men jeg var stresset lenge etterpå, og kjente at jeg hadde adrenalin i kroppen. 

Nå skal jeg fly igjen, og er ganske nervøs for at jeg støter på disse kroppscannerne igjen. Kan jeg nekte, og heller be de kroppsvisitere meg? Eller ta sånn svipe på hendene. Men jeg vil ikke inn i en sånn, kjenner jeg blir dårlig bare med tanken. 

Noen her som vet hva som skjer hvis jeg sier nei?

Anonymkode: 0f2f7...771

På flyplassen i f.eks går alle gjennom en kroppsscanner. Der stod det at man kunne si nei til det, mot en vanlig "pat down" fra vekterne. Vet ikke hvordan det er andre steder. Jeg tror du bør få hjelp mot disse fobiene. Å ha frykt for så mange, ganske vanlige maskiner, må jo hemme deg en del i hverdagen. 

Anonymkode: 86949...c04

• Liker 1
Skrevet

Si at du er gravid og ikke vil eksponere barnet. Jeg har sett at du da kan slippe unna.

• Liker 1
Skrevet
På 20.10.2017 den 0.25, reiseglad skrev:

Si at du er gravid og ikke vil eksponere barnet. Jeg har sett at du da kan slippe unna.

Eller pek på hjertet ditt, å si du har pacemaker eller hjertestarter. Da SKAL du utenom. Jeg har, og har selvfølgelig bevis med, men jeg har til dags dato aldri blitt spurt om det. Det holder bare med å peke på hjertet,så blir jeg geleidet utenom.

Anonymkode: e9bfa...3a4

• Liker 1
  • 11 måneder senere...
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
På 19.10.2017 den 23.50, AnonymBruker skrev:

Nei, du kan naturligvis ikke nekte. Og det er bare å venne seg til det, for om ikke veldig lenge vil kroppsskannerne ta over for metalldetektoren på alle litt større flyplasser. 

Anonymkode: 8b4b9...4e6

😔 Jeg klarer ikke å stole på disse maskinene... 

Skrevet

Jeg slapp unna i fjor da jeg skulle fly hjem fra USA. Ble da tatt til siden og kroppsvisitert. Gikk sikkert gjennom metalldetektorer først, men der husker jeg ikke.

Skrevet
På 25.10.2017 den 8.56, AnonymBruker skrev:

Eller pek på hjertet ditt, å si du har pacemaker eller hjertestarter. Da SKAL du utenom. Jeg har, og har selvfølgelig bevis med, men jeg har til dags dato aldri blitt spurt om det. Det holder bare med å peke på hjertet,så blir jeg geleidet utenom.

Ja, samme her. Aldri blitt spurt om beviset. Har også metall i kunstige hofteledd, samt tannimpantat. Har ikke bare med meg ett bevis, men en hel kortstokk. Aldri blitt spurt.

Gjest Overrasket
Skrevet

Ja du kan nekte selve maskinen, men du kan ikke nekte en alternativ kontroll (kroppsvisitering).

Skrevet

Jeg jobber på Gardermoen som sikkerhetskontrollør. Du kan gå inn i slusene til høyre i bygget, der har de ikke kroppscannere ennå. Du må gå gjennom en portal, det tar 2-3 sekunder. Hvis det gjør utslag der vil du bli sjekket manuelt av en vekter.

Mitt råd er å ikke ha på noe av metall som feks klokke, smykker, sko, belte. Heller ikke masse hårspenner. Fjern absolutt alt av dette før du går igjennom portalen, da minsker du risikoen for å bli sjekket manuelt. Uansett kan portalen selv velge en random sjekk av deg, men det er gjort på maks 1 min.

Anonymkode: e0e68...490

Skrevet
På 20.10.2017 den 0.25, reiseglad skrev:

Barnet blir ikke eksponert i disse maskinene. 

Hilsen sikkerhetskontrollør på Gardermoen 

Skrevet
På 20.10.2017 den 0.12, AnonymBruker skrev:

På flyplassen i f.eks går alle gjennom en kroppsscanner. Der stod det at man kunne si nei til det, mot en vanlig "pat down" fra vekterne. Vet ikke hvordan det er andre steder. Jeg tror du bør få hjelp mot disse fobiene. Å ha frykt for så mange, ganske vanlige maskiner, må jo hemme deg en del i hverdagen. 

Anonymkode: 86949...c04

Jeg jobber på Gardermoen, har vært der i mange år. Hva er en «pat down»? Det er iallefall ett utrykk vi ikke bruker, så derfor lurer jeg

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på Gardermoen, har vært der i mange år. Hva er en «pat down»? Det er iallefall ett utrykk vi ikke bruker, så derfor lurer jeg

Pat down er vel akkurat det, en pat down. Altså sjekk med hender. Da "patter" de jo.. 

Anonymkode: d8e4c...725

Skrevet

Det er ikke farlig så her må du bare bite sammen tennene. :) Kanskje fortelle at du er litt redd slik at vokterne vet? De er jo menneska.

Skrevet

Til den som foreslo at man kan si at man er gravid og ikke vil eksponere baby for stråling; det er myyyye mer stråling i flyet, både fra alt det elektriske og fra verdensrommet. Hilsen kabinsjef.

Anonymkode: cb60d...73d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...